آمادگی مجتمع رعنا برای احیای نخلستان‌ها و باغات گردوی کشور

آمادگی مجتمع رعنا برای احیای نخلستان‌ها و باغات گردوی کشور

آمادگی مجتمع رعنا برای احیای نخلستان‌ها و باغات گردوی کشور؛ هفتمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کشاورزی آیفارم روز جمعه 6 مهرماه 1403 در تهران به کار خود پایان داد و شرکت‌ها و مجموعه‌های شرکت کننده، دستاوردهای ارزشمندی را کسب کردند.

به گزارش ، مجتمع بیوتکنولوژی گیاهی رعنا در این دوره از نمایشگاه حضور پررنگ و قابل توجهی داشت و در 4 روز برگزاری آن، مدیران شرکت و همچنین کارشناسان و باغداران نمونه گردو و خرما در غرفه حضور مستمر داشتند و به مراجعان و پرسش‌های بهره‌برداران، کشاورزان و باغداران که از استان های مختلف کشور در نمایشگاه شرکت کرده بودند، پاسخ دادند.

در مدت زمان برگزاری نمایشگاه، مدیران و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر بازدید از نمایشگاه آیفارم، از غرفه مجتمع بیوتکنولوژی گیاهی رعنا هم بازدید کردند.

در طی روزهای برگزاری نمایشگاه غلامرضا نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی، محمدحسن عصاره رئیس موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، عبدالرضا کاوند معاون موسسه یادشده و مجتبی میر، رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ضمن بازدید از غرفه رعنا با حسن ورشوچی، بنیانگذار صنعت کشت بافت گیاهی کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

ورشوچی در این دیدارها با بیان شرح مختصری از مزایای نهال کشت بافت و قرار داشتن ایران در بین 5 کشور صاحب این فناوری در دنیا، بر استفاده از نهال‌های حاصل از این فناوری در احداث باغات گردو و نخلستان‌ها و یا جایگزینی (واکاری) درختان گردو و خرمای پیر و بی‌ثمر تاکید کرد.

بنیانگذار صنعت کشت بافت گیاهی در فرصت بازدید وزیر جهاد کشاورزی خواستار تعامل سازنده با این وزارتخانه در راستای اجرای طرح‌های توسعه و احیاء نخلستان‌ها و باغات گردوی کشور شد و وزیر جهاد کشاورزی نیز نسبت به همکاری همه جانبه با مجتمع رعنا تاکید کرد.

ورشوچی در ادامه گفت‌وگو با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت که مراکز تولید نهال کشت بافتی از دانش تکثیر نهال با کاربرد فن‌آوری کشت بافت از شاخه‌های علم بیوتکنولوژی گیاهی برخوردارند و الزاما موفقیت آنان وابسته به همکاری مراکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی در امر آموزش کاشت، داشت و برداشت نهال به بهره‌برداران کشور است.

او تصریح کرد: متاسفانه بر اساس تجربه 30 ساله مجتمع رعنا، سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی نقش موثری در امر آموزش بهره‌برداران ایفا نکرده و این کم‌کاری و سهل‌انگاری عامل مهمی در عدم موفقیت کافی نهال‌های کشت بافتی در کشور بوده است. گواه این ادعا را در عملکرد صد درصد موفق بهره‌برداران مقاصد صادراتی مجتمع رعنا از جمله کشورهای هند، تایلند، عراق، کویت، اندونزی و... در مقیاس 100ها هزار اصله نهال می‌توان جستجو کرد.

درصد تلفات نهال کشت بافت صفر است

سلمان سیاحی، یکی از نخلداران جنوب کشور که در نمایشگاه آیفارم شرکت کرده است در گفت‌وگویی درباره اینکه آیا از نهال کشت بافت خرما استفاده کرده است و این نهال چه مزیتی نسبت به دیگر نهال‌های خرما دارد، گفت: در روستای «بیوض یک» بخش اسماعیلیه اهواز بالغ‌بر 300 هکتار زمین زراعی دارم که 75 هکتار آن زیر کشت خرما است و از این مقدار بالغ‌بر 95 درصد آن خرمای کشت بافتی و از ارقام برحی، مجول و زاهدی است.

سیاحی با بیان اینکه از سال 1378 شروع به کاشت نهال خرمای کشت بافت کردم و از سال 1385 به طور جدی این نوع کشت را ادامه دادم، افزود: 95 درصد نهال‌های کشت بافت را از شرکت رعنا تهیه کردم.

این نخلکار جنوب کشور ادامه اضافه کرد: نهال‌های کشت بافت سالم و عاری از هرگونه بیماری و قارچ هستند و چون با ریشه می‌آیند و کاشته می‌شوند تلفات در هنگام کشت صفر است و بعد از 6 ماه می‌توان آن را یک نخل سالم ببینیم و بعد از حدود 5، 6 سال نیز نخل‌ها شروع به بارگیری می‌کنند اما در نهال پاجوش فقط یک یا چند ریشه در یک طرف نهال قرار دارد که در هنگام جداسازی از درخت مادر امکان دارد ضربه بخورد و پس از کاشتن، نهال زرد و سپس از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه نهال‌های پاجوش بین 5 تا 15 درصد تلفات دارد، ادامه داد: نهال پاجوش 6 ماه تا یک سال تأخیر در رشد دارد چون باید ابتدا ریشه‌زایی انجام شود. در شرایط عادی سرعت رشد نهال کشت بافت بیشتر است و نخلکار می‌تواند رشد نهال را لحظه به لحظه ببیند که تبدیل به یک نخل کوچک می‌شود.

سیاحی با بیان اینکه مزرعه و نخلستان به صورت خانوادگی اداره می‌شود درباره نخل‌های خود نیز گفت: نخلستان در حال ثمردهی است و محصول خرمای آن خوب و باکیفیت است؛ هر نخل به طور متوسط بین 150 تا 200 کیلوگرم بار می‌دهد البته نخل‌های کشت بافتی تا 300 کیلوگرم هم می‌توانند بار بدهند ولی توصیه نمی‌کنم چون به نخل  فشار می‌آید.

مسئولان باید نهال کشت بافت را ترویج کنند

این باغدار نمونه اهوازی خاطرنشان کرد: خیلی‌ها برای منافع شخصی خود به تخریب تولیدات داخلی می‌پردازند و بر خلاف دستور رهبری که فرمودند باید از تولیدات داخلی حمایت کرد، عمل می‌کنند.

سلمان سیاحی تصریح کرد: موضوع ترویج و آموزش باید از طریق سازمان‌ها و ادارات جهاد کشاورزی انجام شود چراکه در نمایشگاه آیفارم خیلی از کشاورزان که می‌آمدند سوال‌هایی می‌کردند که تعجب برانگیز بود و نشان می‌داد که اطلاعات بسیار اندکی دارند و باید آموزش ببینند.

او تأکید کرد که مسئولان باید از تولید داخل حمایت کنند و اگر هم ایرادی دارد، تذکر دهند تا برطرف شود. به طور قطع با حمایت دولت می‌توان نهال کشت بافت را با قیمت کمتری به دست نخلدار رساند.

به گفته این نخلدار جنوب کشور، در استان خوزستان در روزهای اول حرکت خوبی برای معرفی نهال کشت بافت خرما انجام شد ولی متاسفانه از سوی برخی افزاد تبلیغات منفی شد و نخلکاران را دلسرد کرد که آن هم به دلیل بی‌اطلاعی و ناآگاهی نخلکاران بود.

سیاحی درباره توزیع و فروش نهال کشت بافت توضیح داد که اکنون نهال‌های کشت بافت خرما همراه با دستورالعمل کامل و لحظه به لحظه کشت، ضمانت‌نامه و گواهی بهداشت و گواهی اصالت تحویل کشاورز و باغدار می‌شود اما برخی مغرضانه این محصول داخلی را  می‌کوبند.

وی یادآور شد: این نهال همچنین از طریق نمایندگان رعنا که در شهرها و روستاها ساکن هستند به نخلدار تحویل می‌شود تا جاییکه خودم نیز برای ترویج این نهال در استان و منطقه اسماعیلیه خیلی تلاش کردم.

نهال کشت بافت تاب‌آوری بالایی دارد

در همین حال محمد قائمیان، باغدار گردو که از نهال کشت بافت گردو استفاده کرده است درباره ویژگی‌های این نهال گفت: نهال کشت بافت گردو را در منطقه هراز کاشته‌ام که سرمای هوا تا دمای زیر 27 درجه نیز می‌رسد و در این شرایط نهال از تاب‌آوری بالایی برخودار بود و رشد کرد و ثمر داد.

وی افزود: در یکی دو سال گذشته که سرمای سختی آمد و همه درخت‌های منطقه را سرما زد فقط گردوهای کشت بافت رعنا سالم ماند و بار داد.

قائمیان با بیان اینکه نهال کشت بافت رشد سریعی دارد، ادامه داد: هر درخت بین 2000 تا 2500 گردو می‌دهد که محصول آن بسیار خوشمزه، پوست کاغذی و سفیدرنگ است.


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...