رشد ۳۲ درصدی صادرات لبنیات
رشد ۳۲ درصدی صادرات لبنیات؛ صادرات محصولات لبنی ایران در سهماهه نخست ۱۴۰۴ با ثبت ۱۷۱ هزار و ۸۶۸ تن و ۲۸۰.۷ میلیون دلار، نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۴ درصد در حجم و ۳۲ درصد در ارزش افزایش یافت.
به گزارش صنعتصنف، صادرات محصولات لبنی در سهماهه نخست سال ۱۴۰۴ به ۱۷۱ هزار و ۸۶۸ تن به ارزش ۲۸۰.۷ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد رشد حجم و ۳۲ درصد رشد ارزش را ثبت کرد.
شیر خام مصرفی در تولید این محصولات با استفاده از نهادههای دامی وارداتی و با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در اختیار دامداران قرار گرفت تا تولید لبنیات قیمت مناسبتری پیدا کند اما فقدان نظارت بر قیمتگذاری محصولات لبنی، به جز چهار کالای تنظیمبازاری، موجب کاهش مصرف آن در سبد خانوار شده است.
بر اساس آمار انجمن صنایع لبنی و گمرک، عراق با صادرات ۹۳ هزار تن به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار، ۵۴ درصد از حجم و ۳۹ درصد از ارزش صادرات لبنیات ایران را به خود اختصاص داد. پاکستان با ۲۵ هزار و ۵۸۷ تن به ارزش ۳۴.۸ میلیون دلار در رتبه دوم قرار گرفت و امارات متحده با ۸ هزار تن از نظر وزن و روسیه با ۳۲ میلیون دلار از نظر ارزش، سومین مقصدهای صادراتی بودند.
سه محصول اول صادراتی برحسب حجم شامل شیرخشک صنعتی با ۴۸ هزار و ۱۵۷ تن (۲۸ درصد)، دوغ و کفیر با ۳۲ هزار و ۱۰۸ تن (۱۹ درصد) و پنیر با ۲۷ هزار و ۷۹۲ تن (۱۶ درصد) هستند.
ثبت دیدگاه