اقتصاد فضای مجازی واقعی است

اقتصاد فضای مجازی واقعی است

اقتصاد فضای مجازی واقعی است؛ نمایندگان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی حوزه فناوری و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در نشستی تاکید کردند که اقتصاد واقعی در فضای مجازی جریان دارد.

به گزارش ، نمایندگان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی حوزه فناوری و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، در نشستی که با عنوان چالش‌های قطعی اینترنت و آثار آن بر فضای کسب‌وکار در اتاق ایران برپا شد، به مشکلات عدیده‌ای که برای این کسب‌وکارها در نتیجه قطعی اینترنت و فیلترینگ پلتفرم‌ها ایجاد شده، اشاره کردند و پیشنهاداتی چون اینترنت امن، طبقاتی یا پرداخت خسارت را ناکارآ دانستند.

نشست چالش‌های قطعی اینترنت و اثرات آن بر فضای کسب‌وکارها با حضور فعالان بخش خصوصی، روسا و نمایندگان تشکل‌ها و مقامات دولتی توسط کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران، مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران و کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران در این نشست اظهار داشت: زمانی که صحبت از فضای مجازی می‌شود، یکسری تصور می‌کنند که این فضا غیرواقعی است و می‌توان هر تصمیمی برای آن گرفت؛ در حالیکه در این فضا، اتفاقات واقعی رخ می‌دهد.

افشین کلاهی با بیان اینکه در فضای مجازی آدم‌های واقعی کارهای واقعی انجام می‌دهند، افزود: در این فضا، اقتصاد واقعی در جریان است و ما حواسمان نیست که تصمیماتی که برای آن گرفته می‌شود، چه میزان می‌تواند در زندگی دیگران تاثیرگذار باشد.

یک پاساژ را هم به راحتی نمی‌توان بست

کلاهی اضافه کرد: همین‌طور حواسمان نیست که فضای مجازی در دنیای امروز فانتزی نیست و یکی از زیرساخت‌های اساسی است و جزو نیازهای اساسی به شمار می‌رود و حق هرکسی است که به آن دسترسی داشته باشد. بنابراین، هنر حکومت‌ها این است که با حفظ نیازهای اساسی مردم در کف هرم نیازها، تلاش کنند تا نیازهای بعدی مانند امنیت را برای مردم تامین کنند.

وی امنیت اقتصادی را یکی از نیازهای امنیتی کشور دانست و گفت: از سوی دیگر خسارات‌ ایجاد شده به صورت جدی دیده نمی‌شود. زمانی که دوباره قرار است درباره پلتفرمی مانند اینستاگرام تصمیم‌گیری شود، مساله مهم ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار شغل مستقیم در اینستاگرام است اما بازهم به راحتی تصمیم به پاک کردن صورت مساله گرفته می‌شود، در حالیکه این نوع تصمیم‌گیری‌ها را حتی برای یک پاساژ کوچک هم نمی‌توان گرفت.

رییس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران خاطرنشان کرد: پاساژی که در آن ۴۰ مغازه فعالیت می‌کنند را نمی‌توان به یکباره بست و به مغازه‌داران گفت به جای دیگری بروند، حالا چطور می‌توان ۵۰۰ تا ۷۰۰ شغل مستقیم در اینستاگرام را یکباره مسدود کرد؟ این اقدام مانند این است که در یک لحظه ۳ تا ۴ هزار مرکز خرید در کشور را مسدود کنیم.

کلاهی با انتقاد از عدم حضور تصمیم‌سازان در حوزه اینترنت در نشست‌های بخش خصوصی گفت: تجربه ثابت کرده که راه‌های سلبی برای حل این نوع معضلات جواب نداده و نمی‌دهد. اکنون باید تصمیم‌گیرندگان بررسی کنند که برخورد سلبی با اینترنت به نتیجه رسیده است یا نه؟

نمی‌توانیم کسب‌وکارهای مجازی را شناسایی کنیم

مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست با اشاره به اثرات قطعی اینترنت بر کسب‌وکارها گفت: در جلسه‌ای قرار شد تا از کسب‌وکارهای خرد فعال در اینستاگرام حمایت شود و عددی برای این موضوع تعیین شد اما ما نمی‌دانیم چگونه می‌توان این کسب‌وکارها را شناسایی کرد.

امیرحسین اسدی تصریح کرد: اینستاگرام تنها بستر تجاری نیست بلکه بستری برای تبلیغات، برندینگ و بازاریابی صنایع خلاق است اما آماری نداریم که چه تعداد کسب‌وکار در حوزه‌های مختلف در اینستاگرام فعال هستند. ما برنامه‌ریزی کردیم که براساس رسته شغلی، میزان خسارت را برآورد کنیم اما هیچ عدد برای برآورد خسارات ناشی از قطعی اینترنت در صنایعی چون معدن، پوشاک و... در اختیار نداریم.

اسدی ایجاد اینترنت امن در تمام شرایط را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه نام برد و گفت: این موضوع در دستورکار وزارت صمت است و همه ادارات صمت استان‌ها، اتحادیه‌ها و اتاق‌های بازرگانی متصل به یک اینترنت امن و دایم می‌شوند.

وی اضافه کرد: در زمینه اینکه اینترنت امن برای چه کسانی استفاده شود، باید اتحادیه‌ها به ما کمک کنند. ضمن اینکه، راه‌اندازی صندوقی برای حمایت از کسب‌وکارها در شرایط بحران از دیگر برنامه‌های وزارتخانه است.

سرمایه‌گذاران اقتصاد دیجیتال کشاورز می‌شوند

بنابر اعلام مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران هم در این جلسه با اشاره به پیشنهاد برخی از روسای انجمن‌ها و تشکل‌های فعال در محیط کسب‌وکار مبنی بر ایجاد فضای بازتر برای کسب‌وکارها گفت: جدی‌ترین مساله در آثار اختلال در اینترنت به حوزه نیروی انسانی بازمی‌گردد. نسل جدید چنان با اینترنت عجین شده که آن را حق طبیعی خود می‌داند.

شهاب جوانمردی افزود: امروز سرمایه‌گذاران از کسب‌وکاری که به نوعی از کنار اینترنت هم رد شده باشد، گریزانند و ادامه این روند باعث می‌شود سرمایه‌گذار، مشتری، متخصص و حتی دیگر صنایع تولیدی و توزیعی از روند فعلی دلزده شوند و جبران این تصمیمات با پرداخت خسارت از سوی دولت بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه در دو ماه اخیر شرکت‌های فعال در این حوزه به سختی به کارشناسان خود حقوق داده و هزینه‌ها را پرداخت کرده‌اند، گفت: ادامه این روند جز به مهاجرت شرکت‌ها، مدیران و کارشناسان این حوزه منجر نخواهد شد و سرمایه‌گذاران نیز باید به گوشه‌ای بروند و اگر آب و هوا مناسب باشد به کشاورزی مشغول شوند.

جوانمردی با انتقاد از برخی افراد که به دنبال تخصیص اینترنت به برخی از کسب‌وکار هستند، گفت: تخصیص اینترنت طبقاتی راه‌حل درستی نیست.

در کنار مردم هستیم

سپس رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، با بیان اینکه بعضی از پیشنهادات با این هدف مطرح می‌شود که ما به یک شرایط حداقلی قناعت کنیم، گفت: به نظر می‌رسد پیشنهادات در راستای منافع ملی و از سر دلسوزی نیست.

فرزین فردیس اظهار کرد: در وهله نخست با مطرح کردن اینترنت طبقاتی یا اینترنت امن می‌خواهند کسب‌وکارها را جلوی مردم که مشتریان ما هستند، قرار دهند. بنابراین، نباید به استقبال این برویم که تنها مشکل ما حل شود و باید مطالبات حداکثری داشته باشیم. ضمن اینکه، از هرکس هرچه می‌شنویم، بد نیست به سوابق او نیز نگاهی بیندازیم. وظیفه وزارت صمت و وزارت ارتباطات، توسعه تجارت، کسب‌وکار و اینترنت است؛ اما متاسفانه مدل گفت‌وگوها توسعه‌ای نیست.

فردیس تاکید کرد: در اتاق بازرگانی تهران این مورد را پیگیری کرده و بابت قطعی‌های اخیر اینترنت با رئیس‌جمهوری نامه‌نگاری کرده و رویکرد و درخواست خودمان را هم مطرح کرده‌ایم.

بر اساس این گزارش، در این نشست فعالان اقتصادی حوزه فناوری و اعضای تشکل‌های عضو مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران به مشکلاتی چون آپدیت نرم‌افزارها به‌دلیل محدودیت برخی پروتکل‌ها، مشکل جابه‌جایی پول برای شرکت‌های صادرکننده خدمات مخابراتی و نرم‌افزاری، مشکل کاهش درآمد به دلیل استفاده بیش از حد از وی‌پی‌ان‌ها، چالش‌های جدی استارت‌آپ‌ها و... اشاره کردند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...