سفر نفتی جین‌پینگ به عربستان سعودی

سفر نفتی جین‌پینگ به عربستان سعودی

سفر نفتی جین‌پینگ به عربستان سعودی؛ رئیس‌جمهور چین با هدف تقویت روابط تجاری و امنیت منطقه در ماه دسامبر به عربستان‌سعودی سفر می‌کند.

به گزارش ، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان‌سعودی با اشاره به سفر پیش‌روی شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین به این کشور، تقویت روابط تجاری و امنیت منطقه را از اولویت‌های سفر آتی رهبر چین به عربستان‌سعودی عنوان کرد.

شی‌جین‌پینگ در حالی گفته می‌شود طی ماه دسامبر (آذر) امسال به ریاض سفر می‌کند که روابط سیاسی عربستان‌سعودی و ایالات‌متحده‌آمریکا به‌دلیل اختلاف بر سر عرضه نفت و نگرانی‌های آمریکا از افزایش همکاری‌ها میان کشورهای عربی خلیج‌فارس رو به تیرگی گذاشته است.

عادل‌الجبیر به جزئیات این سفر اشاره نکرد اما گفت که دیدار بین رهبران چین و عربستان «طبیعی» است.

او در حاشیه اجلاس آب و هوای COP27 در مصر به رویترز گفت: چین بزرگترین شریک تجاری عربستان‌سعودی است و ما سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در چین داشته‌ایم و چینی‌ها نیز سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در عربستان‌سعودی دارند.

بنابر اعلام رویترز، دو منبع آگاه گفتند که انتظار می‌رود رهبر چین در نیمه دوم دسامبر به ریاض سفر کند و در نشست سران چین و خلیج فارس به همراه رهبران شش کشور شورای همکاری خلیج‌فارس شرکت کند.

جبیر در پاسخ به سوالی درباره اولویت‌های این سفر گفت: افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری‌ها در کنار ثبات امنیت در منطقه و جهان، از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است و البته مسأله آب و هوا یکی از موضوعاتی است که اکنون از نظر روابط بین‌الملل در راس برنامه‌ها قرار دارد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...