راهیابی 6 کاندیدا به آوردگاه ریاست جمهوری

راهیابی 6 کاندیدا به آوردگاه ریاست جمهوری

راهیابی 6 کاندیدا به آوردگاه ریاست جمهوری؛ پس از پایان بررسی‌های شورای نگهبان، وزارت کشور اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام کرد.

به گزارش ، بعد از ظهر امروز دوشنبه 20 خرداد 1402 وزارت کشور اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را به ترتیب حروف الفبا شامل مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف اعلام کرد.

در این دوره از انتخابات بالغ‌بر 80 نفر در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد با حضور در وزارت کشور برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند که بعدازظهر امروز با پایان بررسی صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان، اسامی ۶ تن از نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی وزارت کشور اعلام شد.

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان درباره جزئیات جلسات این شورا درخصوص بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری گفت: به‌طور طبیعی انتظار نیست که ۸۰ نفر ثبت‌نام‌کننده احراز صلاحیت شوند؛ دلیل آن هم مشخص است. جایگاه و مسئولیت‌ ریاست‌جمهوری طبق اصل ۱۱۳ مهم، سنگین و خطیر است. ویژگی‌ها و شرایطی هم که در اصل ۱۱۵ قانون اساسی برای ریاست‌جمهوری آمده، مهم است.

در همین حال دادستان کل کشور با اشاره به اهمیت ضرورت رصد فضای مجازی در روزهای انتخابات گفت: نسبت به فضای مجازی حساسیم و آن را رصد می‌کنیم که در فضای مجازی امنیت روانی جامعه بهم نخورد. نامزدهای انتخابات و طرفدارانشان بدانند که انتشار هر نوع مطلبی که حاوی توهین یا هتک حرمت اشخاص باشد، جرم است و قابل تعقیب است.

گفتنی است براساس قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مصوب ۱۳۶۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی، شرایط رأی‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری عبارت از تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، هجده سال تمام و عدم جنون است و در هر مرحله انتخاباتی هر شخص واجد شرایط می‌تواند فقط یکبار با ارائه شناسنامه یا کارت ملی خود جهت احراز هویت رأی دهد.

به‌دنبال اعلام اسامی نامزدهای تاییدشده، سخنگوی ستاد انتخابات کشور خبر داد که تبلیغات انتخابات ریاست ‌جمهوری آغاز شده و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی یعنی ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه ۷ تیر ادامه دارد.

بر این اساس مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بعد از اعلام رسمی نامزدهای تایید صلاحیت شده توسط وزارت کشور با حضور در بنیاد امید ایرانیان با محمدرضا عارف و اعضای هیات مدیره این بنیاد دیدار کرد.

در ادامه نیز علی عبدالعلی‌زاده طی حکمی از سوی مسعود پزشکیان رئیس ستاد انتخاباتی وی شد؛ علی عبدالعلی سوابقی همچون وزیر مسکن و شهرسازی، استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره‌های دوم و سوم از حوزه انتخابیه ارومیه را در کارنامه خود دارد.

از سوی دیگر قائم مقام دبیر شورای نگهبان درباره اینکه آیا در جایی خارج از جلسات رسمی شورای نگهبان درباره برخی از داوطلبان کاندیداتوری تصمیم‌گیری می‌شود؟ گفت: تصمیم‌گیری در هیچ جای دیگری بجز شورای نگهبان انجام نمی‌شود.

سیامک ره‌پیک درباره فرآیند بررسی صلاحیت‌های داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری و اینکه انتخابات این دوره در یک شرایط خاصی درحال برگزاری افزود: کسانی که در این امر دخالت داشتند به سرعت مقدمات را فراهم کردند.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی و دیگر دستگاه‌هایی که در فرآیندها دخالت دارد به سرعت با شورای نگهبان تشکیل جلسه دادند و به لطف خدا در برنامه‌ریزی‌ها و اجرا تا به امروز موفق عمل کردند. شورای نگهبان نیر در مرحله بررسی صلاحیت‌ها ۵ روز فرصت داشت و می‌توانست در صورت نیاز ۵ روز دیگر این فرصت را تمدید کند و باتوجه به محدودیت‌های زمانی تلاش کردیم که زودتر نتیجه را اعلام کنیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان همچنین با اشاره به ثبت‌نام ۸۰ نفر به‌عنوان داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، عنوان کرد: باتوجه به اجرای مصوبه شورای نگهبان براساس سیاست‌های کلی شرایط و معیارهای داوطلبان برای انتخابات ریاست جمهوری و مورد توجه قرار گرفتن این مصوبه از سوی وزارت کشور در مرحله ثبت‌نام، از تعداد ۸۰ نفر از داوطلبان که طبق مصوبه یادشده شرایط اولیه ۴ گانه را داشتند، نام‌نویسی شد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...