خط و نشان هیأت عالی نظارت برای اتحادیه‌ها

خط و نشان هیأت عالی نظارت برای اتحادیه‌ها

خط و نشان هیأت عالی نظارت برای اتحادیه‌ها؛ دبیر هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور با صدور و ابلاغ نامه‌ای نسبت به عدم برگزاری انتخابات اتحادیه‌های صنفی در تاریخ مقرر هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، دبیر هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور وزارت صمت در نامه‌ای به شماره 135496/60 مورخ یکم شهریورماه 1401 خطاب به مدیران کل صنعت، معدن و تجارت 31 استان کشور و جنوب کرمان با موضوع «انتخابات هیأت رئیسه اتاق اصناف شهرستان‌ها» بر اجرای کامل مواد 22 و 35 قانون نظام صنفی تأکید کرد.

غلامعلی مهدوی در این نامه با استناد به ماده 22 قانون نظام صنفی، ماده 12 قانون اصلاح قانون نظام صنفی و قسمت مؤخر ماده 35 این قانون درباره محدودیت حضور در هیأت رئیسه اتاق اصناف شهرستان‌ها، نوشت: چنانچه فردی سابقه عضویت دو دوره متوالی یا 4 دوره متناوب قبل یا بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون در هیأت رییسه اتاق اصناف شهرستان را دارد، دارای ممنوعیت قانونی بوده و نمی‌تواند به هر طریق ممکن ازجمله به نمایندگی از یک اتحادیه جدید و یا دیگر روش‌های معمول به عضویت هیأت رئیسه اتاق اصناف در انتخابات آینده درآید.

مهدوی در ادامه این نامه که آن را مهم و حائز اهمیت خوانده، خطاب به رؤسای اتحادیه‌های صنفی نوشته است: درباره داوطلبی رؤسای اتحادیه‌هایی که اعتبارنامه آنها به پایان رسیده است، طبق تبصره ماده 22 قانون نظام صنفی، کمیسیون نظارت در هر شهرستان باید 6 ماه قبل از پایان هر دوره هیأت مدیره، مقدمات برگزاری انتخابات آن اتحادیه را برگزار کند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولیت عدم برگزاری انتخابات در زمان مقرر و قانونی برعهده کمیسیون نظارت آن شهرستان است، اضافه کرد: عدم برگزاری انتخابات و تأخیر در انجام آن به هر دلیلی نمی‌تواند جلوی لغو اعتبارنامه هیأت رئیسه را بگیرد و موجب تضییع حقوق اعضای اتحادیه شود.

دبیر هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور با یادآوری نامه معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صمت به شماره 133978/60 مورخ 31 مرداد 1401 تصریح کرد: درباره لغو اعتبارنامه رؤسای اتحادیه‌ها براساس قانون نظام صنفی، توجه به دادنامه هیأت تخصصی اقتصادی، مالی و اصناف دیوان عدالت اداری به شماره 212 مورخ 10 مرداد 1394 نیز دارای اهمیت است.

به گزارش ، نامه دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور وزارت صمت حکایت از آن دارد که برخی از رؤسای اتحادیه‌ها در تلاش هستند تا با اختلال در برگزاری انتخابات اتحادیه خود و به تعویق انداختن آن، شانس حضورشان در انتخابات هیأت رئیسه اتاق اصناف شهرستان خود را از دست ندهند.

همچنین برخی دیگر از رؤسای اتحادیه‌ها که به‌دلیل منع قانونی نمی‌توانستند در انتخابات هیأت رئیسه اتحادیه خود شرکت کنند با گرفتن پروانه کسب از اتحادیه دیگری در تلاش هستند تا با شرکت در انتخابات اتحادیه جدید و به دست آوردن کرسی ریاست، مقدمات شرکت در انتخابات هیأت رئیسه اتاق اصناف شهرستان خود را فراهم کنند و به اصطلاح قانون را دور بزنند.

از سوی دیگر برخی از اعضای هیأت رئیسه اتاق اصناف شهرستان‌ها که با اجرای قانون دیگر شانسی برای ماندن و یا حضور دوباره در هیأت رئیسه اتاق را ندارند به هر طریق ممکن تلاش می‌کنند با ایجاد اختلال و تأخیر در برگزاری انتخابات اتحادیه‌ها، برگزاری انتخابات هیأت رئیسه اتاق اصناف را نیز به تعویق بیندازند تا مدت زمان بیشتری در مسند خویش باقی بمانند. 

name
 

1 دیدگاه

  • مرتضی عابدی غ

    با سلام و عرض ادب. برای بنده از طرف اتحادیه عالی به شماره صنفی ۱۴۰۵۱۲۵۸۳ تاریخ ۱۴۰۲٫۳٫۲۷ پروانه کسب نانوایی ماشینی صادر شده متاسفانه اتحادیه اصناف شهرستان گرمی از مهر و امضا و تحویل آن خودداری می‌کنند و می‌گویند باید از طریق شهرستان اقدام می‌کردید لذا تمنی میکنم هیات عالی نظارت بر سازمانهای کشور اتحادیه این شهرستان را توجیه کنند.باتشکر

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...