حذف ارز نیمایی موبایل‌ها را گران کرد

حذف ارز نیمایی موبایل‌ها را گران کرد

حذف ارز نیمایی موبایل‌ها را گران کرد؛ به‌دنبال اختصاص پیدا نکردن ارز نیمایی به واردات گوشی‌های ارزان‌تر از ۶۰۰ دلار، قیمت این نوع گوش‌ها تا 35 درصد گرانتر از قبل شده است.

به گزارش ، رییس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی تهران با بیان این مطلب از توقف تخصیص ارز ترجیحی به واردات انواع موبایل زیر 600 دلار و افزایش تعرفه واردات انواع موبایل بالای 600 دلار خبر داد که به افزایش قیمت موبایل در بازار انجامیده است.

سیدحسین سادات حسینی درباره محدودیت‌های وارد شده بر واردات این اقلام گفت: از حدود ۱۵۰ روز پیش تاکنون ارز نیمایی که به واردات گوشی‌های ارزان‌تر از ۶۰۰ دلار اختصاص پیدا می‌کرد متوقف شده و این موضوع سبب افزایش چشمگیر قیمت این گوشی‌ها در بازار شده است. به عنوان نمونه گوشی‌هایی که پیش از این اتفاق حدود ۸ میلیون تومان قیمت داشتند تا حدود ۱۱ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

وی افزود: همچنین تعرفه واردات گوشی‌های بالاتر از ۶۰۰ دلار افزایش یافته و این سبب شده قیمت شماری از این گوشی‌ها ازجمله آیفون۱۳ که پیش از این اتفاق حدود ۳۸ میلیون تومان بود به ۵۳ میلیون تومان افزایش پیدا کند.

بنابر اعلام ایلنا، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران درباره تاثیر تولید داخلی گوشی موبایل بر بازار گفت: چیزی به عنوان تولید داخل هنوز محقق نشده و به نظر می‌رسد منظور از تولید، مونتاژ قطعاتی باشد که به احتمال زیاد از چین به ایران وارد می‌شود و ممکن است تنها نرم‌افزار آن در کشور نصب شود.

سادات حسینی تصریح کرد: امیدواریم با تغییر دولت شاهد تغییراتی در رویه جاری باشیم و صنف موبایل از سردرگمی کنونی نجات پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که دولت جدید چنانچه وعده داده بود در سیاستگذاری‌ برای بازار از خود بازاریان و اتحادیه‌ها و اصناف مرتبط با آنها مشورت بگیرد. صنف موبایل راه‌حل‌های کارآمدی برای گره‌گشایی از مشکلات حتی با وجود محدودیت‌های ارزی دارد و این صنف همچنین راهکارهایی دارد که می‌تواند با بکارگیری آنها بار تامین ارز برای واردات موبایل را از دوش دولت بردارد.

سادات حسینی درنهایت گفت: صنف موبایل خواهان تک‌نرخی شدن ارز است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...