تولید گازهای گلخانه‌ای ایران بیشتر شد

تولید گازهای گلخانه‌ای ایران بیشتر شد

تولید گازهای گلخانه‌ای ایران بیشتر شد؛ کشور ما متعهد است تا سال 2030 تولید گازهای گلخانه‌ای را حدود 4 درصد کاهش بدهد ولی نه‌تنها تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش نیافته که بیشتر هم شده است.

به گزارش ، رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مساله ناترازی انرژی در کشور گفت: مساله انرژی به یکی از معضلات جدی کشور بدل شده و امروز بسیاری از عوارضی که ما در حوزه آلودگی‌های زیست‌محیطی شاهد هستیم و تاثیری که روی سلامت می‌گذارد به بحث مصرف انرژی بازمی‌گردد.

محمود نجفی‌عرب که در نشست آذرماه هیات نمایندگان اتاق تهران سخن می‌گفت، افزود: یکی از اندیشکده‌های معتبر جهان در حوزه مسایل محیط زیستی در گزارشی اعلام کرده است تلاش جهانی و برنامه کشورهای برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و فاصله گرفتن از سوخت‌های فسیلی منجر به کاهش درآمد 40 کشور نفت‌خیز ازجمله ایران می‌شود و نوشته که 28 کشور نفت‌خیز تا سال 2040 ممکن است نیمی از درآمدشان را از دست بدهند.

او در ادامه گفت: آژانس بین‌المللی انرژی هم اعلام کرده کشورهای نفت‌خیز که در حال حاضر متوسط درآمد سالانه آنها درمجموع 175 هزار میلیارد دلار است تا سال 2040 حدود 50 درصد درآمدشان را از دست می‌دهند.

نجفی‌عرب اضافه کرد: به نظر این موسسه کشورهایی مانند ونزوئلا، قطر و کشورهای نفت‌خیز آفریقا مانند نیجریه، چاد و آنگولا با بالاترین درجه خطر روبه‌رو هستند. کشورهای عربستان، جمهوری آذربایجان، امارات و الجزایر در درجه دوم؛ عراق، روسیه و لیبی در درجه سوم، ایران، نروژ و مکزیک در درجه چهارم و ترکمنستان، اوکراین و کلمبیا در درجه پنجم خطر قرار دارند. البته اینکه ایران در این فهرست در درجه چهارم قرار گرفته به خاطر تحریم‌های سال‌های اخیر است که باعث کاهش فروش نفت و درآمدهای نفتی کشورمان شده در غیر این صورت ما هم در ردیف‌های اول این تهدید قرار داشتیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه سرعت استخراج و فروش نفت در کشورهای عربی و تبدیل درآمدهای نفتی به دیگر دارایی‌های سرعت بسیار زیادی گرفته است، افزود: البته ما به دلیل تحریم‌های نفتی درحال از دست دادن این فرصت هستیم و ممکن است روزی مشکل تحریم‌های نفتی حل شود که دیگر فرصت چندانی برایمان باقی نمانده باشد تا درآمدهای نفتی را به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت به خصوص در حوزه انرژی‌های پاک تبدیل کنیم.

نجفی عرب ادامه داد: به نظر کارشناسان آژانس، بازار نفت به اوج تقاضای خود رسیده و تقاضای جهانی نفت که سالی یکی، دو درصد رشد داشت در سه، چهار سال گذشته بین صفر تا یک درصد رشد داشته و تقاضا رو به کاهش است. در مقابل شاهد رشد سریع تقاضا برای منابع جایگزین به‌خصوص انرژی‌های پاک مانند خورشیدی، بادی و خودروهای برقی و باتری هستیم که سالانه 20 درصد به ظرفیت آنها اضافه می‌شود. در سال 2022 حدود 500 میلیارد دلار در انرژی‌های خورشیدی و بادی سرمایه‌گذاری شده که از میزان کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در صنعت نفت جهان، بیشتر است.

بنابر اعلام روابط عمومی اتاق تهران، او با اشاره به برگزاری کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی (کاپ 28) در دبی اظهار داشت: بیش از 115 کشور جهان ازجمله آمریکا با امضای میثاق‌نامه وعده دادند تا سال 2030 ظرفیت تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر را 3 برابر کنند. طبق گزارش‌های جهانی باد و خورشید در حال حاضر ارزان‌ترین منابع تولید انرژی در شبکه برق هستند و قیمت خودروهای برقی هم‌اکنون هم‌تراز و در مواقعی حتی کمتر از خودروهایی با موتورهای درون‌سوز است، درنتیجه مهمترین استدلال برای حمایت از تولید آنها جدا از تولید کمتر گازهای گلخانه‌ای، صرفه اقتصادی است.

وی تصریح کرد: رئیس صندوق بین‌المللی پول هم در جریان کنفرانس کاپ 28 از کشورها خواست تا یارانه انرژی را کاهش دهند و به جای آن در پروژه‌های جلوگیری از گرمایش زمین سرمایه‌گذاری کنند. پیش از این بانک جهانی، آژانس بین‌المللی انرژی و دیگر نهادهای بین‌المللی هم از کشورها خواسته بودند تا یارانه انرژی را کاهش دهند تا جلوی مصرف بی‌رویه انرژی گرفته شود و تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش پیدا کند.

محمود نجفی عرب یادآور شد: طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی میزان یارانه پنهان انرژی در ایران بعد از روسیه بالاترین میزان در جهان و معادل 36 درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور است. یعنی سال گذشته که تولید ناخالص داخلی 407 میلیارد دلار بوده 36 درصد آن به پرداخت یارانه انرژی تخصیص پیدا کرده است. به گفته آژانس اختلاف قیمت حامل‌های انرژی عرضه شده در بازار داخل ایران با قیمت‌ها در بازار جهانی طی سال گذشته 127 میلیارد دلار بوده است، یعنی نزدیک 3 برابر بودجه جاری دولت که 52 میلیارد دلار آن یارانه پنهان نفت، 45 میلیارد دلار آن یارانه پنهان گاز و 30 میلیارد دلارش هم یارانه پنهان برق بوده است.

رئیس اتاق تهران در ادامه گفت: سال‌هاست که در اتاق تهران و دیگر اتاق‌های کشور درباره تعدیل نرخ انرژی و اصلاح تخصیص یارانه انرژی و ضرورت آن بحث می‌شود ولی تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است. اگر ما می‌خواهیم یارانه پرداخت کنیم و به دهک‌های کم‌برخوردار کمک کنیم، می‌شود یارانه را به روشی خاص منتقل کرد. رییس مجلس هم در کنفرانس هفته گذشته که اتاق تهران برای روز حمل‌و‌نقل برگزار کرد، اعلام کرد که روزانه معادل 3.5 میلیون بشکه نفت هدر می‌رود. کشور ما در سال 2016 با عضویت در پیمان جهانی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، متعهد شده بود که تا سال 2030 تولید گازهای گلخانه‌ای را حدود 4 درصد کاهش بدهد ولی نه‌تنها تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش نیافته که بیشتر هم شده است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...