نگذاریم کار مردم معطل بماند

نگذاریم کار مردم معطل بماند

نگذاریم کار مردم معطل بماند؛ وقتی پشت میز نشسته‌ایم، باید بدانیم که نماینده دولت و نظام هستیم و رفتار ما می‌تواند نگاه مردم را نسبت به کل مجموعه تغییر دهد.

به گزارش ، سیدعبدالوهاب موسوی، افسر نمونه تأمین امنیت دریانوردی در یادداشتی ضمن معرفی خود با تأکید بر مسئولیت‌پذیری افراد، مهم‌ترین اصل در حرفه خود را تکریم ارباب‌رجوع می‌داند.

متولد سال ۱۳۶۰ هستم. از سال ۱۳۸۷ در این مجموعه مشغول به کارم. درباره انتخابم به ‌عنوان «دریایی نمونه» باید بگویم این موضوع بیشتر به لطف و نظر مدیران و مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی برمی‌گردد.

من همیشه تلاش کرده‌ام وظایفی را که بر عهده‌ام گذاشته می‌شود به بهترین شکل انجام دهم، چون معتقدم هر کاری که سازمان به من محول کند، باید با مسئولیت‌پذیری کامل انجام شود. البته همکاران زیادی دارم که واقعاً شایسته‌تر از من هستند و می‌توانستند این عنوان را دریافت کنند اما به هر شکل امسال این انتخاب به من اختصاص پیدا کرد.

در مورد وظایفم باید توضیح بدهم که من کارمند پیمانی سازمان بنادر و دریانوردی هستم و از سال ۱۳۹۶ به‌ طور رسمی در قالب پیمانی مشغول به کار شده‌ام. فعالیت‌های من در طول ساعات اداری شامل پیگیری امور اجرایی، هماهنگی‌های مربوط به سازمان و انجام مأموریت‌هایی است که به ‌طور مستقیم از سوی مدیریت ابلاغ می‌شود.

درباره تلخ‌ترین خاطره کاری‌ام اگرچه خاطرات تلخ در کار ما کم نیست ولی یکی از مواردی که هنوز هم یادآوری‌اش برایم سنگین است، مربوط به اتفاقی در سالنی در فرودگاه است. ماجرا از این قرار بود که مسافری مسن به همراه خانواده‌اش برای استقبال آمده بودند که متأسفانه همان‌جا دچار سکته شد و جانش را از دست داد. این اتفاق در حضور همراهانش خیلی صحنه سخت و تلخی بود.

البته در طول این سال‌ها موارد دیگری مثل درگیری‌ها، مسائل حاشیه‌ای و حتی پرونده‌های سرقت و دستگیری متهمان هم زیاد داشته‌ایم. بخش عمده کار ما هم در همین حوزه‌هاست؛ از کشف سرقت گرفته تا شناسایی متهمان و معرفی آنها به مراجع قضایی که همه این اقدامات از طریق یگان حفاظت انجام می‌شود.

اینکه چه توصیه‌ای دارم برای کسانی که قصد ورود به این حرفه را دارند، باید بگویم اولین نکته این است که همیشه خدا را در نظر بگیرند. مهم نیست چه کسی مسئول است یا نیست. اصل این است که کار را درست و با وجدان انجام دهند. هر مأموریتی که سازمان به فرد محول می‌کند، باید به بهترین شکل ممکن انجام شود.

یکی از مهم‌ترین اصول در این حرفه، تکریم ارباب‌رجوع است، به‌ویژه در مناطق جنوبی کشور که مردم شرایط سخت‌تری دارند و گاهی فشار زندگی روی اعصاب‌شان تأثیر می‌گذارد. وظیفه ماست که با آرامش و احترام با آنها برخورد کنیم، مشکلات‌شان را بشنویم و تا جایی که می‌توانیم همراهی‌شان کنیم.

متأسفانه گاهی دیده می‌شود بعضی افراد، به دلایل مختلف، کار ارباب‌رجوع را معطل می‌کنند یا برخورد مناسبی ندارند. این کار به هیچ عنوان درست نیست. وقتی پشت میز نشسته‌ایم، باید بدانیم که نماینده دولت و نظام هستیم و رفتار ما می‌تواند نگاه مردم را نسبت به کل مجموعه تغییر دهد.

در نهایت، چیزی که به آن می‌گویند «مشتری‌مداری» همین است؛ اینکه هر مراجعه‌کننده‌ای احساس کند با احترام با او برخورد شده و کارش بی‌جهت معطل نمانده است. اگر این اصل رعایت شود، بقیه مسائل هم به ‌طور طبیعی درست پیش می‌رود.

تا جایی که قانون اجازه می‌دهد باید به مردم کمک کنیم. گاهی یک همراهی کوچک می‌تواند مشکل بزرگی از آنها را حل کند. من همیشه از دوست قدیمی‌ام یک جمله یاد گرفته‌ام که می‌گفت: قانون را می‌شود خم کرد اما نشکست. یعنی در همان چارچوب قانونی هم می‌شود راهی پیدا کرد که مردم کمتر در سختی بمانند. به نظرم همین رویکرد بهترین شیوه خدمت است.

منبع: ماهنامه بندر ودریا

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...