نمی‌خواهند خودروهای وارداتی به ایران بیاید

نمی‌خواهند خودروهای وارداتی به ایران بیاید

نمی‌خواهند خودروهای وارداتی به ایران بیاید؛ چنانچه دولت قصد دارد بازار خودرو را ساماندهی کند، باید درباره تعرفه‌هایی که به شدت افزایش داده، تجدیدنظر کرده و آنها را کاهش دهد.

به گزارش ، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه مشترک کمیسیون‌های صنعت و معدن و حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران در سخنانی از ضرورت بازنگری تعرفه واردات خودرو و کاهش آنها برای تنظیم بازار داخل گفت.

جلال‌الدین رشیدی کوچی با اشاره به برخی گمانه‌ها که کمبود ارز را مانع روان‌سازی واردات خودرو مطرح می‌کند، گفت: در این بخش، نیازی نیست که ارزی از جانب بانک مرکزی تخصیص داده شود و ارز حاصل از صادرات و ارز با منشا خارجی می‌تواند نیاز کشور به واردات خودرو را تامین کند.

رشیدی کوچی در حاشیه جلسه مشترک دو کمیسیون تخصصی اتاق تهران، درباره دلایل کندی واردات خودرو طی ماه‌های گذشته گفت: چنانچه دولت قصد دارد بازار خودرو را ساماندهی کند، باید درباره تعرفه‌هایی که به شدت افزایش داده، تجدیدنظر کرده و آنها را کاهش دهد.

او در ادامه با اشاره به ضرورت مشارکت فعالان بخش خصوصی و واردکنندگان خرد و کلان در بحث واردات خودرو گفت: ما انتظار داریم که با تصویب و ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده، بخشی از نیاز بازار تامین شود و شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم به شرط آنکه سالانه تعداد مناسبی خودرو وارد شود و این واردات به میزان 200 هزار دستگاه که در هدف‌گذاری‌ها عنوان شده و یک یا دو هزار دستگاهی که تاکنون وارد شده، محدود نباشد و فراتر رود. انتظار این است که سالانه دستکم 10 الی 20 هزار خودرو با تعرفه معقول وارد کشور شود تا ضمن تامین نظر مردم  اقشار مختلف، بازار هم تحت کنترل درآید.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که تامین ارز واردات خودرو در شرایطی که تامین ارز کالاهای اساسی با چالش روبه‌رو است چگونه خواهد بود، ادامه داد: مدافعان واردات خودرو در مجلس در این نکته اتفاق‌نظر دارند که نیازی نیست دولت ارزی به واردات خودرو تخصیص دهد. در تدوین آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نیز توانستیم دولت را اقناع کنیم که ارز ناشی از صادرات و ارز با منشا خارجی به این واردات اختصاص پیدا کند. این دو منبع ارزی می‌تواند نیاز بازار را تامین کند و به این ترتیب، فشارها از گرده خودروسازان برداشته شده و رقابت شکل خواهد گرفت.

شورای رقابت عامل افزایش قیمت خودرو

از سوی دیگر علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس در واکنش به افزایش قیمت خودرو و اعتراض‌های مردم به این موضوع گفت: شرکت‌های خودروسازی با چراغ سبز شورای رقابت اقدام به افزایش قیمت محصولاتشان می‌کنند.

سلیمی افزود: بیش از 8 خودروی ایران خودرو بین 60 تا بیش از 164 میلیون افزایش قیمت داشته‌اند. سایپا هم از شورای رقابت مجوز افزایش قیمت را گرفته بود.

به‌گفته وی، هم تأخیر در انجام تعهدات و تحویل خودروها و هم افزایش قیمت از زمان ثبت نام تا زمان تحویل خودرو توسط خودروسازان به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و اعتراض مردم در این باره کاملاً بجا و بحق است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم با حقوق کارمندی مبلغی پول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پس‌انداز کرده‌اند که با آن خودرو بخرند و یا حتی در مواردی طلای همسران خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فروخته‌اند تا بتوانند هزینه خرید خودرو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بپردازند، نباید با مردم که با این سختی پول خودروهایشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین می‌کنند، چنین رفتارهایی شود.

سلیمی خاطرنشان کرد: وزیر صمت باید به طور جد به موضوع افزایش قیمت خودروها ورود پیدا کند و نسبت به این مسأله پاسخگو باشد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...