آیفون‌های ۱۴ مسافری قاچاق نیست

آیفون‌های ۱۴ مسافری قاچاق نیست

آیفون‌های ۱۴ مسافری قاچاق نیست؛ گمرک اعلام کرد ورود مسافری آیفون ۱۴ به کشور قاچاق نیست اما براساس مصوبات کمیته رجیستری تلفن همراه، امکان فعال‌سازی آن در حال حاضر وجود ندارد.

به گزارش، طبق اعلام گمرک ورود مسافری آیفون ۱۴ به کشور قاچاق نبوده اما از آنجا که در سامانه مربوطه، ثبت آیفون ۱۴ فعال نشده است، امکان پرداخت حقوق و عوارض گمرکی نیز برای مسافر وجود ندارد به همین دلیل براساس مصوبات کمیته رجیستری تلفن همراه، امکان فعال‌سازی آن در حال حاضر وجود ندارد.

گمرک بر این نکته تاکید دارد که براساس مقررات صادرات و واردات، هر مسافر می‌تواند در سال یک تلفن همراه وارد کشور کند و این نحوه ورود، قاچاق نیست اما فعال‌سازی تلفن همراهی که از این طریق وارد کشور شده است، در حوزه گمرک نبوده و طبق قوانین مسافر باید در ابتدا حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت کند که فعلا این گزینه در سامانه مربوطه فعال نشده است.

بنابر این گزارش حدود یک ماه از ورود آیفون ۱۴ به کشور می‌گذرد اما همچنان خریداران آن با مشکل فعال‌سازی و رجیستری روبه‌رو هستند.

به‌تازگی سامانه همتا در بیانیه‌ای اعلام کرد به‌دلیل عدم واردات قانونی گوشی‌های آیفون ۱۴، این نوع گوشی‌های موجود در بازار، قاچاق هستند و واحدهای صنفی باید تا زمان تعیین تکلیف وضعیت واردات قانونی آیفون ۱۴ از خرید و فروش آن خودداری کنند چراکه امکان فعال‌سازی و رجیستر کردن این نوع گوشی‌ها وجود ندارد.

از سوی دیگر و در پی این بیانیه، سعید اشتیاقی نایب رییس اول اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران با انتشار متنی در صفحه شخصی خود در توییتر نسبت به این بیانیه واکنش نشان داد و نوشت: «همتا پس از آنکه آیفون‌های ۱۴ در بازار فروخته شد در بیانیه‌ای آنها را قاچاق خواند و گفت که رجیستری نمی‌کند؛ چنین اقدامی باید ماه‌ها قبل و پس از رونمایی از این مدل انجام می‌شد تا علاوه‌بر جلوگیری از اتلاف منابع ریالی و ارزی، از تضییع حقوق واحد صنفی و مصرف‌کننده نیز جلوگیری شود». 

البته اینکه آیا همه آیفون‌های ۱۴ موجود در بازار قاچاق هستند یا خیر جای بحث دارد، چراکه طبق قانون به صورت سالانه هر مسافر امکان ثبت یک گوشی تلفن همراه را دارد و ممکن است بسیاری از این مدل تلفن همراه از طریق مسافری وارد کشور شده باشد.

در این‌باره بیشتر بخوانید:

آیفون‌های ۱۴ بازار قاچاق است

تأخیر همتا درباره اعلام وضعیت آیفون 14 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...