مستند تراریخته در رادیو گفت‌وگو چه گفت؟

مستند تراریخته در رادیو گفت‌وگو چه گفت؟

سه قسمت از مجموعه پنج قسمتی «مستند رادیویی تراریخته» از 31 اردیبهشت تا 2 خردادماه 1401 روی آنتن شبکه رادیویی گفت‌وگو رفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت‌صنف، مستند رادیویی تراریخته،‌ نخستین برنامه از مجموعه برنامه‌های مستند رادیو گفت‌وگو است که به تهیه‌کنندگی معصومه اسمعیل‌نژاد و از سوی گروه برنامه‌سازی علم و اقتصاد ساخته و پخش می‌شود.

تراریخته و ارگانیک

نخستین قسمت از مستند رادیویی تراریخته با عنوان «تقابل مافیای تراریخته با محصولات ارگانیك در ایران» 31 اردیبهشت‌ماه از رادیو گفت‌وگو پخش ‌شد.

در این مستند 25 دقیقه‌ای سعی شد تا از نظرات موافقان و مخالفان محصولات تراریخته بهره گرفته شود و در این میان با فعالان و متخصصان حوزه کشاورزی ارگانیک و پژوهشگران مهندسی ژنتیک نیز گفت‌وگو شد. استفاده از نظرات مردمی و کارشناسان درباره تأثیرات کشت تراریخته‌ها بر خاک و درنهایت تولید محصول، بخش‌های دیگری از این مستند است.

سردبیر این مستند، محدثه کاظمی است، تحقیق و پژوهش را یاسمینا نیک‌سیما و زینب نانکلی، مصاحبه‌ها را سمیرا صادقی، وکس‌پاپ را فرزانه برازش و روایت و خوانش متن را مریم قاسم‌پور انجام داده‌اند.

برای شنیدن فایل کامل قسمت اول مستند اینجا را کلیک کنید.

روغن‌های تراریخته

دومین قسمت از مستند رادیویی تراریخته با عنوان «تراریخته بودن روغن‌ها در ایران از شایعه تا واقعیت» یکشنبه یکم خردادماه از رادیو گفت‌وگو پخش ‌شد.

در این مستند 25 دقیقه‌ای به تاریخچه تولید محصولات تراریخته، تغییر ژن گیاهان، تولید نخستین محصول تراریخته در جهان و فراوانی محصولات تراریخته پرداخته شد.

همچنین در‌باره حقیقت یا شایعه بودن تراریختگی روغن‌‌های نباتی در ایران و بررسی تأثیرات منفی و مثبت مصرف محصولات تراریخته بر سلامت جسم و روان افراد با تولیدکنندگان روغن نباتی خوراکی، متخصصان، پزشکان و میکروب‌شناسان گفت‌وگو شد.

سردبیر این قسمت از مستند، فاطمه مختارزاده است پژوهش علمی و خوانش متن را شیوا ملکی، مصاحبه‌ها را بهاره رضایی، آناهیتا صفاریان و فاطمه نشاط و تدوین و ویرایش نهایی را ‌محمدحسین رمضانی انجام داده‌اند.

برای شنیدن فایل کامل قسمت دوم مستند اینجا را کلیک کنید.

مافیای واردات تراریخته

سومین قسمت از مستند رادیویی تراریخته با عنوان «کشت محصولات تراریخته در ایران و مافیای پشت پرده» دوشنبه دوم خردادماه از رادیو گفت‌وگو پخش ‌شد.

در این مستند 25 دقیقه‌ای به موضوع دستکاری ژنتیکی محصولات پرداخته شد؛ اینکه در سال‌های اخیر به جای سرمایه‌گذاری روی منابع داخلی کشور و افزایش انگیزه در بخش کشاورزی، واردات محصولات تراریخته افزایش پیدا کرده و دست‌های پشت پرده، این تجارت پر سود را رها نمی‌کنند.

سردبیر این قسمت از مستند و خوانش آن را زهرا بروایه برعهده داشته، کار پژوهش علمی را زهرا طاهری، سپیده لنگرنشین، شیرین سلامی و بهار وفایی و مصاحبه‌ها را سمیرا صدیقی و زهرا طاهری انجام داده‌اند.

برای شنیدن فایل کامل قسمت سوم مستند اینجا را کلیک کنید.

گفتنی است قسمت‌ چهارم مستند تراریخته با موضوع «رابطه مصرف محصولات تراریخته و انواع سرطان‌ها» به سردبیری مهناز کیهان و قسمت پنجم مستند با موضوع «اصلاح بذر یا تراژن» به سردبیری وحید روشن پس از تعطیلات خردادماه پخش می‌شود که زمان دقیق آن اعلام خواهد شد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...