دلار آزاد 52 درصد از نیما دور شد

دلار آزاد 52 درصد از نیما دور شد

دلار آزاد 52 درصد از نیما دور شد؛ فاصله قیمتی میان هر دلار نیمایی در مقایسه با دلار بازار آزاد به بیش از 50 درصد رسیده است.

به گزارش ، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با بیان اینکه ایران ششمین اقتصاد جهان با بالاترین نرخ تورم شناخته می‌شود، گفت: تورم ایران 5 برابر متوسط تورم اقتصادهای در حال توسعه است. در عین حال، افت تورم جهان در سال 2023 و استمرار آن در سال 2024 و سرعت بالاتر کاهش تورم در اقتصادهای پیشرفته در مقایسه با اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور انتظار می‌رود.

مریم خزاعی که در چهل‌وسومین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران سخن می‌گفت با اشاره به شکاف 52 درصدی نرخ ارز سامانه نیما و آزاد، افزود : گزارش‌ها از وضعیت شاخص مدیران خرید، حاکی از افت قابل توجه 6.1 واحدی شامخ صنعت به‌دلیل تضعیف شدید میزان تولید همراه با افت سفارشات جدید، افت موجودی مواد اولیه و کاهش دوباره میزان صادرات است.

به‌گفته خزاعی، بهترین وضعیت شاخص در این ماه متعلق به صنایع لاستیک و پلاستیک، وسایل نقلیه و قطعات و صنایع تولید فرآورده‌های نفتی و بدترین وضعیت متعلق به فعالیت‌های تولید پوشاک و چرم، صنایع شیمیایی و صنایع غذایی بوده است.

او همچنین از استمرار رشد مثبت شاخص کل تولید صنعتی شرکت‌های بورسی برای هشتمین ماه متوالی در دی‌ماه 1401 نسبت به ماه مشابه پارسال خبر داد و گفت که این شاخص 0.6 درصدی در ماه مورد بررسی نسبت به ماه قبل را نیز نشان می‌دهد.

خزاعی در ادامه نیم‌نگاهی نیز به وضعیت تجارت انداخت و اضافه کرد: ارزش صادرات بدون نفت خام کشور طی 10 ماهه نخست سال جاری 45.3 میلیارد دلار برآورده شده و میانگین صادرات ماهانه کالایی بدون نفت خام طی این مدت، 4.5 میلیارد دلار و میانگین صادرات ماهانه کالایی بدون فصل 27 طی 10 ماهه سال جاری، معادل 2.8 میلیارد دلار بوده است.

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران سپس با اشاره به چشم‌انداز ارائه شده از رشد اقتصادی و تجارت توسط بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول گفت: پیش‌بینی این دو نهاد از رشد اقتصادی و وضعیت تجارت برای سال‌های 2023 و 2024 تضعیف هم‌زمان رشد اقتصادی و رشد تجارت در سال 2023 و برگشت به رونق نسبی در سال 2024 است. البته سطوح انتظارات و برآوردها از رشد اقتصادی و حجم تجارت توسط بانک جهانی کمتر از موارد مشابه صندوق بین‌المللی پول است. این گزارش‌ها همچنین از افت رشد اقتصادهای بزرگ جهان در سال 2022 و انتظار کاهش مجدد رشد برای آمریکا و منطقه یورو و در مقابل بهبود رشد برای چین در سال 2023 حکایت می‌کند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...