هزینه حمل پاشنه آشیل صادرات آب بستهبندی
هزینه حمل پاشنه آشیل صادرات آب بستهبندی؛ دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبهای معدنی و آشامیدنی درباره کاهش صادرات آبهای بستهبندی ایران توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش صنعتصنف، پیمان فروهر با بیان اینکه در یک دهه گذشته صادرات آبهای بستهبندی همواره نزولی بوده درباره دلایل این وضعیت اظهار داشت: قیمت تمام شده محصولات ایران در مقابل برندهای کشورهای رقیب مثل ترکیه قابل مقایسه نیست و یکی از دلایل این وضعیت، بار مالی تولیدکنندگان به خاطر بهره تسهیلات بانکی است.
به گفته فروهر، کشورهای رقیب بهدلیل نداشتن این بار مالی در بازارهای صادراتی کشورهای منطقه موفقتر عمل میکنند و بازار رقابت را از محصولات ایرانی بهرغم کیفیت بالاتر میگیرند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبهای معدنی و آشامیدنی ایران در گفتوگو با ایسنا افزود: از سوی دیگر کرایه حملونقل در ایران به شکل سرسامآوری به هزینه جابجایی و صادرات اضافه میشود و در حالیکه آبهای بستهبندی قیمت بالایی ندارند اما چون سنگین و حجیم هستند، تاثیر کرایه حمل در قیمت تمام شده در بازارهای داخلی و بینالمللی زیاد بوده و هر بار که کرایه حمل افزایش پیدا میکند، بازار آبهای بستهبندی در داخل و خارج آسیب میبیند.
فروهر با بیان اینکه مشکلات منطقه مثل ناامنیها و جنگها نیز منجر به افت صادرات شده، تصریح کرد: تولیدکنندگان هم در پی افت تقاضای داخلی در سالهای اخیر به دلیل مشکلات معیشتی، به لحاظ اقتصادی توان مشارکت در نمایشگاهها را ندارند که همین موضوع باعث شده تا امکان توسعه بازارهای خود را نداشته باشند.
به گفته وی، برآوردها نشان میدهد صادرات آبهای بستهبندی در سال کمتر از ۲ میلیون دلار است که رقم بسیار کمی است.
ثبت دیدگاه