سرمایهگذاری 12.9 میلیارد دلاری ایران در کریدور شمال جنوب
سرمایهگذاری 12.9 میلیارد دلاری ایران در کریدور شمال جنوب؛ درمجموع حدود ۳۸ میلیارد دلار سرمایهگذاری برای کریدور شمال – جنوب در نظر گرفته شده که سهم ایران از این میزان بالغبر 12 میلیارد و 87 میلیون دلار است.
به گزارش صنعتصنف، در قالب برنامههای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در توسعه تجارت با کشورهای حاشیه دریای خزر، دو کشور ایران و روسیه حدود 26 میلیارد دلار سرمایهگذاری در کریدور شمال – جنوب انجام میدهند.
در مراسم افتتاحیه همایش بینالمللی «کریدور شمال – جنوب، مفهوم جدید» که در آستراخان روسیه برگزار شد، استاندار آستراخان روسیه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، مدیر راهآهن افغانستان، مدیر راهآهن عراق و رئیس باشگاه همگرایی شمال – جنوب سخنرانی کردند.
مدیر بندر ایرانی سالیانکا در روسیه در نشست تخصصی این همایش با بیان اینکه کریدور بینالمللی شمال – جنوب، عنصر کلیدی شبکه حملونقل اوراسیا است، به سه مسیر غربی، شرقی و مسیر ترانس کاسپین اشاره کرد و گفت: درمجموع حدود 38.2 میلیارد دلار سرمایهگذاری برای این کریدور در نظر گرفته شده است که سهم روسیه ۳۵ درصد و سهم ایران ۳۴ درصد خواهد بود.
بر این اساس سهم ایران از کل سرمایهگذاری 12.87 میلیارد دلار، روسیه 13.21 میلیارد دلار، قزاقستان 6.32 میلیارد دلار، آذربایجان 2.79 میلیارد دلار، ارمنستان 1.85 میلیارد دلار، ترکمنستان 0.63 و گرجستان 0.56 میلیون دلار است.
مدیر بندر ایرانی سالیانکا با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مسیر کریدور شمال – جنوب، افزود: خرید ۳۳۰ دستگاه واگن ریلی، خرید ۵۴ هزار کانتینر، مذاکره و خرید و سفارش ساخت ۲۱ فروند کشتی برای تقویت مسیرهای دریایی ازجمله این اقدامات بوده است.
وی همچنین افزایش ظرفیت حمل بار از سوی کشتیرانی دریای خزر به ۱۳۰ هزار تن و ایجاد خط مستقیم و منظم بین چین، هند و آفریقا از طریق بندرعباس و چابهار به مقاصد کشورهای در امتداد دریای خزر و روسیه را یادآور شد.
این مقام مسئول کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سرمایهگذاری ده میلیون دلاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر سالیانکا جهت افزایش ظرفیت، توسعه بندر، زیرساخت و خرید کشتی را از مهمترین اقدامات گروه کشتیرانی بیان کرد.
وی جذب سرمایهگذاری در ساختوساز، بازسازی، نوسازی و توسعه زیرساختهای حملونقل و ارتقاء وسایل حملونقل، شناسایی پروژههای با پتانسیل بالا برای جذب محموله در مسیر کریدور شمال – جنوب، توسعه ناوگان کانتینری و بهخصوص یخچالی، گسترش ناوگان ریلی و گسترش تسهیلات حملونقل را ازجمله مکانیزمهای برداشتن موانع در مسیر این کریدور برشمرد.
بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در دومین روز این همایش بنادر آستراخان و کارخانه کشتیسازی لوتوس مورد بازدید اعضای شرکتکننده همایش قرار گرفتند.
ثبت دیدگاه