تدوین آیین‌نامه اصلاحی یک درهزار مالیاتی

تدوین آیین‌نامه اصلاحی یک درهزار مالیاتی

تدوین آیین‌نامه اصلاحی یک درهزار مالیاتی؛ قرار است آیین‌نامه‌ای برای مشخص کردن سازوکار تبصره ۲ ماده ۱۸۶ تهیه شود تا نحوه دریافت وجوه، چگونگی تخصیص آن و نقش اتاق اصناف ایران مشخص شود.

به گزارش، رئیس کارگروه مالیاتی اتاق اصناف ایران با اشاره به پیگیری مجدانه موضوع تبصره ۲ ماده ۱۸۶ و طرح این موضوع در جلسه کمیته حمایت از کسب‌وکار، از تدوین آیین‌نامه‌ای برای مشخص کردن سازوکار تخصیص سهم اتاق‌های اصناف از یک در هزار درآمد مشمول مالیات اصناف خبر داد.

مهدی امیدوار در این زمینه اظهار داشت: براساس تبصره ۲ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی اجازه دارد یک در هزار درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی ازجمله اصناف را وصول و به حساب خزانه واریز کند و آن مبالغ در حدود اعتبار مصوب قانون بودجه، هر ساله به مجامع حرفه‌ای ازجمله اتاق‌های اصناف بازگردد.

وی افزود: در این سال‌ها سازمان امور مالیاتی براساس این قانون، یک در هزار را دریافت و به حساب خزانه واریز می‌کرده، اما در کمال تعجب هیچگونه وجهی به اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌ها پرداخت نشده و تنها در چند سال اخیر چیزی حدود ۳۷۸ میلیون تومان به حساب اتاق‌های شهرستان‌ها واریز شده که این مبلغ بسیار دور از واقعیت است.

سخنگوی اتاق اصناف ایران درباره اقدامات صورت گرفته در این موضوع گفت: باتوجه به دریافت درخواست‌های مکرر برای تعیین تکلیف و اختصاص سهم اتاق‌های اصناف از یک در هزار درآمد مشمول مالیات اصناف، این موضوع در دستور کار کارگروه بیمه و مالیات اتاق اصناف ایران قرار گرفت و در نشست‌ها، مجامع و دیدار با مسئولان ذیربط مطرح و پیگیری شد.

امیدوار ادامه داد: کارگروه مالیاتی اتاق اصناف ایران در ادامه پیگیری‌های خود در اقدامی روبه‌جلو، با طرح این موضوع در کمیته حمایت از کسب‌وکار که با حضور نمایندگان ریاست جمهوری، قوه قضائیه و قوه مقننه برگزار شد، خواستار تعیین تکلیف اجرای این قانون و احقاق حق اتاق‌های اصناف در برخورداری از سهم یک در هزار درآمد مشمول مالیات اصناف شد.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، وی افزود: درنهایت با اشتراک نظر حاضران در این نشست قرار شد آیین‌نامه‌ای برای مشخص کردن سازوکار تبصره ۲ ماده ۱۸۶ تهیه شود تا نحوه دریافت وجوه، چگونگی تخصیص آن و نقش اتاق اصناف ایران در کمک به سازمان امور مالیاتی برای دریافت این وجوه، مشخص شود.

رئیس کارگروه مالیاتی اتاق اصناف ایران درباره روند تدوین این پیش‌نویس تصریح کرد: قرار شد پیش‌نویس این آیین‌نامه از سوی اتاق اصناف ایران تهیه و در کارگروه تخصصی مالیات مطرح و نظرات کارشناسی دریافت شود. در ادامه این پیش‌نویس پس از ویرایش اولیه در دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در صورت تأیید، در هیأت وزیران مصوب تا به این ترتیب موضوعی که سال‌ها به عنوان یک گره کور مطرح می‌شده تعیین تکلیف شود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...