تشکیل سازمان مدیریت انرژی کشور

تشکیل سازمان مدیریت انرژی کشور

تشکیل سازمان مدیریت انرژی کشور؛ سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در نشست با فعالان حوزه انرژی از تصمیمات جدید مجلس درباره تحول در مدیریت نفت و انرژی کشور خبر داد.

به گزارش ، بیست‌و‌هفتمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در محل انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد و در آن، فعالان اقتصادی حوزه انرژی درباره ضرورت ایجاد حکمرانی یکپارچه انرژی در کشور با سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به گفت‌و‌گو نشستند.

در ابتدای این جلسه رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران برخی اخبار حوزه انرژی در داخل و خارج از کشور را تشریح کرد.

در ادامه، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس پیش از طرح موضوع حکمرانی یکپارچه انرژی در کشور، به بیان دو خبر و اقدامات مجلس مرتبط با تسهیل کسب‌وکارهای حوزه انرژی پرداخت.

مالک شریعتی نیاسر در این جلسه از پرداخت 2500 میلیارد تومان مطالبات جامانده شرکت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر کشور خبر داد.

شریعتی نیاسر، با اعلام این خبر، تصریح کرد که پس از نزدیک به دو سال پیگیری از سوی شرکت‌های این حوزه، سرانجام حواله‌های همه مطالبات عقب‌افتاده شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران انرژی‌های تجدیدپذیر صادر و پرداخت شد.

وی همچنین در این جلسه، از تایید و تصویب قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق کشور از سوی شورای نگهبان خبر داد و یادآور شد که این قانون در روزهای آینده برای اجرا، از سوی مجلس به دولت ابلاغ خواهد شد.

شریعتی درباره این قانون، گفت: براساس ماده 10 قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق کشور، مجموع یارانه‌های پرداختی در کل زنجیره تولید برق، به انتهای این زنجیره منتقل می‌شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس سپس با اشاره به نبود سیستم آنلاین ثبت و رصد ورودی نفت و دیگر منابع انرژی در وزارت نفت، تصریح کرد که عملکرد ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی، تاکنون مناسب نبوده و یادآور شد که در کشور متولی برای بخش مصرف انرژی وجود ندارد.

شریعتی نیاسر سپس به بیان سناریوهای مختلف برای برقراری حکمرانی یکپارچه انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: یک روش این است که شرکت‌های دولتی در بخش انرژی که باید در دست دولت بمانند را یکپارچه کرد و مابقی واگذار شود. راه دیگر این است که همه شرکت‌های دولتی ازجمله شرکت ملی نفت، ذیل وزارت اقتصاد قرار گیرد.

وی همچنین، یکپارچه‌سازی بخش مصرف انرژی کشور را سناریو دیگر برشمرد و تصریح کرد که بر این اساس، مجموعه مصرف در این بخش در قالب یک سازمان جدید ذیل ریاست جمهوری فعال شود.

بنابر اعلام روابط عمومی اتاق تهران، شریعتی نیاسر سپس با بیان اینکه سناریوهای پیشنهادی برای ایجاد نظام حکمرانی یکپارچه انرژی کشور از سوی کمیسیون انرژی مجلس در حال پیگیری است، یادآور شد که در این خصوص این کمیسیون آماده مشورت با بخش خصوصی نیز هست.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه به برخی اقدامات مجلس در حوزه انرژی اشاره کرد و در این رابطه، از تدوین طرح سازمان جدید مدیریت انرژی کشور که به گفته وی، ذیل ریاست جمهوری خواهد بود، خبر داد.

وی همچنین تصریح کرد که اصلاح روابط مالی در حوزه نفت و گاز کشور نیز در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

نشست سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با فعالان بخش خصوصی حوزه انرژی
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...