حکشتی 290 تومان سود تقسیم کرد
حکشتی 290 تومان سود تقسیم کرد؛ مجمع عمومی عادی سالانه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار و به ازای هر سهم بالغبر 290 تومان سود تقسیم کرد.
به گزارش صنعتصنف، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این نشست با تاکید بر اینکه توسعه ناوگان در کشتیرانی در دستور کار قرار دارد، گفت: رکورد تاریخی جابهجایی کالا و درآمد در سال ۱۴۰۰ را در سال جاری تکرار خواهیم کرد.
محمدرضا مدرسخیابانی با اشاره به نامگذاری هشتم مهرماه بهعنوان روز جهانی دریانوردی، تصریح کرد: دریانوردان بهعنوان سربازان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، دلیرانه در جنگ اقتصادی در برابر دشمنان کشور ایستادگی کرده و به چرخش چرخهای اقتصاد ملی یاری میرسانند.
رشد 151 درصدی درآمد ریالی
مدرسخیابانی با تاکید بر اینکه سال ۱۴۰۰ سالی پررونق برای این مجموعه حملونقل دریایی کشور بوده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درمجموع، موفق به حمل و جابهجایی بالغبر ۷۱۹ هزار TEU کانتینر شد که نسبت به سال ۹۹، از ۶۹ درصد رشد برخوردار بوده؛ ضمن اینکه در بخش حمل کالای فله نیز در سال ۱۴۰۰ بالغبر ۱۴.۵ میلیون تن کالا از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جابهجا شده که این رقم نیز نسبت به سال ۹۹، رشد ۲۸ درصدی را به ثبت رسانده است.
وی در مجمع عمومی عادی سالانه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منتهی به سال مالی ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ که با آرامش کامل و رضایتمندی حداکثری سهامداران برگزار شد، ادامه داد: گروه کشتیرانی در سال گذشته درمجموع بالغبر ۲۶.۷ میلیون تن بار حمل کرده که این رقم، بیانگر رشد ۴۱ درصدی نسبت به سال ۹۹ و ثبت رکوردی تاریخی در حوزه حمل بار از سوی ناوگان بوده است.
نائب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی ادامه داد: از میزان تناژ حمل یاد شده، بالغبر ۱۰.۳ میلیون تن کالای صادراتی بوده که ۹ درصد رشد نسبت به سال ۹۹ را تجربه کرده، همچنین بالغبر ۸.۶ میلیون تن کالای وارداتی از سوی ناوگان گروه کشتیرانی در سال ۱۴۰۰ حمل شده که نسبت به سال قبل ۷۴ درصد رشد داشت.
وی درآمد ریالی این گروه را از این میزان حمل بار، ۳۸۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: درآمد عملیاتی نسبت به سال ۹۹، رشد ۱۵۱ درصدی داشته که این رقم نیز رکوردی تاریخی در بخش درآمدی به شمار میرود و باتوجه به روندی که در سال جاری داریم، رکورد تاریخی سال ۱۴۰۰ را در سال ۱۴۰۱ نیز تکرار خواهیم کرد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، درباره درآمد ارزی گروه کشتیرانی در سال ۱۴۰۰ یادآور شد: در این سال درمجموع بالغبر ۱.۶ میلیارد دلار درآمد کسب شده در حالیکه این رقم در سال ۹۹ به ۷۷۰ میلیون دلار محدود شده بود؛ ضمن اینکه سود خالص ارزی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ نیز، ۴۷۰ میلیون دلار بوده که نسبت به ۲۹ میلیون دلار سال ۹۹، رشد بسیار قابل توجهی داشته است.
مدرس خیابانی، حاشیه سود گروه کشتیرانی در سال مالی ۱۴۰۰ را ۲۸ درصد اعلام کرد و ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردها در سال مالی ۱۴۰۰ ساماندهی بدهیهای معوقهای بوده که از دورههای گذشته باقی مانده، بر این اساس با سازماندهی، ساماندهی و شفافسازی که انجام شده، تاکنون ۶۲۰ میلیون دلار از این بدهیها بازپرداخت شد و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یکی از مشتریان خوشحساب بانکها و صندوق توسعه ملی مطرح شده است.
تامین 80 درصد نیاز ناوگان از داخل
وی با اشاره به اینکه بخش اعظم هزینههای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مربوط به تامین سوخت مورد نیاز کشتیها است، تصریح کرد: در سال گذشته ۳۶۸ هزار تُن سوخت به ارزش ۲۵۲ میلیون دلار برای ناوگان خریداری شده که به همت وزارت نفت، بخش زیادی از این حجم سوخت، در داخل تولید و به ناوگان تحویل شده است که این اقدام وزارت نفت و پالایشگاههای کشور، شایسته تقدیر است.
نایب رئیس هیئت مدیره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه این گروه بر تأمین نیازهای خود از داخل کشور، اصرار دارد، گفت: هماکنون ۸۰ درصد از نیازهای ناوگان از تولیدکنندگان داخلی تأمین میشود که از این طریق، از خروج ۳۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده و در این راستا، قرارداد ساخت دو فروند شناور رو-رو کانتینری و دو فروند شناور چندمنظوره با سازندگان داخلی کشتی امضا شده است؛ همچنین دو دستگاه لندینگ کرافت نیز خریداری شده که تعمیرات آنها در یاردهای داخلی انجام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: همه این شناورها باتوجه به تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به راهاندازی و توسعه فعالیتها در کریدور شمال-جنوب، در این مسیر به ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ملحق میشوند.
بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدرس خیابانی تکیه بر توان دانش و توان فنی داخلی را محدود به موارد یاد شده ندانست و افزود: همکاریهایی را با شرکتهای دانشبنیان در راستای تولید سوخت کم سولفور در جنوب کشور صورت دادهایم و در کنار آن، در زمینههای تولید قطعات و تعمیرات نیز با این شرکتها در حال همکاری هستیم.
انعقاد قرارداد ساخت کانتینر با تولیدکنندگان داخلی موضوع دیگری بود که مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به آن اشاره کرد و گفت: قرارداد خرید ۴۰ هزار و ۸۰۰ TEU کانتینر با تولیدکنندگان داخلی امضا شده که بیش از نیمی از آنها یعنی ۲۰ هزار و ۷۰۰ TEU تحویل ناوگان شده است.
وی درباره تعمیرات ادواری شناورها نیز تصریح کرد: شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز که شرکت مشترک گروه کشتیرانی و ایزوایکو است، در این زمینه بیش از پیش فعال شده است و هرگونه تعمیرات شناورهایی که در داخل کشور امکان انجام داشته باشد را در کنار دیگر یاردهای تعمیراتی برعهده گرفته است که امیدواریم با بهروزرسانی امکانات و تجهیزات این شرکت تعمیرات کشتی، به زودی همه تعمیرات شناورها را در داخل کشور انجام دهیم.
بهروزرسانی سند راهبردی 5 ساله
مدرس خیابانی درباره تأمین نیروی انسانی، خاطرنشان کرد: با بهرهگیری از مؤسسه باسابقه آموزشی گروه کشتیرانی نسبت به تربیت کادر دریایی مجرب اقدام شده است و اکنون نیز اعلام میکنیم، همه ۳۶۷۸ پرسنل دریایی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از جوانان غیور و توانمند ایرانی هستند.
وی در ادامه اظهارات خود به توان بخش فنّاوری اطلاعات در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: شرکت فنّاوری اطلاعات گروه، ازجمله شرکتهای دانشبنیان مجموعه است که نزدیک به ۲۰ سال است نرمافزارهای مورد نیاز ناوگان را تولید و تامین میکند؛ همچنین بهرغم تمام حملات سایبری که تاکنون علیه گروه کشتیرانی صورت گرفته به همت کارکنان این شرکت تاکنون در این زمینه مشکلی پیش نیامده و امنیت سایبری گروه کشتیرانی در بالاترین سطح تامین شده است.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شفافیت مالی را ازجمله مهمترین دستاوردهای این شرکت طی سالهای اخیر دانست و گفت: طی دو سال اخیر همه شرکتهای گروه حسابرسی شدهاند و در کنار آن پروندههای مالیاتی نیز با موفقیت بسته شدهاند.
وی اشارهای نیز به حوزه بازار و دستاوردهای آن نیز داشت و خاطرنشان کرد: همانطور که درباره کریدور شمال-جنوب اشاره شد، ارتقای فرآیند جذب محمولات ترانزیت خارجی از طریق جاده و ریل در راستای گسترش این کریدور عملیاتی شده، ضمن اینکه درجهت تقویت بندر چابهار نیز، خط مستقیم کانتینری از این بندر به بنادر هند ایجاد شده است.
مدرس خیابانی بهروزرسانی برنامه جامع راهبردی گروه کشتیرانی را از دیگر اقدامات حوزه بازار این گروه ارزیابی کرد و بیان داشت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از معدود شرکتهایی است که سند راهبردی ۵ سالهای دارد که پویا است و هر سال و براساس تجربه و نیازها، بازنگری و روزآمد میشود.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی سخنان خود در مجمع عمومی عادی سالانه این گروه به بخشی از برنامههای آتی اشاره و تصریح کرد: برنامه توسعه گروه کشتیرانی به نحوی است که برای خرید و ساخت ۸۰ فروند شناور اقدام خواهد شد، ضمن اینکه ۶۵ هزار کانتینر خریداری میشود و ساخت دو فروند شناور ۴۰ هزار تُنی در کشتیسازیهای داخلی نیز انجام خواهد گرفت، همچنین احداث یارد لجستیک کانتینر در بندر چابهار و خرید واگن مورد نیاز جهت تقویت شبکه حملونقل ترکیبی و مواردی از این دست که منجر به توسعه ناوگان خواهد شد، در دستور کار قرار دارند.
گفتنی است در پایان مجمع عمومی عادی سالانه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منتهی به سال مالی ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ بهازای هر سهم بالغبر 290 تومان و درمجموع ۶۲۵۲ میلیارد تومان بین سهامداران تقسیم شد؛ این در حالی است که سال گذشته در مجمع عمومی عادی سالانه حکشتی ۷۳ ریال سود بهازای هر سهم توزیع شده که درمجموع سود توزیع شده با رشد ۴۰ برابری به 290 تومان رسیده است.
ثبت دیدگاه