13.5 میلیون سالمند در افق 1410

13.5 میلیون سالمند در افق 1410

13.5 میلیون سالمند در افق 1410؛ در سال ۱۴1۰ بالغ‌بر 15 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و در ۲۰ سال آینده از هر پنج ایرانی یک نفر سالمند خواهد بود.

به گزارش ، رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان این مطلب در پنجمین همایش ملی سالمندی با محوریت «دکتر حکیم‌زاده» که در سالن همایش‌های مرکز آموزشی و درمانی پورسینای رشت برگزار شد، گفت: در حال حاضر جمعیت سالمند کشور بالغ‌بر هفت میلیون نفر است.

احمد موذن‌زاده افزود: جمعیت سالمندی ایران نسبت به کل جمعیت کشور در سال ۱۴۱۰ به ۱۵ درصد و در سال ۱۴۲۰ به ۲۰ درصد می‌رسد.

وی با اعلام اینکه در ۲۰ سال آینده از هر پنج ایرانی یک نفر سالمند خواهد بود، افزود: نرخ رشد کلی جمعیت کشور سالانه ۱.۶ درصد و نرخ رشد جمعیت سالمند حدود ۲.۵ درصد است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان اینکه تغییرات فیزیولوژیک و استهلاک فیزیکی، روحی و روانی، کاهش قدرت عضلات، محدودیت‌های حرکتی و بیماری‌های ناتوان‌کننده در دوران سالمندی وجود دارد، اضافه کرد: افزایش طول عمر کافی نیست بلکه کیفیت زندگی و اثربخشی سالمند در عرصه‌های مختلف فردی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی اهمیت بیشتری دارد.

موذن‌زاده با بیان اینکه بیماران سالمند ممکن است مشکلات همزمان اسکلتی – عضلانی، نورولوژیک، قلبی – عروقی و روحی – روانی داشته باشند، خاطرنشان کرد: ایجاد تعادل بین مشکلات مدیکال، بازتوانی، اقتصادی، روحی و اجتماعی بسیار ضروری است.

وی رویکرد مطلوب برای یک فیزیوتراپیست در حوزه سالمندی را بیوسایکوسوشال دانست و گفت: اثرات بیولوژیک سالمندی میزان ترمیم‌پذیری سیستم‌های مختلف بدن را کاهش داده و هدف ما به دست آوردن بیشترین میزان عملکرد و استفاده حداکثری از توانایی‌های بالقوه است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با اعلام اینکه حداقل ۲۰ درصد سالمندان طی یک سال به‌دنبال شکستگی لگن به دلایل مختلفی فوت می‌کنند، تصریح کرد: ۸۰ درصد بیماران سالمند پس از شکستگی لگن به سطح فعالیت عملکردی قبلی برنمی‌گردند.

احمد موذن‌زاده، ورزش‌درمانی جهت بهبود هماهنگی، قدرت و استقامت عضلات، انعطاف‌پذیری، جابجایی وزن و تعادل سالمندی را در این‌باره مؤثر دانست.

بنابر اعلام گیل وبدا، سالمندی در جهان به دوره بالای ۶۰ سال اشاره دارد و بنابراین بخش پایانی چرخه حیات انسان است.

در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند و به اذعان کارشناسان جمعیت، سرعت دو و سه برابر شدن جمعیت سالمندی در کشور نگران‌کننده است.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰، ایران حداقل سه برابر جمعیت فعلی، سالمند داشته باشد و بر این اساس می‌طلبد آمادگی در نگهداری، حمایت، درمان و خدمات توانبخشی به این جمعیت قابل توجه، بیشتر شود.

گفتنی است، بیشترین سهم سالمندی در کشور مربوط به استان گیلان و کمترین سهم سالمندی مربوط به استان سیستان و بلوچستان است و توجه به بهداشت سالمندان و حمایت از آنها در کنار توجه به موضوع جوانی جمیعت و فرزندآوری راهبردی اساسی کشور در پنجره فرصت است.

آموزش اقدامات پیشگیرانه از آسیب، اختلالات ارتوپدیک، نورولوژیک، قلبی عروقی، سیستم تنفسی، کف و لگن، روماتولوژی و پوکی استخوان در سالمندان با محوریت تکنولوژی‌های نوین در بازتوانی و فیزیوتراپی سالمندان ازجمله محورهای قابل گفت‌وگو و تبادل نظر اساتید در پنل‌های تخصص همایش ملی سالمندی «دکتر حکیم‌زاده» بود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...