مشاوران املاک واسطه هستند نه مشاور

مشاوران املاک واسطه هستند نه مشاور

مشاوران املاک واسطه هستند نه مشاور؛ فعالیت صنف مشاوران املاک در قالب قوانین اصلاحی درراستای نظارت حداکثری بر اعضای صنف قرار گیرد نه اینکه هر فردی خودسرانه اقدام به تنظیم و عقد قرارداد کند.

به گزارش ، نشست هم‌اندیشی کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف با حضور محمدرضا صوفی دستیار ویژه رئیس اتاق اصناف ایران، اتحادیه‌های صنف مشاوران املاک برخی استان‌ها و نمایندگانی از مجلس، دولت، بسیج اصناف و مدیر سامانه خودنویس و مشاور معاون وزارت راه و شهرسازی روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد.

رئیس کمیسیون تخصصی صنف مشاوران املاک اتاق اصناف ایران در این نشست اظهار داشت: پس از سال‌ها همکاری مشاوران املاک با وزارت صمت، وقتی مدیریت سامانه تخصصی املاک به وزارت راه و شهرسازی منتقل شد، متاسفانه شاهد تضعیف شدن بنیه صنف مشاوران املاک شدیم که آسیب‌های زیادی به جامعه و شرایط اقتصادی کشور وارد خواهد کرد. به عنوان نمونه، پیشتر توافقی با رئیس سازمان امور مالیاتی درخصوص پرداخت‌های موضوع مالیات برارزش افزوده در سامانه املاک و مستغلات داشتیم که به یکباره سامانه خودنویس روی کار آمد و این توافقات را بی‌نتیجه ساخت.

کیانوش گودرزی ادامه داد: بخش خصوصی و اصناف همیشه ثابت کرده‌اند حامی دولت هستند و به پیشبرد توسعه و تکنولوژی کمک کرده‌اند.

وی اضافه کرد: ما نیازمند اصلاح نحوه نظارت بر اجرای ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن هستیم. چراکه شاهدیم از قانون تفسیر به رای شده و فراتر از قانون عمل شده است.

رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران درباره پیشنهادی که در جلسه مبنی بر تغییر روش کارکرد صنف مشاوران املاک از واسطه‌گری فروش و اجاره ملک به ارائه مشاوره تخصصی به متقاضیان اجاره و فروش ملک مطرح شد، پاسخ داد: شغل مشاوران املاک فی‌نفسه تعریف شده است. بنابراین چنین پیشنهادی نادرست است و شغل مشاوران املاک را به بیراهه می‌برد. چراکه نمی‌توان هم‌زمان مشاور دو نفع متضاد در یک قرارداد بود. مگر اینکه با اصلاح قوانین و چارچوب‌ها، به روش برخی دیگر از کشورها برسیم و هر واحد صنفی مشاوره و وکالت یک طرف را بپذیرد و منافع یک طرف را حمایت کند.

گودرزی گفت: در قانون تجارت و دلالی، به مشاوران املاک به‌عنوان واسطه نگاه شده است. بنابراین روش درست این است که فعالیت متعاملان در خارج از دفاتر املاک اصلاح شود تا رفع اختلافات طرفین به ورودی دادگاه‎ها و فرایندهای طولانی کشانده نشود.

وی بیان کرد: پیشنهاد ما این است که فعالیت صنف مشاوران املاک در قالب قوانین اصلاحی درراستای نظارت حداکثری بر اعضای صنف قرار گیرد نه اینکه هر فردی که دانشی درباره معامله ملک ندارد خودسرانه اقدام به تنظیم و عقد قرارداد کند. ما نیازمند تغییر برخی از فرهنگ‌ها هستیم اما شرح وظایفی که برای مشاوران املاک وجود داشت، بهترین روش برای کشور ما بود.

بنابر اعلام اتاق اصناف ایران، برخی از روسای اتحادیه‌های صنف مشاوران املاک کشور، نسبت به تاسیس کارگروه املاک و مستغلات توسط وزارت راه و شهرسازی و برخورد نامناسب و بی‌حرمتی به اعضای صنف مشاوران املاک انتقاداتی مطرح کردند. همچنین موازی‌کاری نظارتی با اتحادیه املاک توسط این کارگروه مورد اشاره قرار گرفت.

روسای اتحادیه‌های مشاوران املاک، با اعلام نگرانی از کلاهبرداری در فروش املاک، افزایش اختلافات طرفین معامله، ریزش شدید آمار اشتغال و افزایش دلالی‌های سرپایی بدون مجوز بر ضرورت «تغییرات محتوایی در سامانه خودنویس»، «الگوگیری سامانه خودنویس از سامانه املاک و مستغلات و تصحیح نام این سامانه به موجب قانون»، بازگشت اختیارات به واحدهای صنفی مشاوران املاک و ... اشاره کردند.

همچنین در این نشست قرار شد، روسای اتحادیه‌های صنفی املاک سراسر کشور، ایرادات سامانه خودنویس را در اسرع وقت و به صورت مکتوب به کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران اعلام کنند تا برابر مقررات و داده‌های گرفته شده برای رفع اشکالات اقدامات قانونی انجام شود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...