آب‌بها گران شد

آب‌بها گران شد

با شروع سال 1401 محاسبه آب‌بهای مصرفی در بخش خانگی با تعرفه‌های جدید انجام می‌شود.
به گزارش صنعت‌صنف، آیین‌نامه اجرایی بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با هدف اصلاح تعرفه‌های آب به منظور مدیریت بهینه مصرف و تشویق به رعایت الگوی مصرف آب ابلاغ شد.
بر اساس این اعلام، در راستای اجرای مصوبه هفدهم اسفند 1400 هیأت وزیران (ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بند ی تبصره 8 قانون بودجه سال 1400 ) مشترکان آب که بیشتر از الگوی مصوب مصرف آب داشته باشند به صورت پلکانی مشمول اصلاح تعرفه متناسب با مصرف می‌شوند و تعرفه مشترکانی که نسبت به رعایت الگوی مصرف آب اقدام کنند، مشمول هیچگونه تغییری نشده و از نرخ‌های یارانه‌ای برخوردار می‌شوند. نرخ‌های اصلاحی پلکانی مشترکان بالای الگوی مصرف به نحوی است که یارانه پرداختی به مشترکان خوش مصرف را جبران کند.
طبق اعلام شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، 54 درصد از مشترکان شهرها در حال حاضر الگوی مصرف را رعایت کرده و مشمول هیچگونه تغییر قیمتی نخواهند شد، حدود 40درصد از مشترکان تا دو برابر الگو مصرف دارند و 6درصد ازمشترکان بدمصرف هستند که بیش از دوبرابر الگو مصرف دارند که پیش‌بینی می‌شود با اعمال تعرفه‌های پلکانی مصرف آنها مدیریت شده و به سمت رعایت الگو حرکت کنند.
همچنین طبق مصوبه مذکور مشترکان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره ) و سازمان بهزیستی در صورت مصرف تا یک سوم الگو از پرداخت آب بها معاف هستند.
تعیین الگوی مصرف در استان‌های مختلف و براساس شرایط آب و هوایی و محیطی و جمعیت خانوار متفاوت بوده و طبق مصوبه مذکور وزارت نیرو موظف شده الگو مصرف را براساس تعداد نفرات هر خانوار تعیین کند.
بر این اساس، مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت کنند، مشمول هیچ افزایش تعرفه‌ای نخواهند شد. همچنین مشترکانی که تا 1.5برابر، 2 برابر، 3 برابر، 4 برابر و بالاتر از 4 برابر الگو به مصرف آب بپردازند، به ترتیب با ضریب نیم، هفتادو پنج صدم، یک و نیم، 3 و 5 نسبت به قیمت غیریارانه‌ای (شامل مجموع هزینه‌های تأمین آب (هزینه‌های توزیع آب و جمع‌آوری فاضلاب مطابق صورت‌های مالی به علاوه مقادیر غیریارانه‌ای هزینه آب خام و انرژی الکتریکی برای تلمبه‌زنی (پمپاژ) و تأمین آب و به صورت پلکانی (نسبت به مازاد) محاسبه و دریافت خواهد شد.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...