استفاده از مالیات‌ها برای سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیرها

استفاده از مالیات‌ها برای سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیرها

استفاده از مالیات‌ها برای سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیرها؛ هرگونه کوتاهی، عدم پرداخت و یا دیر پرداخت کردن مطالبات سرمایه‌گذار برق تجدیدپذیر یک ناامنی در سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صنعت‌صنف، در ادامه برگزاری مراسم نشست خبری «راهکارهای صنایع تجدیدپذیر در رفع ناترازی برق کشور» که صبح امروز شنبه هفتم مهرماه 1402 در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، سخنرانان جلسه به پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ دادند.

رییس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در پاسخ به سوالی درباره توقعات از دولت برای حمایت از تولید برق تجدیدپذیر گفت: دولت باید در ابتدا اصل مالکیت سرمایه‌گذار و تولیدکننده بر تولید خودش را بپذیرد. مسأله دوم این است که این جزیره‌ای عمل کردن و ناهماهنگی میان بخش‌های مختلف خود را از بین ببرد و سازمان‌هایی ازجمله صندوق توسعه ملی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت، وزارت نیرو ، وزارت صمت، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و... که در رابطه با تولید و سرمایه‌گذاری برق در کشور مسئول هستند را به رفع موانع تولید برق مکلف کرده و این موضوع را جزو اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

داوود مددی با بیان اینکه دولت باید یک جریان مالی پایدار ایجاد کند، اظهار کرد: الان بسیاری از موارد وجود دارد که در قانون بودجه دیده می‌شود اما عملاً اجرا نمی‌شود. مثلاً ماده ۳ قانون مانع‌زدایی صنعت برق می‌گوید که باید ۲۵ درصد از بهای فروش صنایع پرمصرف به تجدیدپذیرها تخصیص پیدا کند اما اکنون که ۶ ماه از سال می‌گذرد، این اتفاق نیفتاده است. ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان هم می‌گوید از جرایم موجود که امسال ۶ همت بوده است، ۳ همت برای خرید برق تجدیدپذیر گذاشته شود که هیچ عددی پرداخت نشده است.

رییس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران اضافه کرد: از طرف دیگر برای توسعه این صنعت باید تمهیداتی در نظر گرفته شود چرا که هیچ سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰ درصد در توسعه تجدیدپذیرها سرمایه‌گذاری نمی‌کند و باقی باید از منابع دیگری تامین شود. بانک‌ها در کشورمان پول ندارند که بیایند و روی این موضوع سرمایه‌گذاری بکنند و ارزی هم وجود ندارد‌، پس باید کاری کرد و راهکار هم وجود دارد. به عنوان نمونه می‌توان از ظرفیت ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش‌بنیان که می‌گوید «سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در تولید برق تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند مالیات خود را در این زمینه بیاورند»، استفاده کرد که یک ظرفیت خیلی خوب است.

مددی با انتقاد از تخصیص ارز به تولیدکننده برق تجدیدپذیر گفت: دولت باید تخصیص ارز وزارت نیرو برای توسعه تجدیدپذیرها را از وزارت صمت تفکیک کند؛ همچنان که این کار برای وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت همه انجام داد.

وی درباره پرداخت مطالبات تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر نیز گفت: خوشبختانه به همت انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، موفق شدیم ۸۵۰۰ میلیارد تومان از محل سوخت صرفه‌جویی شده دریافت کنیم و از طریق حواله گاز این را به اعضای خودمان پرداخت کنیم و این یک امیدواری است. پیش از این، هیچ سالی این کار انجام نمی‌شد. لذا الان از بابت اصل مطالباتمان طلبی وجود ندارد اما درخصوص جرایم از سال ۹۷ بدهکار هستند و هیچگونه جرایمی به ما داده نشده است. متأسفانه ساتبا زیر بار پرداخت این جرایم نمی‌رود که امیدوارم قبول کند که این مبلغ را به ما بپردازد.

به گزارش ، رییس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران تأکید کرد: هرگونه کوتاهی، عدم پرداخت و یا دیر پرداخت کردن مطالبات سرمایه‌گذار برق تجدیدپذیر یک ناامنی در سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند. سرمایه‌گذار پول خود را از جای دیگری تامین کرده و اکنون باید اقساط آن را بپردازد اما زمانی که دولت به او پول ندهد، نمی‌تواند قسط بپردازد و با جریمه مالی از طرف بانکی که وام گرفته مواجه می‌شود. باید پرداخت‌ها به موقع انجام شود تا چنین مشکلاتی ایجاد نشود و بتوانیم سالانه ۲۴۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر به شبکه مصرف تزریق کنیم.

گفتنی است همایش انرژی‌های تجدیدپذیر در روزهای 10 و 11 مهرماه برگزار می‌شود و قرار است دراین همایش راهکارهایی برای غلبه بر چالش ناترازی برق ارائه شود.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...