رای‌گیری انتخابات تا 12 امشب تمدید شد

رای‌گیری انتخابات تا 12 امشب تمدید شد

رای‌گیری انتخابات تا 12 امشب تمدید شد؛ باتوجه به ازدحام مردم در صف‌های رای‌گیری مدت زمان انتخابات با تایید شورای نگهبان تا ساعت 24 تمدید شد.

به گزارش ، طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، مهلت زمان رأی‌گیری تا ساعت 12 امشب تمدید شد.

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان این مطلب در نشست خبری، اظهار داشت: باتوجه به ازدحام مردم در صف‌های رای‌گیری مدت زمان انتخابات با تایید شورای نگهبان تا ساعت 24 تمدید شد.

بنابراین گزارش، فرآیند رای‌گیری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت 8 صبح امروز جمعه 11 اسفند 1402 آغاز شده است و تا ساعت 24 تمدید شده است.

در این‌دوره از انتخابات، 61 میلیون و 172 هزار و 298 نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق و رأی دادن هستند؛ از این تعداد 30 میلیون و 945 هزار و 133 مرد و 30 میلیون و 227 هزار و 165 نفر زن هستند. متولدان 11 اسفند 1384 به قبل امکان رأی‌دادن را دارا هستند و درمجموع، 3.5 میلیون رأی اولی در کشور داریم.

گفتنی است برای انتخابات 11 اسفند ۱۴۰۲ بالغ‌بر یکهزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی و حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در ۳۱ استان تعبیه شده است که ۱۵ هزار شعبه سیار و ۴۴ هزار شعبه ثابت هستند.

بنابر اعلام ستاد انتخابات کشور، حدود ۱۵ هزار نفر برای رقابت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شده‌اند که ۱۲ درصد زن و ۸۸ درصد مرد هستند و ۱۴۴ نفر هم در مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت شدند.

همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، انتخابات در چهار حوزه انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر به صورت الکترونیکی در حال برگزاری است. این چهار حوزه بالغ‌بر ۱۷۰۰ شعبه دارند که برای هر شعبه تعداد پنج صندوق الکترونیکی و درمجموع ۱۰ هزار صندوق الکتریکی در نظر گرفته شده است.

بیش از ۳۵۰ خبرنگار و عوامل خبری از ۱۶۰ رسانه و ۲۰ کشور جهان، دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری را از ایران گزارش می‌کنند.

درصد مشارکت بهتر بوده است

در همین حال سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبق شواهد درصد مشارکت خوب بوده است و حتی نسبت به انتخابات مجلس یازدهم این مشارکت بهتر بوده است. اما آمار نهایی و تکمیلی را پس از اتمام فرایند اعلام می‌کنیم.

هادی طحان نظیف در جمع خبرنگاران در ستاد انتخابات کشور افزود: از ماه‌ها قبل عوامل اجرایی کشور، دستگاه‌های انتظامی و شورای نگهبان برنامه‌ریزی متعددی داشتند و با آغاز فرآیند شاهد حضور مردم پای صندوق رای بودیم.

وی اضافه کرد: گزارش و مشکل خاصی را از ابتدای صبح نداشتیم؛ گزارشات جزئی درباره تاخیر کار شعب بود که مشکلات رفع شد. جای تشکر از عوامل اجرایی داریم و در بازدیدی که از ستاد انتخابات داشتیم فرآیند به صورت روان در حال طی شدن است. انتخابات الکترونیکی در چهار حوزه آبادان، ملایر، قم و رشت به صورت روان در حال انجام است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: با بیان اینکه مشکل خاصی در حوزه امنیت انتخابات نداشتیم اما حسب اعلام بیش از 250 هزار نیرو مسئولیت انتخابات را برعهده دارند.

مدارس کدام استان‌ها تعطیل شد؟

در پی حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای و تمدید مهلت رای‌گیری تا نیمه شب، مدارس برخی از استان‌ها که محل اخذ رای هستند، فردا تعطیل هستند.

براساس این اعلام به‌دلیل استقبال باشکوه مردم از شعب اخذ رای، تمدید مهلت رای‌گیری در سراسر کشور تا ساعت 12 نیمه‌شب، جانمایی بسیاری از شعب اخذ رای در مدارس و حضور و فعالیت بسیاری از فرهنگیان به‌عنوان عوامل اجرایی و ناظر در پای صندوق‌ها، مدارس استان‌های سیستان و بلوچستان، اردبیل، کرمان، البرز، کردستان، زنجان، فارس، اصفهان، یزد، قم، همدان، لرستان، کرمانشاه، قزوین، بوشهر و تهران فردا تعطیل اعلام شدند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...