بهره‌برداری از آخرین پالایشگاه پارس جنوبی

بهره‌برداری از آخرین پالایشگاه پارس جنوبی

بهره‌برداری از آخرین پالایشگاه پارس جنوبی؛ پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌عنوان آخرین پالایشگاه بخش خشکی این میدان مشترک گازی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ، پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی وظیفه پالایش گاز ترش برداشت‌شده از سکوهای این فاز در دریا را به‌عهده دارد.

در مراسم رسمی بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جواد اوجی، وزیر نفت و جمعی از مقام‌های کشوری و استان بوشهر حضور داشتند.

این پالایشگاه سیزدهمین پالایشگاه میدان مشترک پارس جنوبی است و با تکمیل آن دیگر پالایشگاهی برای این میدان مشترک ساخته نخواهد شد.

سکوهای این فاز پیشتر در موقعیت خود نصب شده بودند و چهار ردیف شیرین‌سازی گاز این پالایشگاه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ هم‌زمان با آغاز به‌کار دولت سیزدهم عملیاتی شدند.

اعتبار اجرای مگاپروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی برای حفاری، ساخت و نصب سکوهای دریایی، تأمین و اجرای خطوط لوله دریایی و تأسیسات دریایی برابر با ۵.۲ میلیارد دلار بود.

این فاز که ایرانی‌ترین فاز پارس‌جنوبی نیز لقب گرفت با استفاده ۷۰ درصدی از تجهیزات ایرانی، رکورد استفاده از تجهیزات ایرانی در پروژه‌های مشابه خود را شکست.

با بهره‌برداری از این فاز روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شهری (متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال‌پی‌جی) و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود.

فاز 3.5 میلیارد دلاری

وزیر نفت در آیین بهره‌برداری رسمی از فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲.۷ میلیارد دلاری در بخش خشکی این فاز، از ارزش ۳.۵ میلیارد دلاری محصولات تولیدی از خوراک این پالایشگاه خبر داد.

جواد اوجی تصریح کرد: امروز به لطف پروردگار روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز (بیش از همسایه قطری) و ۷۵۰ تا ۸۰۰ بشکه میعانات گازی در روز از این میدان مشترک گازی برداشت می‌شود و ۳۷ سکوی دریایی وجود دارد که با توان متخصصان داخلی بنا شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه امروز ۲۱ مجتمع پتروشیمی فعال در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس داریم، تأکید کرد: خوراک همه مجتمع‌های پتروشیمی از میدان مشترک گازی پارس جنوبی تأمین می‌شود و سالانه نزدیک به ۳۹ میلیون تن محصول پتروشیمی از خوراک تأمین‌شده از میدان پارس جنوبی در کشور تولید می‌شود.

وزیر نفت تأکید کرد: امروز آخرین پالایشگاه پارس جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد و قول می‌دهم ظرف یک تا دو ماه آینده، آخرین فاز پارس جنوبی در حوزه دریا (فاز ۱۱) که ۲۰ سال تنها قرارداد و کاغذ برای آن ردوبدل می‌شد، به همت صنعتگران و مردان این صنعت و توان متخصصان و مشاوران به بهره‌برداری برسد و پرونده سکوها و بهره‌برداری از پارس جنوبی بسته شود و پس از آن وارد مرحله فشارافزایی می‌شویم.

اوجی بیان کرد: تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد مترمکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی برداشت شده که ارزش آن نزدیک به ۴۱۴ میلیارد دلار بوده است، در مناطق پارس جنوبی، کنگان و عسلویه نزدیک به ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده، اما ارزش گاز طبیعی و فرآورده‌های گازی و پتروشیمی تا امروز ۴۱۴ میلیارد دلار بوده است که این رقم نشان از سودمندی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز دارد.

وی در تشریح دستاوردهای اجرای طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: ازجمله دستاوردهای این فاز که تنها در بخش خشکی آن ۲.۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است، سالانه ۳.۵ میلیارد دلار ارزش فرآورده‌های تولیدی خواهد بود و با تکمیل این طرح روزانه بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه تزریق و نزدیک به ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌شود که ارزش هر بشکه آن بیش از نفت است.

وزیر نفت ادامه داد: با اجرای کامل این فاز سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن ال‌پی‌جی تولید می‌شود که خوراک مجتمع‌های پتروشیمی‌ها خواهد بود، یعنی جدای از افزایش گاز طبیعی کشور، خوراک پتروشیمی‌ها نیز تأمین می‌شود.

اوجی تأکید کرد: امروز سه طرح دیگر شامل پتروشیمی گلایکول پارس، بلوک دوم نیروگاه بعثت و طرح ساخت ۹ مخزن ذخیره‌سازی متانول پتروشیمی عسلویه به برکت ایام شعبانیه بهره‌برداری می‌رسد که ارزش این طرح‌ها ۳ میلیارد دلار است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...