بهرهمندی از توان بخش خصوصی در ستاد گذر
بهرهمندی از توان بخش خصوصی در ستاد گذر؛ انتظار فعالان حملونقل بینالمللی از متولیان، انتظار غیرواقعی یا حداکثری نیست. خواسته ما ایجاد شرایطی باثباتتر، روانتر و قابل پیشبینیتر برای فعالیت این صنعت است.
به گزارش صنعتصنف، احسان ملکزاده، رئیس هیأتمدیره انجمن صنفی شركتهای حملونقل بینالمللی ایران در نوشتاری ضمن تبیین جایگاه راهبردی حملونقل در اقتصاد کشور از متولیان دولتی حوزه حملونقل میخواهد از ظرفیت مشورتی بخش خصوصی در دبیرخانه ستاد گذر و کارگروههای مرتبط با آن استفاده کنند.
در آغاز، با ادای احترام، یاد و خاطره شهدای والامقام جنگ تحمیلی و همچنین شهدای عرصه حملونقل را گرامی میداریم؛ زنان و مردان بزرگی که با ایثار جان خود، امنیت، پایداری و تداوم حرکت کشور را ممکن ساختند و راه خدمت را برای امروز ما هموار کردند.
۲۶ آذرماه، روز حملونقل، فرصتی است برای توجه به صنعتی که نقشی مستقیم و تعیینکننده در پایداری اقتصاد کشور دارد؛ صنعتی که استمرار فعالیت آن، بهمعنای تداوم تجارت، تولید و جریان زندگی اقتصادی است.
در ابتداي عرايضم لازم میدانم از تلاشهای متولیان دولتی حوزه حملونقل قدردانی کنم؛ تلاشهایی که در سالهای اخیر با هدف بهبود شرایط فعالیت شرکتها و تسهیل امور رانندگان انجام شده و بیتردید آثار مثبتی نیز به همراه داشته است. بیشک ادامه و تقویت این مسیر، به نفع همه ذینفعان این حوزه خواهد بود.
حملونقل بینالمللی، بهعنوان یکی از بخشهای راهبردی اقتصاد کشور، بهطور مستقیم با صادرات، واردات، ترانزیت و جایگاه منطقهای ایران در ارتباط است. شرکتهای فعال در این حوزه در شرایطی فعالیت میکنند که پیچیدگیهای اقتصادی، مقرراتی و عملیاتی، تصمیمگیری و برنامهریزی را دشوار کرده است.
طبیعی است هر فشاری که بر شرکتهای حملونقل وارد میشود، در نهایت به رانندگان، نیروی انسانی و کیفیت زندگی فعالان این زنجیره منتقل خواهد شد.
بخشی از چالشهای امروز این صنعت، نه به یک عامل، بلکه به مجموعهای از مسائل اجرایی بازمیگردد؛ از جمله صفها و توقفهای طولانی در مرزها، مشکلات مرتبط با روادید و تردد بینالمللی، نبود بیمههای مطمئن، فرسودگی ناوگان، تعدد مراکز تصمیمگیر، وجود سامانههای متعدد، و همچنین تسهیل در صدور مجوز شرکتهای حملونقل بدون توجه کافی به ظرفیتهای بازار و ملاحظات صنفی که در سالهای اخیر به بروز مشکلات متعدد در این حوزه انجامیده است، و در نهایت نبود ثبات کافی در برخی مقررات و رویهها.
کاهش و مدیریت این مسائل، بهمعنای کاهش هزینههای شرکتها، افزایش بهرهوری ناوگان و در نهایت بهبود شرایط کاری و معیشتی رانندگان خواهد بود. از این منظر، مسائل شرکتها و رانندگان از یکدیگر جدا نیست، بلکه اجزای یک زنجیره واحد و بههم پیوستهاند.
انتظار فعالان حملونقل بینالمللی از متولیان، انتظار غیرواقعی یا حداکثری نیست. خواسته ما ایجاد شرایطی باثباتتر، روانتر و قابل پیشبینیتر برای فعالیت این صنعت است؛ شرایطی که هم به نفع اقتصاد ملی باشد و هم فشار عملیاتی را از دوش شرکتها و فعالان این حوزه کاهش دهد.
در کنار این نگاه مطالبهگرانه، انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران همواره کوشیده است نقش خود را در ارتقای سطح حرفهای این صنعت ایفا کند.
یکی از محورهای اصلی فعالیت انجمن، توسعه آموزشهای تخصصی و ارائه دیپلم معتبر بینالمللی«فياتا» به فعالان صنف است؛ با این باور که افزایش دانش و مهارت، یکی از مؤثرترین راهها برای بهبود کیفیت خدمات و کاهش چالشهای عملیاتی است.
اینجانب بهعنوان رئیس هیأتمدیره انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران، قدیمیترین تشکل این حوزه با نزدیک به یکهزار شرکت عضو، با گرامیداشت روز حملونقل، آمادگی کامل انجمن ایران را برای همکاری مستمر، گفتوگوی سازنده و ارائه پیشنهادهای اجرایی در مسیر بهبود شرایط این صنعت اعلام میکنم.
در همین چارچوب، درخواست مشخص ما از سازمان راهداری و حملنقل جادهای این است که انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران، بهعنوان تشکل تخصصی این حوزه، در دبیرخانه ستاد و کارگروههای مرتبط با گذر، ترانزیت و تردد بینالمللی حضور مؤثر داشته باشد و از ظرفیت مشورتی انجمن در فرآیند تصمیمسازی استفاده شود.
بیتردید بهرهگیری از تجربه میدانی بخش خصوصی میتواند به تصمیمهایی دقیقتر، اجراییتر و کمهزینهتر منجر شود.
امیدواریم با تداوم تعامل میان دولت و بخش خصوصی، شاهد روانتر شدن فرایندها، کاهش چالشها و تقویت جایگاه حملونقل بینالمللی کشور باشیم.
ثبت دیدگاه