خودروسازان ۱۱.۷ میلیارد دلار ضرر کردند
خودروسازان ۱۱.۷ میلیارد دلار ضرر کردند؛ تعرفههای جدید وارداتی آمریکا، صنعت خودروسازی جهان را با شوک مالی روبهرو کرده و مصرفکنندگان باید منتظر افزایش قیمتها در آغاز پاییز باشند.
به گزارش صنعتصنف، تعرفههای جدید وارداتی آمریکا باعث شده تا تویوتا با کاهش ۳۷ درصدی سود خالص در سهماهه اول 2025، بیشترین آسیب را ببیند.
جنرال موتورز با سرمایهگذاری ۴ میلیارد دلاری در تولید داخلی، به دنبال کاهش تبعات و تسلا نیز از افزایش ۳۰۰ میلیون دلاری هزینهها در بخش باتریهای وارداتی خبر داده است.
تویوتا، بزرگترین خودروساز جهان، اعلام کرد که تعرفههای جدید آمریکا موجب کاهش ۳.۰۵ میلیارد دلاری از سود عملیاتی سهماهه اول سال مالی این شرکت شدهاند.
طبق گزارش الجزیره، تویوتا پیشبینی کرده که تا پایان سال مالی ۲۰۲۶، حدود ۹.۵ میلیارد دلار از سود خود را به دلیل تعرفهها از دست خواهد داد.
در همین حال، جنرال موتورز اعلام کرده که برای مقابله با تعرفهها، تولید خودروهایی مانند شورولت بلیزر و اکوئیناکس را از مکزیک به آمریکا منتقل خواهد کرد.
این شرکت ۴ میلیارد دلار در کارخانههای داخلی سرمایهگذاری کرده و تولید شاسیبلندهای بنزینی و پیکاپهای سبک را در کارخانه اوریون میشیگان آغاز خواهد کرد.
تسلا نیز با وجود تولید داخلی، از تعرفههای سنگین بر قطعات وارداتی مانند باتریهای LFP آسیب دیده است. این شرکت قراردادی ۴.۳ میلیارد دلاری با LG Energy Solution برای تأمین باتری از کارخانه میشیگان امضا کرده تا وابستگی به چین را کاهش دهد.
«سم فیورانی»، تحلیلگر شرکت AutoForecast Solutions، گفته است: «ساخت کارخانه جدید نیازمند ۳ تا ۵ سال برنامهریزی و سرمایهگذاری یک تا دو میلیارد دلاری است. حتی تجهیز مجدد کارخانه موجود نیز حدود نیم میلیارد دلار هزینه دارد».
در کوتاهمدت، خودروسازان به افزایش قیمتها و حذف مشوقهای فروش روی آوردهاند. فورد ابتدا قیمتها را کاهش داد اما از تیرماه افزایش قیمت را آغاز کرده است.
جنرال موتورز اعلام کرده که برای حفظ قدرت قیمتگذاری، نیازی به کاهش قیمت نداشته است.
تحلیلگران شرکت CFRA هشدار دادهاند که خودروسازان، به رغم تلاش برای کاهش هزینهها و انتقال تولید، ناچارند بخش قابلتوجهی از هزینههای تعرفه را تحمل کنند. نتیجه نهایی، افزایش قیمت خودروها برای مصرفکنندگان از پاییز امسال و تشدید آن در سال آینده خواهد بود.
ثبت دیدگاه