تخصیص ارز واردات خودرو به آیفون‌های ری‌پک

تخصیص ارز واردات خودرو به آیفون‌های ری‌پک

تخصیص ارز واردات خودرو به آیفون‌های ری‌پک؛ تاکنون صدها میلیون دلار از محل صادرات خود در سال 1402 برای واردات آیفون‌های ری‌پک و همچنین قاچاق معکوس طلا تخصیص داده شده است.

به گزارش، وزارت صمت درباره بحران تخصیص منابع ارزی برای واردات آیفون‌های رفرش و ری‌پک و عدم تخصیص ارز کافی برای واردات خودرو سکوت کرده است.

عدم تحقق وعده واردات 200 هزار دستگاه خودرو به‌بهانه مشکلات ارزی یکی از عواملی است که باعث التهاب بازار خودرو شده است. هرچند پیگیری‌ها نشان می‌دهد تاکنون بیش از 8 هزار خودرو وارد بنادر کشور شده که از این مقدار بیش از 4 هزار دستگاه نیز ترخیص شده است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که از این تعداد خودروی ترخیص‌شده کمتر از 100 دستگاه خودرو به خریداران تحویل شده است.

حالا در شرایطی که شرکت‌های داخلی دائم در حال گرفتن مجوزهای افزایش قیمت هستند و همچنین مازاد تقاضای موجود توسط واردات (واردات خودروهای صفر و کارکرده) پاسخ داده نمی‌شود، افزایش قیمت خودرو در بازار امری طبیعی است.

نکته جالب توجه اینکه در آیین‌نامه واردات خودرو به تخصیص ارز واردات از محل صادرات اشاره شده که این موضوع حاوی نکات مهمی است. به‌عنوان نمونه هم‌اکنون صدها میلیون دلار از محل صادرات خود فقط در سال 1402 برای واردات آیفون‌های ری‌پک و همچنین قاچاق معکوس طلا تخصیص داده شده است.

هرچند پیگیری‌ها از وزارت صمت درباره میزان تخصیص ارز در سال جاری برای واردات آیفون13 (ری‌پک و رفرش) بی‌نتیجه مانده است اما خبرهای غیررسمی حاکی از تخصیص رقم بسیار بالا به این حوزه است که به‌طور قطع هیچ توجیهی در این خصوص وجود ندارد.

همچنین ماجرای ری‌پک و رفرش بودن آیفونهای وارداتی مدتی قبل در مکاتبه رسمی سازمان توسعه تجارت مطرح شده بود اما با وجود این، وزارت‌خانه مذکور در آشفته‌بازار تخصیص ارز صادراتی به این موضوع نیز واکنشی نشان نداد.

نکته دوم اینکه در 9 ماهه نخست سال جاری حدود 1.2 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات برای واردات شمش‌های طلایی تخصیص داده شده است که حالا به‌اذعان بانک مرکزی این شمش‌ها از محل قاچاق معکوس وارد کشور می‌شدند و تأثیر کاملاً واقعی در افزایش ذخایر ارزی کشور نداشته است.

همه این موارد در حالی است که وزارت صمت درباره بحران تخصیص منابع ارزی برای واردات آیفون‌های رفرش و ری‌پک و عدم تخصیص ارز کافی برای واردات خودرو سکوت کرده است.

به‌نظر می‌رسد وزارت صمت با عدم دقت به آنچه نشتی ارزی خوانده می‌شود به‌نوعی در التهابات اخیر بازار خودرو مقصر است در غیر این صورت ارز حاصل از صادرات را که برای واردات آیفون تخصیص داده شده بود باید برای واردات خودرو اختصاص می‌داد.

پرسشی که در این حوزه وجود دارد این است که آیا پشت‌پرده این ماجرا به منافع صادرکنندگان ذی‌نفوذ مرتبط است؟
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...