ارز 4200 تومانی گندم و دارو حذف نشد

ارز 4200 تومانی گندم و دارو حذف نشد

دولت مخیر است که ارز را به نرخ 4200 تومان به واردکنندگان اختصاص دهد تا نهاده‌های دارویی و گندم را با این نرخ وارد کنند یا اینکه واردات با ارز نیمایی انجام شود و دولت یارانه نان و دارو را به مردم بپردازد.
به گزارش صنعت‌صنف به نقل از رادیو گفت‌وگو، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در برنامه «گفتگوی اقتصادی» درباره مصوبه مجلس مبنی بر حذف ارز ترجیحی و صدور کالابرگ الکترونیکی توضیح داد.
جعفر قادری درباره تصمیم نهایی مجلس برای ارز ترجیحی گفت: مجموعه ارزی که هم‌اکنون به‌عنوان ارز ترجیحی در اختیار دولت قرار دارد حدود 17 تا 18 میلیارد دلار است که درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز است.
قادری افزود: بخش غیردولتی ارز خود را با نرخ نیمایی 23 هزار تومان در بازار عرضه می‌کند و فقط دولت است که می‌تواند ارز خود را برای واردات کالاهای اساسی ازجمله گندم و نهاده‌های دامی و دارویی اختصاص دهد.
وی در ادامه یادآورشد: در یک تبصره اشاره شده بود که سال آینده 9 میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی، دارو و نان اختصاص پیدا خواهد کرد و از طرف دیگر در تبصره 14 نیز 178هزار میلیارد تومان برای یارانه نان پیش‌بینی شده است.
قادری اضافه کرد: با پیشنهاد نادران، مجلس تصمیم گرفت که اختیار این موضوع به خود دولت گذاشته شود که ارز را به تولیدکنندگان نان و دارو بدهد یا اینکه مستقیم به مصرف‌کننده بپردازد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: در حال حاضر دولت مخیر است که این ارز را به نرخ 4200 تومان به واردکنندگان اختصاص دهد تا نهاده‌های دارویی و گندم را با این نرخ وارد کنند یا اینکه واردکننده ارز خود را با قیمت نیمایی از بازار تامین و گندم و دارو را وارد کرده و بعد دولت یارانه نان و دارو را به مردم بپردازد.
وی افزود: دولت می‌تواند قیمت نان و دارو را با قیمت ارز نیمایی حساب کند و یارانه آن را بپردازد اما تصمیم دولت این است که قیمت نان و دارو برای مصرف‌کننده اضافه نشود اما قیمت بقیه کالاهای اساسی را آزاد می‌کند و یارانه را به شکل مستقیم به هفت دهک پرداخت خواهد کرد.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...