افزایش ۳۰ درصدی قیمت پایه محصولات بورسی

افزایش ۳۰ درصدی قیمت پایه محصولات بورسی

افزایش ۳۰ درصدی قیمت پایه محصولات بورسی؛ نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات پالایشی و پتروشیمی در بورس‌ کالا اعلام شد.

به گزارش ، رئیس کل بانک مرکزی در مکاتبه‌ای با وزیر نفت اعلام کرد: با اشاره به نامه شماره 591‏‏/1402 مورخ 09‏‏/01‏‏/1402 درباره نرخ تسعیر ارز محاسبه قیمت خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ نمایند تا نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا قرار گیرد.

براساس ابلاغیه محمدرضا فرزین، نرخ تسعیر ارز جهت محاسبه قیمت پایه در بورس کالا با افزایش ۳۰ درصدی روبه‌رو شده است.

پیشتر براساس مصوبه دولت قیمت هر مترمکعب گاز خوراک تحویلی به واحدهای پتروشیمی 7 هزار تومان تعیین شده بودکه با مصوبه جدید دولت مدل قیمتگذاری خوراک پتروشیمی‌ها به مدل سال 1394 بازگشته است.

درباره مصوبه هیئت دولت یک نکته بسیار مهم وجود داشت و آن عدم تعیین نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی‌ها بود که این وظیفه به بانک مرکزی سپرده شده بود.

فرزین در فروردین‌ماه امسال در مکاتبه‌ای با وزیر نفت قیمت محاسبه خوراک پتروشیمی و همچنین در مکاتبه‌ای دیگری با وزارت صمت نرخ ارز جهت محاسبه قیمت پایه محصولات مربوطه در بورس کالا را 28500 تومان اعلام کرده بود.

حالا مصوبه دولت درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای حمایت از این صنایع تغییر کرده است ولی تعیین نرخ ارز محاسباتی بازهم برعهده بانک مرکزی گذاشته شد.

پیشتر وزیر اقتصاد اعلام کرده بود که نرخ تسعیر جهت محاسبه قیمت خوراک نرخ مرکز مبادله یعنی 37500 تومان خواهد بود. بر این اساس قیمت هر مترمکعب گاز خوراک از 7 هزار تومان تا 5800 تومان کاهش خواهد یافت.

بنابر اعلام تسنیم، در این بین بانک مرکزی یک اقدام جدید را نیز در دستور کار قرارداده است، این بانک درحالی نرخ تسعیر جهت محاسبه خوراک را 37500 تومان تعیین کرده که نرخ ارز جهت محاسبه قیمت پایه را نیز همین عدد لحاظ کرده است. بر این اساس ظرف یک روز قیمت پایه صدها محصول مختلف تولیدی واحدهای پتروشیمی با افزایش 30 درصدی روبه‌رو شده است.

ماجرا تاحدی حاشیه‌ساز شده است که وزیر اقتصاد نیز که به صورت کامل حامی ایده پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد و بازگشت به فرمول درباره خوراک واحدهای پتروشیمی بود نیز اعلام کرده بود که برای جلوگیری از آثار تورمی نرخ تسعیر ارز جهت محاسبه قیمت پایه در بورس کالا تغییر نخواهد کرد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...