وزیر راه و شهرسازی از دیوان آمد
وزیر راه و شهرسازی از دیوان آمد؛ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مهرداد بذرپاش رأی اعتماد دادند تا بهعنوان وزیر راه و شهرسازی به ساختمان دادمان برود.
به گزارش پایگاه خبری صنعتصنف، در جلسه علنی روز چهارشنبه 16 آذرماه، مجلس شورای اسلامی صلاحیت و برنامههای مهرداد بذرپاش، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت سیزدهم را مورد بحث و بررسی قرار داد.
درنهایت رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست نتیجه رأی نمایندگان به وزیر پیشنهادی را خواند که براساس آن نمایندگان مجلس با 187 رأی موافق، 64 رأی مخالف، 7 رأی ممتنع و 5 رأی باطله از مجموع 263 نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه راه و شهرسازی را به بذرپاش سپردند.
محمدباقر قالیباف پس از اعلام نتیجه رأی اعتماد به مهرداد بذرباش، گفت: برای ایشان آرزوی موفقیت دارم. انشاءالله وی در این وزارتخانه که از مهمترین وزارتخانههای زیرساختی در حوزه حملونقل دریایی، زمینی، هوایی و در حوزه جادهها و بهخصوص حوزه مسکن که امروز دغدغه جدی مردم است، با کمک دولت و مجلس موفق شود.
بذرپاش تخصص ندارد
به گزارش صنعتصنف، پیش از آغاز مراسم رأی اعتماد نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مهرداد بذرپاش هیچ تخصصی در حوزه مسکن و راه و شهرسازی ندارد، گفت: این کشور حداقل یک میلیون مهندس دارد که در حوزه عمران، راه و شهرسازی تحصیل کرده و یا در حوزه ساختوساز بوده و هستند؛ سوال آنها این است که چرا در دولت دیده نشدهاند، آیا یک نفر از میان خیل عظیم این افراد صاحب تخصص و تجربه نبود که انتخاب شود و اکنون با معرفی بذرپاش اینگونه به علوم، دانش، تجربه و امید پشت پا بزنیم.
مجتبی توانگر در مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: امروز روز دانشجو است و سوابق انقلابی بذرپاش در جنبش دانشجویی از یادها نرفته است اما آقای رئیسی اجازه ندهید با این انتخاب بر جنبش دانشجویی بذر ناامیدی پاشیده شود.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی وظیفه تحقق وعده بزرگ دولت سیزدهم را دارا است و پس از گذشت بیش از یک سال از عمر دولت مشخص شد که رستم قاسمی که به حرمت این روزها خداوند به ایشان سلامت دهد، مدیری توانمند بود اما به دلیل اینکه تجربه و تخصص در حوزه مسکن نداشت عملاً اقدامی در این حوزه انجام نشد.
وی خطاب به رئیس جمهور گفت: ما در جریان نیروهای انقلاب با عده قلیلی که در خیابان اغتشاش کردند، مرزبندی داریم و با تمام وجود برای امنیت، رفاه و آرامش مردم در مقابل این داعش صفتان میایستم اما معترضان برای ما مهم و محترم هستند و براساس نظرسنجی نهادهای دولتی درصد بالایی از مردم به این روش حکمرانی در دولت اعتراض دارند. میخواهید به سوالات معترضان چه پاسخی بدهید و برای هر پستی بگوییم همان آقایی که همیشه برای شهرداری تهران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صمت و اکنون راه و شهرسازی و احتمالا برای سازمان برنامه و بودجه مطرح است، فکر میکنید بازتاب این انتخاب در جامعه و میان مردم معترض واکنشی برای اصلاح حکمرانی در دولت و مجلس است.
توانگر خطاب به نمایندگان یادآور شد: آقای بذرپاش در خود چه دیده که این پست را پذیرفته است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: این روزها چقدر از رهبری هزینه کردهاند تا ما به آقای بذرپاش رأی دهیم، هرچه گفتیم که از توان، تجربه و سابقه ایشان در حوزه راه، مسکن و شهرسازی بگویید اما دوستانشان از رهبری هزینه کردند.
توانگر اضافه کرد: از دقت دیوان محاسبات درباره گزارشات 4 ماهه و 6 ماهه دیوان ابراز تأسف میکنم که گویی توسط تیم دیگری تهیه شده زیرا پر از اشتباهات فاحش آماری و محاسباتی است و یک نمونه آن گزارش پرمسأله و پراشکال در وزارت نیرو بوده که با حضور وزیر نیرو در کمیسیون انرژی بررسی و خطاهای فاحشی داشت که محرابیات میتواند در این رابطه شهادت دهد بنابراین صریحا از آقای بذرپاش ودوستانشان میخواهم رهبری را هزینه یک صندلی بیارزش نکنند و اگر ایشان موفق بودهاند در دیوان بمانند و موفقتر شوند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: مملکت قحط الرجال نیست. جریان انقلابی پر از نیروهای با سابقه و متخصص است. آقای بذرپاش نه سابقه و تخصص «راه» دارد و نه سابقه و تخصص «مسکن و شهرسازی»! فردای قیامت در نزد خداوند متعال، خون شهیدان، امام و رهبری باید پاسخگو باشیم که چرا با وجود افرادی که در این حوزه متخصص و با سابقه بودند ما را مجبور میکنند به فردی رای دهیم که بدون سابقه و تخصص، است که متاسفانه آقای بذرپاش نخواستند هیچ مسوولیتی در ساخت ۴ میلیون مسکن را بپذیرند و متاسفانه هیچ برنامه منسجمی هم ارایه نکرده است.
فرسودگی صنعت هوایی، ریلی، دریایی، ساختمان و راه
در ادامه مهرداد بذرپاش، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در جریان رسیدگی به صلاحیت خود برای تصدی وزارت راه و شهرسازی در دفاع از برنامه های خود گفت: در این وزارتخانه صنعت ریلی، هوایی، دریایی، ساختمان و حملونقل وجود دارد که همه تخصصها و گونههای تخصصی را شامل میشود، اما در سنوات گذشته به این دستگاه نگاه صنعت گونه نبود، همه اساتید میدانند صنعت یعنی بازار، قیمت تمام شده، نرخ فروش، فناوری و انتقال فناوری.
بذرپاش اضافه کرد: این 5 صنعت بزرگ اجزای اصلی وزارت راه و شهرسازی را شامل میشود؛ در صنعت هوایی با رصد دیگر کشورها ازجمله ترکیه، امارات و قطر خواهیم دید که ساخت فرودگاه حضرت امام (ره) با نگاه صنعت گونه نبوده است.
بذرپاش تاکید کرد: این 5 صنعت بزرگ با بحران فرسودگی روبهرو است؛ در حوزه ریلی بالغ بر 15 هزار کیلومتر خطوط ریلی ساخته شده است که امروز با بحران بهسازی آن روبهرو هستیم که اگر نگاه صنعتی داشتیم، میتوانستیم مسائل را حل کنیم، اما توفیقی حاصل نشده و سرعت کم و ناراحتکننده آن صدای مردم، نمایندگان و دولت را درآورده است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان توضیح داد: میگویند برنامهای ارائه نکردهام، اما آنها در کمیسیونها حرف زدند و رفتند، اگر مینشستند میدیدند که برنامهای ارائه شده، میتوانند از دیگر نمایندگان در این باره سوال کنند.
بذرپاش درباره ساخت 4 میلیون مسکن گفت: 4 میلیون مسکن ضرب در 100 مترمربع میشود 400 میلیون مترمربع و اگر میانگین متری 7 میلیون تومان محاسبه شود عددی معادل دو هزار و 800 همت میشود و این در حالی است که بودجه سال جاری حدود یک هزار و 500 همت است. بنابراین باید پاسخ دهیم مشکل کجاست و وزارت راه چه کاری برای تأمین مالی دو هزار و 800 همت باید انجام دهد؟
وی ادامه داد: در حوزه مسکن سه عامل زمین، قیمت ساخت و ارزش افزوده را داریم، دولت وظیفه دارد قیمت زمین را حذف و یا به صفر برساند و همچنین ارزش افزوده و یا سود مورد توقع سازنده را صفر کند. قیمت ساخت باید با استفاده از روش واگذاری زمین و تحویل زمین رایگان به انبوهسازان که توان هزینهکرد دارند کاهش یابد و دولت بعداً در قالب اوراق و اسناد با آنها تبادل مالی داشته باشد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآور شد: حدود 240 هزار واحد مسکن مهر داریم که باید به اتمام برسانیم.
وی تصریح کرد: من فرزند مجلس هستم، کمک کنید تا مشکلات برطرف شود.
وی ادامه داد: اگر از من خوشتان نمیاد پشت تریبون اقدام به ترویج ناامیدی نکنید.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه ما 2 پروژه در دست داریم، توضیح داد: قطار سریع السیر تهران- مشهد تاکنون انجام نشده است و به دلیل افزایش قیمتها تکمیل آن به تاخیر افتاده که در اولویت ما قرار دارد.
بذرپاش با بیان اینکه پروژه فرودگاه امام و اتمام پروژههای این حوزه یکی دیگر از دستورکارها است، تصریح کرد: مشکلات موجود در راههای روستایی یکی از گلایههای شما است که موضوع درستی است. تلاش میشود با برگزاری جلسات مختلف با مجامع استانی و تامین مالی جدید پروژههای مربوط به تکمیل و آسفالت راههای روستایی با جدیت پیگیری شود.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، مسکن را دیگر اولویت دانست و گفت: 50 درصد وقت وزارت راه و شهرسازی به موضوع مسکن اختصاص پیدا میکند و تمام تیم تجهیز خواهد شد.
ثبت دیدگاه