تأمین ارز واردات گوشت قرمز از تالار دوم

تأمین ارز واردات گوشت قرمز از تالار دوم

تأمین ارز واردات گوشت قرمز از تالار دوم؛ واردات انواع گوشت قرمز از گروه کالایی ۲۱ (ارز از محل تالار اول) به گروه کالایی ۲۲ (ارز از محل تالار دوم) تغییر کرد.

به گزارش ، مدیرکل دفتر صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای اعلام کرد که محل ارز واردات انواع گوشت قرمز شامل انواع گوشت تازه یا سردکرده (منجمد) از گروه کالایی ۲۱ (ارز از محل تالار اول) به گروه کالایی ۲۲ (ارز از محل تالار دوم) تغییر کرد.

نرگس باقری زمردی در این نامه به دفتر فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که پیرو نامه معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تغییر محل ارز واردات انواع گوشت قرمز با کدهای تعرفه ۰۲۰۴۳۰۰۰، ۰۲۰۴۴۱۰۰، ۰۲۰۴۴۲۰۰ و ۰۲۰۴۴۳۰۰ از گروه کالایی ۲۱ (ارز از محل تالار اول) به گروه کالایی ۲۲ (ارز از محل تالار دوم)، اقدامات لازم انجام شود.

براساس مصوبه جدید دولت و بانک مرکزی دو گروه کالاهای وارداتی هستند که برای تامین ارز آنها می‌توان از طریق سامانه نیما اقدام کرد و در تالار اول و دوم قرار می‌گیرند.

تالار اول نیما شامل کالاهای اساسی، دارو، مواد غذایی و ... هستند که براساس نرخ ۲۸۵۰۰ تومان ارز به آنها تعلق می‌گیرد و در تالار دوم، کالاهای غیراساسی و درواقع مورد نیاز تولیدکنندگان صنایع و ... است که تامین ارز آنها براساس فروش حاصل از صادرات است. تامین ارز این کالاها براساس نرخ توافقی در حدود ۴۳۵۰۰ تومان است.

به‌دنبال این اعلام، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی درباره ن حذف ارز 28500 تومانی گوشت قرمز گفت: این اخبار به‌جد تکذیب می‌شود و هیچگونه تغییر گروه کالایی برای گوشت قرمز گوسفندی و گوساله وارداتی اتفاق نیفتاده است. به‌عکس، دولت منابع خوبی از ارز 28500 تومانی برای واردات گسترده گوشت، جهت تنظیم بازار اختصاص داده است و به‌طور هفتگی برنامه واردات گوشت گرم گوسفندی و گوشت گرم گوساله برای تنظیم بازار در حال انجام است.

علیرضا پیمان‌پاک ادامه داد: هیچ نگرانی برای واردات گوشت گوساله و گوسفندی وجود ندارد و پشتیبانی امور دام با همکاری میادین میوه و تره‌بار و قطعه‌بندها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای این گوشت‌ها را در سطح گسترده توزیع می‌کند که در هفته‌های آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: این تغییر گروه کالایی که در مکاتبات وزارت صمت صورت گرفته، مربوط به گوشت منجمدی است که در حوزه صنعت و غیر از مصارف خانوار مصرف می‌شود. باتوجه به برنامه‌ریزی‌ای که بانک مرکزی با وزارت جهاد کشاورزی دارد، ارز خوبی برای گوشت منجمد تأمین خواهد شد و حجم ورود آن به کشور افزایش پیدا خواهد کرد و پیش‌بینی وزارت جهاد و اتحادیه واردکنندگان گوشت هم این است که قیمت گوشت منجمد در هفته‌های آتی کاهش پیدا کند و قیمت آن از 350 هزار تومان به کیلویی 250 هزار تومان برسد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...