نیمی از اتوبوس‌های کشور سامانه سپهتن ندارند

نیمی از اتوبوس‌های کشور سامانه سپهتن ندارند

نیمی از اتوبوس‌های کشور سامانه سپهتن ندارند؛ برای کنترل رفتار رانندگان و وسایل نقلیه، ناوگان اتوبوسی و ناوگان باری نیز به دنبال راه‌اندازی سامانه «تاپوگراف هوشمند» هستیم.

به گزارش ، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان این مطلب در نشست خبری نهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با تشریح بخشی از اقدامات دولت چهاردهم در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از احداث ۳۶۴۸ کیلومتر راه روستایی، بهسازی و آسفالت ۱۲ هزار کیلومتر راه و بهسازی و آسفالت جاده‌های شریانی اصلی به میزان ۲۹۰۷۶ کیلومتر خبر داد و اصلاح ۹۷۹ نقطه حادثه خیز جاده‌ای در کشور را یادآور شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فعالیت 350 سامانه هوشمند نظارتی و تصویری در کشور و اینکه امسال تمرکز بر هوشمندسازی جاده‌هاست، ادغام چندین سامانه و راه‌اندازی چند سامانه جدید را در این راستا ارزیابی کرد.

رضا اکبری افزود: بازنگری سامانه صدور بارنامه در حال انجام است و این هوشمندسازی به طور حتم می‌تواند در تحول سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نقش ایفا کند و اثرات آن را هم در پایانه‌های مرزی و هم مسافری شاهد خواهیم بود. همچنین سامانه سپهتن تا پایان 1404 برای همه اتوبوس‌ها به منظور افزایش ایمنی ترددها و پایش رفتار رانندگان فعال خواهد شد. البته سامانه سپهتن در دهه ۹۰ برای نظارت بر رفتار رانندگان اتوبوس شکل گرفت، اما بعدها به دلیل اختلافات با پیمانکار پروژه دچار اشکالاتی شد.

وی اضافه کرد: امروز ۷ هزار اتوبوس فعال در کشور داریم که تنها نیمی از آنها به سامانه سپهتن مجهز هستند. علاوه بر این سامانه سپهوند نیز تا شب عید برای همه اتوبوس‌ها فعال می شود و برای کنترل رفتار رانندگان و وسایل نقلیه، ناوگان اتوبوسی و ناوگان باری نیز به دنبال راه‌اندازی سامانه «تاپوگراف هوشمند» هستیم.

اکبری در ادامه با بیان اینکه در دولت چهاردهم ۸۱۳ تن جابه‌جایی کالا و ۱۷۷ میلیون نفر جابه‌جایی مسافر انجام شده و ترانزیت نیز به میزان ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا ثبت شده است، درباره نوسازی ناوگان توضیح داد که قرار است ۱۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین نوسازی ‌شود که حدود ۸۰۰ دستگاه ماشین آلات انجام شده و ۴۰۰ دستگاه ماشین آلات هم تا پایان سال انجام خواهد شد.

او یادآور شد: در بخش ناوگان اتوبوسی نیز تاکنون تفاهمنامه سه جانبه با ۵ کارخانه تولید داخل و قرارداد تامین ۱۲۵۰ اتوبوس با کارخانجات تولید اتوبوس داخل منعقد شده است و حدود ۲۰۰۰ اتوبوس نیز از طریق واردات تامین خواهد شد.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مهمترین مانع برای نوسازی ناوگان حمل بار را خارج کردن ناوگان فرسوده از چرخه حمل و نقل عنوان کرد و گفت: مطابق تکلیف برنامه هفتم، ۱۱۰ هزار ناوگان اتوبوس، کامیون و کشنده تا پایان برنامه باید نوسازی شود. اکنون ۷ هزار دستگاه اتوبوس فعال کشور، متوسط عمر ۱۸ سال دارند و نیاز داریم تا با ۷ تا ۸ هزار دستگاه اتوبوس نو جایگزین شوند.

اکبری درباره قاچاق سوخت خاطرنشان کرد که مصرف روزانه گازوئیل در حمل و نقل جاده‌ای کشور ۴۲ میلیون لیتر است که بیش از ۹۸ تا ۹۹ درصد آنها تحت پوشش و نظارت سازمان راهداری است. برای این منظور، تخصیص سوخت بر اساس بارنامه و پیمایش این خودروها انجام می‌شود. همچنین این بارنامه‌ها و میزان پیمایش توسط چهار سامانه کنترل شده و سوخت بر همان اساس تخصیص داده می‌شود.

به گفته وی، برای مقابله با بارنامه های صوری، بازنگری در سامانه صدور بارنامه‌ها آغاز شده و تا چندی دیگر صدور بارنامه الکترونیکی انجام خواهد شد که روی گوشی تلفن همراه رانندگان با یک پیامک و تایید راننده قابل چاپ است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...