27 کریدور حملونقل در اولویت دولت چهاردهم
27 کریدور حملونقل در اولویت دولت چهاردهم؛ در بخش آزادراهی نیز هفت کریدور با مشارکت دولت و بخش خصوصی در حال اجراست که یکی از مهمترین آنها کریدور دریای خزر - خلیج فارس است.
به گزارش صنعتصنف، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در جمع خبرنگاران در حاشیه برگزاری نهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته از تعیین تکلیف کریدورها سخن گفت.
هوشنگ بازوند با بیان اینکه بالغ بر ۹ کریدور ریلی، ۷ کریدور آزادراهی و ۱۱ کریدور بزرگراهی که هم الزام قانونی و هم ضرورت ملی دارد با تأکید رئیس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و در چارچوب سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه حملونقل در دستور کار دولت قرار گرفته، گفت: امروز این کریدورها یکی از اولویتهای دولت چهاردهم محسوب میشود.
بازوند با اشاره به اینکه کریدورها میتواند در آینده بهعنوان یکی از منابع مهم درآمدی کشورها و جایگزین نفت و انرژی شود، اظهار داشت که طبیعی است با چنین رویکردی باید تکلیف کریدورهای کشور روشن شود و در این میان، کشورهای همسایه نیز بهطور جدی در حال توسعه کریدورهای خود هستند.
وی اضافه کرد: نمونه کریدور شمال - جنوب شامل خطوط ریلی، آزادراهی و بزرگراهی از آستارا به چابهار و یا از آستارا به بندرعباس است. عراق نیز بهعنوان رقیب منطقهای، کریدورهایی در بندر امالقصر ایجاد کرده است. پس نتیجه می گیریم کریدورها فقط مسیرهای جابهجایی بار و مسافر نیستند بلکه مزیتهای فراوانی دارند و میتوانند در حوزههای اقتصادی و سیاسی نقشآفرین باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد که در حوزه ریلی تاکنون ۹ کریدور شامل مسیرهای شمال - جنوب و سه کریدور شرقی - غربی تعریف شده است؛ شاخصترین مسیر شمال - جنوب، کریدور آستارا ـ چابهار است. همچنین ۱۱ کریدور بزرگراهی طراحی شده که ۶ مسیر آن شمال - جنوب و ۵ مسیر شرقی - غربی است.
بازوند تصریح کرد: در بخش آزادراهی نیز هفت کریدور با مشارکت دولت و بخش خصوصی در حال اجراست که یکی از مهمترین آنها کریدور دریای خزر - خلیج فارس است که از چالوس تا ماهشهر امتداد دارد و حدود ۵۳ درصد آن توسط بخش خصوصی ساخته میشود.
به گفته وی، همچنین طرح کمربند پیرامونی کشور در قالب کریدور غرب تعریف شده و از مرز بازرگان آغاز میشود به شلمچه، سپس چابهار و سرخس میرسد و دوباره به مرز بازرگان باز میگردد. از این میان چهار کریدور بزرگراهی نقش مهمی در ارتباط ایران با کشورهای همسایه دارند و تکمیل آنها نیازمند احداث مسیرهای آنتنی به طول حدود ۷۷۰ کیلومتر است که در دستور کار قرار دارد.
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل سال ۱۴۰۴ سال مهمی برای تکمیل پروژههای ریلی و آزادراهی کشور خواهد بود چه قرار است امسال در بخش ریلی، حدود ۴۷۰ کیلومتر مسیر خاش ـ زاهدان تا اسفند ماه به بهرهبرداری برسد.
بازوند ادامه داد: همچنین پروژه راهآهن اردبیل ـ میانه به طول ۱۷۴ کیلومتر پس از ۲۲ سال تکمیل شده و در اسفند ماه افتتاح خواهد شد. از سوی دیگر کنارگذر ماهشهر به طول ۲۳ کیلومتر در حال آمادهسازی برای افتتاح است که حلقه اتصال کریدور غرب از مرز بازرگان تا بندر امام خمینی (ره) را فعال کرده و نقش مهمی در شبکه بزرگراهی کشور ایفا میکند.
او در ادامه پروژه راهآهن رشت ـ آستارا را یکی از طرحهای مهم دولت چهاردهم دانست که در آن، پیمانکاران ایرانی نقشآفرینی میکنند و پیمانکار اصلی نیز ایرانی است؛ تاکنون حدود ۷۰ درصد قرارداد راه آهن رشت - آستارا مورد موافقت ما قرار گرفته و اختلاف جدی وجود ندارد.
بازوند اضافه کرد: برای پروژه راهآهن کرمانشاه – خسروی - بغداد نیز در سال ۱۴۰۴ عملیات ریلگذاری از کرمانشاه به اسلامآباد آغاز شده و پیشبینی میشود تا سال ۱۴۰۶ این مسیر به شبکه ریلی کشور متصل شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در اینباره گفت: برای حل چالش اتصال مسیر پس از خسروی، تفاهمنامهای تنظیم و به وزارت امور خارجه ارائه شده تا میان وزرای امور خارجه ایران و عراق امضا شود که بر اساس این تفاهمنامه، همزمان با اجرای پروژه در ایران از کرمانشاه تا خسروی، دولت عراق نیز مسیر خانقین تا بغداد را بازسازی و تکمیل خواهد کرد.
وی یادآور شد: این مسیر در زمان حمله داعش تخریب شده بود و اکنون دولت عراق متعهد به بازسازی آن است. همچنین احداث مسیر خانقین تا خسروی به طول ۱۷ کیلومتر نیز در برنامه قرار دارد.
ثبت دیدگاه