سدهای تهران همچنان کم آب هستند
سدهای تهران همچنان کم آب هستند؛ سد ماملو کمترین و سد طالقان بیشترین حجم آب را دارد که در مجموع این شرایط بیانگر وضعیت نامناسب سدهای تهران و لزوم مدیریت مصرف آب توسط شهروندان است.
به گزارش صنعتصنف، اگرچه بارندگیهای امسال بالغ بر ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت، اما به دلیل کاهش ۳۴ درصدی بارشها در مقایسه با میانگین بلندمدت، همچنان کمبود جدی در ذخایر آبی وجود دارد.
به گفته سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران، در حال حاضر حدود یکسوم ظرفیت ذخایر آبی تهران تکمیل نشده و با کسری حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعبی مواجه هستیم و آثار پنج سال خشکسالی پیاپی، موجب فشار جدی بر سفرههای زیرزمینی شده است.
بنابر اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، تا تاریخ ۳۰ خردادماه 1405، موجودی مخزن سد امیرکبیر به ۱۵۶ میلیون مترمکعب رسیده که بیانگر ۸۷ درصد پرشدگی این سد است که این رقم نسبت به سال گذشته ۱۱۰ درصد تغییر داشته است.
موجودی مخزن سد لار نیز ۸۹ میلیون مترمکعب ثبت شده و پرشدگی این سد به ۹ درصد رسیده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۵ درصد تغییر داشته است.
همچنین آمار منتشر شده گویای آن است که موجودی مخزن سد لتیان ۶۸ میلیون مترمکعب است که نشان دهنده پرشدگی ۹۰ درصد است که میزان تغییرات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد است.
از سوی دیگر موجودی مخزن سد ماملو در مقایسه با چهار سد دیگر تهران همچنان نامناسب است به گونهای که موجود محزن این سد ۳۸ میلیون مترمکعب بوده که پرشدگی آن به ۱۵ درصد رسیده و میزان تغییرات آن نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد اعلام شده است.
در این میان، وضعیت سد طالقان نسبت به دیگر سدهای تأمینکننده آب تهران اندکی بهتر گزارش شده به طوری که موجودی مخزن این سد ۲۳۳ میلیون مترمکعب بوده و پرشدگی آن به ۵۶ درصد رسیده اما نسبت به سال گذشته، کاهش ۵ درصدی حجم مخزن را نشان میدهد.
ثبت دیدگاه