TF21 سال 1402 به راه میآید
TF21 سال 1402 به راه میآید؛ محصول پروژه TF21 بهعنوان محصولی جدید بر پایه پلتفرم P200 با حضور مهدی اسلامپناه، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در مدل پرتوتایپ رونمایی شد.
به گزارش صنعتصنف، گروه صنعتی ایران خودرو در سالهای اخیر، با پژو ۲۰۶ سهم قابل توجهی در بازار هاچبکهای اقتصادی داشته است و هرچند پژو ۲۰۶ محبوبیت بالایی میان مشتریان دارد، اما ایران خودرو به فکر ارائه محصولی مدرن و کراس لوک بر پایه پلتفرم P200 نیز بوده است.
براساس تصمیمات کمیته محصول ایران خودرو، ضرورت توسعه یک محصول کراس لوک جهت تکمیل سبد محصولات پلتفرم P200 احساس و قرار شد مرکز تحقیقات روی پلتفرم P200، خودرویی با کد پروژه TF21 طراحی کند. درنتیجه مراحل تحقیق و مطالعه برای توسعه خودرو TF21 که برخوردار از تمام ویژگیها و استانداردهای روز باشد، آغاز و قرار بر این شد با عرضه محصول کراس لوک پروژه TF21 در کنار محصول هاچبک پژو ۲۰۷ با تنوعی از قوای محرکه و گیربکس؛ محدوده مناسبی از بخشهای مختلف قیمتی بازار خودروهای هاچبک و کراس لوک مجهز به همه تجهیزات ایمنی و استاندارد تحت پوشش قرار گیرد.
در زمستان ۱۴۰۰ با بازدید مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مدل حجمی تولید شده از TF21 نهایی شد و از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز فرآیند توسعه و تکوین محصول این پروژه در ایران خودرو آغاز شد.
طبق تاکیدات مهدی خطیبی، فرآیند طراحی تا تولید انبوه این محصول در ظرف زمانی ۱۸ ماهه انجام خواهد شد.
مدل پروتوتایپ محصول پروژه TF21 امروز با حضور معاون رییس جمهوری رونمایی شده و مشتریان در شهریور سال ۱۴۰۲ در انتظار تولید انبوه این محصول جذاب خواهند بود.
قرار است در زمان عرضه این محصول، سه نسخه پایه (Base)، میانی (Medium) و لوکس بر پایه پلتفرم P200 به بازار عرضه شود. البته ایران خودرو به خوبی از محبوبیت خودروهای هاچبک شبه کراس در بازار خودروی ایران و دنیا آگاه بوده و قصد دارد که مدل کراس لوک Cross Look خودرو TF21 که استایلی بین هاچبک و کراس اوور دارد را طراحی و تولید کند که اتفاقا بین تمامی این نسخهها، اولویت تولید با همین مدل کراس لوک است.
ایران خودرو در مدت اخیر توجه زیادی به استانداردسازی محصولات گذشته و رعایت استانداردهای ۸۵گانه در محصولات جدید خود کرده است. نتیجه این تلاشها، عبور از همه استانداردهای جدید ۸۵گانه سختگیرانه ملی توسط خودروی TF21 بوده و همه نسخههای این خودرو با وجود تفاوتهایی که در تریم داخل، سطح امکانات و حتی تفاوتهای ظاهری دارند، قادر به پاس کردن استانداردهای ملی ۸۵گانه صنعت خودرو ایران هستند.
به گزارش ایکوپرس، محصول پروژه TF21 موفق به پاس کردن استاندارد ایمنی حفاظت از عابر پیاده در برخورد هم شده که استاندارد روز اروپا به حساب میآید.
امکانات ایمنی و رفاهی
خودروی TF21 در زمینه امکانات ایمنی، فراتر از انتظار ظاهر شده و دارای تجهیزاتی اعم از سیستم کنترل پایداری الکترونیکیESC، پایش فشار باد تایرها TPMS ، راهنمای تعویض دنده (سیستمGSI)، سنسور نور و سنسور باران است. بدین ترتیب TF21 به خوبی قادر به رقابت با رقبای مطرح وارداتی هم رده در بازار ایران است.
ازجمله دیگر تجهیزات مدل لوکس خودروی TF21 میتوان به رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، غربیلک فرمان با پوشش چرمی به همراه کلیدهای کنترلی روی فرمان، فرمان برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی هفت اینچی و سیستم ورود بدون کلید Keyless اشاره کرد.
مشخصات فنی
خودرو TF21 به پیشرانه آشنای TU5 پلاس مجهز بوده که یک موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی است. این پیشرانه قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر بوده که این توان توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک و همچنین گیربکس دندهای پنج سرعته به چرخهای جلو منتقل میشود. البته ایران خودرو قصد تولید خودرو TF21 با گیربکس شش سرعته دندهای را هم در آینده دارد. بدین ترتیب پیشرانه TF21 یکی از محبوبترین پیشرانههایی بوده که روی خودروهای تولیدی نصب شده است. ازجمله مزایای پیشرانه TU5P میتوان به مصرف سوخت کم، آلایندگی پایین، صدا و لرزش کم، دوام بالا، تعمیر آسان و فراوانی تعمیرکار و قطعات اشاره کرد
در پروژه TF21، طراحی استایل ظاهری خودرو برعهده واحد طراحی صنعتی معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو بوده است. ضمن اینکه طراحی تمامی قطعات تزیینی خارجی و داخلی نیز با استفاده از توان مرکز تحقیقات، ظرفیت تامینکنندگان سطح یک شرکت ساپکو و مشاوران خارجی در دست انجام است.
برای تولید بدنه، نسبت به ساخت قالبهای بدنه و ایجاد خط جدید بدنهسازی اقدام شده و قرار است از ظرفیتهای موجود سالنهای مونتاژ جهت تولید این خودرو استفاده شود. همچنین استفاده حداکثری از تجهیزات و امکانات موجود در پروسه صنعتیسازی بهمنظور دستیابی به حداقل هزینهکرد در دستور کار قرار گرفته است.
گفتنی است، در این پروژه برای نخستین بار رویکرد سیستممحور برای انتخاب تامینکنندگان (Tiering) در دستور کار شرکت طراحی و مهندسی تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) قرار گرفته است. این اقدام گامی بزرگ در راستای دستیابی به اهداف قیمتی منطقی و سودآوری پایدار در عرضه محصول خواهد بود.
ثبت دیدگاه