پرداخت مشوقهای نقدی به متقاضیان اسقاط
پرداخت مشوقهای نقدی به متقاضیان اسقاط؛ فرآیند اسقاط و نوسازی نیازمند هماهنگی حداقل دهها دستگاه و ذینفع است و برای تحقق آن مجموعهای از سازوکارهای مالی و اجرایی طراحی شده است.
به گزارش صنعتصنف، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و عضو دولتی هیات نمایندگان اتاق تهران به ارائه گزارشی آماری و تحلیلی درباره برنامه بازسازی صنایع، نوسازی حملونقل و اسقاط ناوگان فرسوده پرداخت و با ارائه آمار گفت: ما بیش از ۴۱ میلیون ناوگان حملونقلی در کشور داریم و بالغ بر ۲۲ میلیون از این خودروها در شرایط فرسودگی هستند.
فرشاد مقیمی در نشست بیست و نهم هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد که فرسودگی ناوگان نهتنها هزینه اقتصادی و ایمنی ایجاد میکند، بلکه آثار زیستمحیطی قابلتوجهی هم بر جای گذاشته است.
مقیمی توضیح داد که فرآیند اسقاط و نوسازی نیازمند هماهنگی حداقل دهها دستگاه و ذینفع است و برای تحقق آن مجموعهای از سازوکارهای مالی و اجرایی طراحی شده است.
او به اجرا و نتایج اولیه اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده و از منظر اقتصادی و محیطزیستی اقدامات اسقاط و جایگزینی منجر به صرفهجویی و کاهش آلایندگی شده است؛ بهطوری که مجموع صرفهجویی ارزی سال ۱۴۰۳ حدود یک و سه دهم میلیارد دلار برآورد میشود.
در حوزه موتورسیکلت، مقیمی با ذکر اینکه در تهران حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده وجود دارد، گفت: روند ثبتنام برای اسقاط آغاز شده و تا کنون بیش از ۱۲ هزار مالک موتورسیکلت ثبتنام شدهاست.
او درباره بستههای حمایتی نیز توضیح داد که برای متقاضیان اسقاط، مشوقهای کالا و نقدی پیشبینی شده است تا جایگزینی با موتورسیکلتهای کممصرف یا برقی برای اقشار مختلف قابل تحقق باشد.
مقیمی در پایان بر ضرورت پیوستگی برنامه اسقاط و نوسازی با سیاستهای کلان صنعتی و زیستمحیطی تاکید کرد و افزود که اسقاط تنها هدف نیست؛ هدف نهایی جایگزینی کارآمد، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی و ایجاد فرصتهای اشتغال در زنجیره بازیافت و تولید قطعات جدید است.
او خواستار همکاری مستمر دستگاهها، حمایت مالی و ایجاد بازار برای محصولات جایگزین شد تا روند نوسازی با پایداری اقتصادی و اجتماعی دنبال شود.
ثبت دیدگاه