موج گران کردن خودروها آغاز شد
موج گران کردن خودروها آغاز شد؛ حدود یک هفته پس از انتقاد وزیر صمت از تعلل نهادهای تصمیمگیر درباره قیمتگذاری خودرو، شورای رقابت اقدام به افزایش قیمت 8 محصول ایران خودرو کرد.
به گزارش صنعتصنف، حدود یک هفته قبل وزیر صمت با تأکید بر اینکه عدهای نمیگذارند قیمت خودرو واقعی شود و تصمیمگیریها پیرامون قیمت خودروها باید برعهده وزارت صمت باشد، از اینکه برخی نهادهای مختلف در این امر مسئولیت دارند اما وظایف خود را انجام نمیدهند، انتقاد کرد.
عباس علیآبادی یادآور شد که در حال حاضر در موضوع قیمتگذاری خودرو، مدتی است که دچار یک تعلل شدهایم که بنده این تعلل را عمدی میدانم چراکه معتقد هستم تصمیمات پیرامون قیمت خودروها باید با وزیر صنعت، معدن و تجارت باشد.
وی خاطرنشان کرد: خودروسازان نمیتوانند محصولات خود را با قیمت واقعی بفروشند و زمانیکه نتوانند به قیمت بفروشند، پول نداشته و نمیتوانند بدهی خود را به قطعهساز پرداخت کنند بر این اساس زنجیره تامین قطعهساز هم دچار چالش میشود.
پس از این انتقاد وزیر، شورای رقابت با چراغ سبز وزارت صمت، در جدیدترین مصوبه خود مجوز افزایش قیمت 8 محصول جدید ایران خودرو را صادر کرد و براساس آن قیمت خودروها با افزایش حدود 80 تا 170 میلیون تومانی به بهانه آپشنهای جدید روبهرو شده است.
براساس مجوز شورای رقابت، در مقایسه با قیمتهای قبلی دنا پلاس حدود 80 میلیون تومان، سورن حدود 100 میلیون تومان، پژو 207 حدود 80 میلیون تومان، رانا پلاس حدود 90 میلیون تومان، تارا با دنده دستی حدود 160 میلیون تومان و تارا اتوماتیک نیز نزدیک به 170 میلیون تومان گران شده است.
بنابر اعلام تسنیم، در طول ماههای اخیر خودروسازان به بهانههای مختلف سعی در دریافت مجوز افزایش قیمت همه خودروها برای جبران ضرر و زیان خود داشتند و حتی با احتکار خودرو درصدد امتیازگیری از وزارت صمت برای تغییرات قیمتی بودند اما باتوجه به اینکه تصمیم افزایش قیمت با موافقت وزارت صمت و سازمان حمایت روبهرو نشد، با شگردی جدید تصمیم به نصب آپشن روی خودروها و دریافت هزینه بالاتر از مشتریان گرفتهاند
اما سوال اینجاست چرا خودروسازان باید برای اجرای استانداردهای جدید خودرو و یا نصب آپشن نام خودروی جدید را بهانه و از متقاضیان هزینه بالاتری را دریافت کنند. در این شرایط تکلیف مصرفکننده چیست؟
در حال حاضر هنوز اطلاعات جدیدی از این 8 مدل خودرو توسط ایران خودرو منتشر نشده اما در شرایط فعلی به نظر میرسد خودروساز میخواهد برای جبران هزینههای خود محصولات قدیمی خود را رنگ و لعاب داده و به نام خودروی جدید راهی بازار کند اما چرا وزارت صمت به عنوان متولی صنعت خودرو آنها را همراهی کرده و الزام به توسعه محصول نمیکند؟ با این رویکرد باید منتظر تغییر نام دیگر محصولات شرکت ایران خودرو ماند.
براساس مصوبه ۶۱۱ شورای رقابت، قیمت این هشت محصول به شرح زیر تعیین، مصوب و ابلاغ شده است.
گفتنی است این قیمتها، قیمت پایه محصولات است که توسط شورای رقابت تعیین و تصویب شده و هزینههای جانبی همچون شمارهگذاری، مالیات، عوارض و... بر آن افزوده و قیمت نهایی محصول حاصل میشود.
ثبت دیدگاه