تحقق تبدیل گروه کشتیرانی به شرکتی لجستیکی

تحقق تبدیل گروه کشتیرانی به شرکتی لجستیکی

تحقق تبدیل گروه کشتیرانی به شرکتی لجستیکی؛ هدف گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شدن به شرکتی لجستیکی است که با خرید بندر سالیانکای روسیه و راه‌اندازی خطوط مستقیم کانتینری در کریدور شمال – جنوب در حال تحقق است.

به گزارش ، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب در همایش تمدن دریایی – مسیر پیشرفت گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ ایران به‌عنوان بزرگترین ناوگان کشتیرانی در منطقه خلیج‌فارس، با حمل ۲۹ میلیون تُن کالا طی سال گذشته در حال انجام مأموریت کمک به توسعه اقتصادی کشور است.

محمدرضا مدرس‌خیابانی افزود: ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون از شرق تا غرب دنیا، از هند و چین گرفته تا آفریقا و آمریکای لاتین در حال فعالیت بوده و شناورهای گروه کشتیرانی در حال جابه‌جایی انواع کالاهای صادراتی و اقلام مورد نیاز کشور از اقصی نقاط دنیا هستند.

مدرس خیابانی در ادامه، با اشاره به ابلاغیه توسعه‌ دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: این ابلاغیه ابتکار و فرصت بی‌نظیری است که باید درراستای اجرای دقیق آن، همتی مضاعف به کار بُرد؛ بر این اساس این امیدواری وجود دارد که همایش‌های بعدی به محلی برای ارائه گزارش پیشرفت امور، بر‌اساس ابلاغیه توسعه دریامحور تبدیل شود.

وی خواستار همراهی همه‌جانبه تمامی دستگاه‌های مربوطه برای اجرای ابلاغیه توسعه دریامحور شد و اضافه کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این‌باره، اقدامات خود را سرعت بخشیده است به نحوی که یکی‌ از برنامه‌ها در این مسیر، تجهیز و توسعه و نیز نوسازی ناوگان در بخش‌های مختلف است. ضمن اینکه سند راهبردی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز براساس محورهای این ابلاغیه در حال بازنگری است.

مدرس خیابانی، راهبردهای مهم گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را استفاده حداکثری از توانمندی تولید داخلی اعلام کرد و گفت: تاکنون ساخت چهار فروند شناور در صنایع کشتی‌سازی داخلی آغاز شده، ضمن اینکه شش فروند شناور نیز با مأموریت‌های ویژه در مجموعه کشتی‌سازی اروندان متعلق به گروه کشتیرانی ساخته خواهند شد که ساخت تمام این شناورها، آزمونی بزرگ برای صنایع کشتی‌سازی داخلی است.

وی با اشاره به نیاز جاری ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به انواع کانتینر، ادامه داد: به‌رغم تلاشی که از سوی گروه کشتیرانی صورت گرفت، صنایع داخلی اشتیاقی برای تولید کانتینر نشان ندادند، هر چند گروه کشتیرانی همچنان مشتاق است در همراهی با صنایع داخلی، ساخت کانتینر را داخلی‌سازی و نیاز ناوگان را از تولیدات داخلی تأمین کند.

بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدرس‌خیابانی با برشمردن توانمندی‌های داخلی کشور در حوزه تولید سوخت، به بحث تولید سوخت‌کم‌سولفور مورد نیاز کشتی‌های ناوگان پرداخت و گفت: با همت و کوشش صنایع داخلی، هم‌اکنون سوخت مورد نیاز شناورها در داخل تولید و تأمین می‌شود که امید داریم با رقابتی شدن قیمت‌ها‌، سوخت تولید داخل را با استفاده از زیرساخت بانکرینگ کشور به بازارهای منطقه‌ای عرضه کنیم.

وی همچنین به خرید ۴۸۸ دستگاه واگن و ۱۵۰ دستگاه کشنده در سال جاری از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درراستای تبدیل شدن این شرکت به یک شرکت حمل و نقل چندوجهی اشاره کرد و ادامه داد: هدف ما تبدیل شدن به شرکتی لجستیکی است که این هدف، با خرید بندر سالیانکای روسیه و راه‌اندازی خطوط مستقیم کانتینری در بندر چابهار در کریدور شمال-جنوب، تا حد زیادی محقق شده است.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه این شرکت، هم‌اکنون در تمام بخش‌ها از سوخت گرفته تا روغن و تعمیرات دوره‌ای در حال استفاده از توان داخلی است، گفت: مطالعاتی در دست انجام داریم که طی آن، سرمایه‌گذاری مستقیم در سواحل مکران در حوزه اوراق شناورها صورت گیرد.

مدرس‌خیابانی در پایان تأکید کرد: توسعه و رونق بندر چابهار یکی راهبردهای جدی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده که نیازمند یاری دستگاه‌های اجرایی است به خصوص اینکه تکمیل خط آهن چابهار به زاهدان و رشت به آستارا در تحقق این راهبرد، جایگاه ویژه‌ای دارند که امید داریم به زودی به سرانجام برسد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...