دارو و نان در سبد یارانه باقی ماند

دارو و نان در سبد یارانه باقی ماند

تغییر سیاست حمایتی دولت به‌جای اختصاص پرفساد ارز ترجیحی برای کالاها به حمایت از مصرف‌کننده از جهت تحلیل اقتصادی و تأثیرات اجتماعی آن در درازمدت، مورد اجماع کلی صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی است

 به گزارش صنعت‌صنف به نقل از تسنیم وزیر اقتصاد با بیان این مطلب‌ گفت: برای دولت قابل پیش‌بینی بود که در ‌فرآیند طرح اصلاح یارانه‌ها، کشور با یک مضیقه کوتاه‌مدت و نفع بلندمدت روبه‌رو می‌شود.

سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی ‌در نشست با اعضای شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از 24 قلم کالایی که در سال 1397 مشمول ارز وارداتی ارزان بودند 18 قلم مانند واردات برنج، چای، اقلام مرتبط با گوشت قرمز و مانند این‌ها در دوره دولت قبل حذف شد؛ این درحالی بود که حمایت از مصرف‌کننده کنار حذف این کالاها از سوی دولت قبل وجود نداشت و این امر سبب افزایش چندبرابری قیمت آن کالاها بدون وجود برنامه حمایتی شد.

سخنگوی اقتصادی دولت حذف 6 قلم کالای باقیمانده مورد حمایت ارز ترجیحی را مرحله کنونی این طرح دانست و گفت: هدف ما بر حمایت از مصرف‌کننده کنار حذف این کالاها از فهرست حمایت ارز ترجیحی بوده است.

وی تصریح کرد: بنا بر قانون، دولت باید این 6 قلم باقیمانده را در سال گذشته حذف می‌کرد اما به‌دلایل مختلفی این موضوع به امسال واگذار شد و از آن 6 قلم، دو قلم نان و دارو از فهرست کنار گذاشته شدند.

وی با اشاره به حذف 4 کالای باقیمانده در روزهای اخیر اضافه کرد: این کالاها به‌دلیل مضطر بودن آنها در مرحله آخر از فهرست حمایت ارز وارداتی ارزان از سوی دولت حذف شدند؛ و سعی شد تبعات این موضوع با پرداخت مابه‌التفاوت قیمت‌ها به مردم جبران شود.

خاندوزی بیان داشت: برای دولت قابل پیش‌بینی بود که در این فرآیند، کشور ما با یک نفع بلندمدت و مضیقه کوتاه‌مدت روبه‌رو خواهد شد؛ بنابراین برای کاهش فشار این طرح به‌ویژه روی اقشار کم‌درآمد، متوسط و فقیر جامعه، تمهیدات جبرانی همچون پرداخت یارانه چندبرابری در نظر گرفته شده است. 
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...