تعیین دو سقف برای واردکنندگان کالا

تعیین دو سقف برای واردکنندگان کالا

تعیین دو سقف برای واردکنندگان کالا؛ براساس آنچه در سامانه جامع تجارت اجرا می‌شود، واردکنندگان دارای دو سقف تعریف شده برای واردات هستند و نمی‌توانند به جز آن عمل کنند.

به گزارش ، نماینده سامانه جامع تجارت در نشست کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق بازرگانی تهران درباره تعیین سقف برای واردات گفت: هر کارت بازرگانی دارای یک سقف است که صاحب کارت براساس این سقف در سال می‌تواند ثبت سفارش انجام دهد.

به‌گفته او، تعیین این سقف براساس اعتبارسنجی مالی و عملکرد شرکت‌ها انجام می‌شود.

حامد میرزایی ادامه داد: محدودیت دیگر، بحث «سابقه» است که بیشتر مشمول کالاهای دارای مجوز ارزی وزارت صمت می‌شود. سابقه به این معنا که فرد هر کالا با کدتعرفه مشخص را به چه میزان می‌تواند وارد کند که این ارزیابی هم براساس فعالیت دو سال قبل فعال اقتصادی صورت می‌گیرد. البته این محدودیت اکنون برای بیشتر کالاها به «سهمیه» تبدیل شده که براساس فعالیت کلی افراد محاسبه می‌شود.

او با بیان اینکه کارت‌های تازه‌کار دارای سقف 500 هزار دلاری برای واردات کالاهای غیرجهادی هستند، افزود: این شرکت‌ها نیازی به انجام عملیات واردات از طریق گزینه سهمیه ندارند و با همین سقف می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. به این ترتیب، صاحبان این کارت‌ها باید در طول سال‌های آینده فعالیت کنند تا سهمیه‌شان افزایش پیدا کند.

میرزایی در ادامه به راهکاری برای واردات ماشین‌‌آلات در صورت محدودیت سقف یا سهمیه اشاره کرد و توضیح داد: شرکت‌های بازرگانی برای برون‌رفت از این محدودیت می‌توانند گزینه «برای تولید خود» را انتخاب کنند یا با یک واحد تولیدی قرارداد ببندند و از تسهیلات تعیین شده برای این بخش استفاده کنند.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد که برای واحدهای تولیدی که دارای شناسه کسب‌وکار از سامانه بهین‌یاب هستند، یک میلیون دلار به عنوان حداقل سهمیه واردات ماشین‌آلات درنظر گرفته شده است که این رقم نیاز واحدهای کوچک را تامین ‌می‌کند.

او با بیان اینکه در حال حاضر ارز ترجیحی وجود داشته و از 4200 تومان به 28 هزار و 500 تومان تغییر یافته گفت: به هر حال نیاز به مدیریت منابع ارزی همچنان وجود دارد و کنترل بانک مرکزی اکنون به پس از ورود و تخلیه کالا منتقل شده است و این نوعی تسهیلگری در ورود کالاست که با همکاری وزارت جهادکشاورزی حاصل شد.

نماینده سامانه جامع تجارت در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره صف طولانی پاسخگویی در سامانه 124 گفت که فعالان اقتصادی برای طرح پرسش‌ها و پیگیری مشکلات خود، نخست اقدام به تماس با شماره 124 کرده و در صورت عدم دریافت پاسخ ظرف 24 تا 48 ساعت، به میز خدمت وزارت صمت واقع در خیابان کلانتری مراجعه کنند.

گفتنی است در سال جاری، سهمیه شرکت‌ها برای واردات، دو بار دستخوش تغییر شده و بیشتر این سهمیه‌ها دچار کاهش شده است. از سوی دیگر، برخی ثبت سفارش‌ها غیرفعال شده و گزینه تمدید نیز به حالت تعلیق درآمده است.

همچنین اعتبار ثبت‌سفارش‌ها از 6 ماه به 4 ماه کاهش یافته و باتوجه به اینکه تخصیص ارز به موقع انجام نمی‌شود، ثبت‌سفارش طی مدت 4 ماه با چالش‌ زمانی روبه‌رو است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...