آغازی بر رونق کسب‌وکارهای گردشگری

آغازی بر رونق کسب‌وکارهای گردشگری

پایگاه خبری صنعت‌صنف: سال 1401 اگرچه سال رونق گرفتن کسب‌وکارهای حوزه گردشگری نیست اما می‌تواند سالی برای رمق گرفتن و جان گرفتن دوباره این صنعت باشد
اکوسیستم کسب‌وکارهای نوآور گردشگری ایران تا پیش از کرونا در یک مسیر روبه‌رشد آن هم بالاتر از متوسط و معدل دیگر بخش‌های اکوسیستم افتصاد نوآوری کشور قرار داشت. شکل‌گیری بیش از ۳۰۰ استارتاپ در حوزه‌های مختلف گردشگری، بزرگ شدن کسب‌وکارهای اینستاگرامی این حوزه با تکیه بر ظرفیت‌های تولید محتوا و سهم گرفتن از بازار سنتی این صنعت که مقاومتی سرسختانه در برابر نوآوری از خود نشان می‌داد، همه نشانه‌هایی بود از قوام گرفتن یک زیست‌بوم که مورد توجه سرمایه‌گذارهای خطرپذیر هم قرار گرفته بود.
اما کرونا از میان این زیست‌بوم چنان سهمگین رد شد که حتی برخی از بزرگ‌ترهای این اکوسیستم هم نتوانستند دوام بیاورند و از میدان به در شدند. البته بیشتر کسب‌وکارهای نوآور گردشگری و میراث فرهنگی که در بوم‌های کسب‌وکاری‌شان با مفاهیم تاب‌آوری تا حدودی آشنا بودند این روزها را پشت سر گذاشته و به امروز رسیدند.
اکنون سال ۱۴۰۱ را می‌توان سال رمق گرفتن و نه رونق گرفتن برای کسب‌وکارهای گردشگری نامید. جهانی که دو سال در دام خانه‌نشینی کرونا گیر افتاده بود بیش از هر زمان دیگری تشنه حرکت و گشت‌وگذار و تجربه‌ کردن است. خلاق‌ها و خوش‌فکرهایی که در صنعت گردشگری بیش از دیگران از گردشگری مبتنی بر تجربه و شخصی‌سازی‌شده می‌دانند که احتمالاً می‌توان در ماه‌های آینده در بازار گردشگری عرض‌اندام بیشتری کرد.
تغییر سبک زندگی، تحول در مفهوم و شیوه کار، استقلال مالی نسل زد (Z Generation) و از همه مهمتر دسترسی به محتوای متنوع در حوزه گردشگری، متقاضیان این صنعت را سخت‌گیرتر و خاص‌تر از همیشه کرده است. برندگان واقعی صنعت گردشگری بی‌شک نوآورانی خواهند بود که این تغییر را فهم و برای آن راهکار طراحی کرده‌اند.

رضا جمیلی، کارشناس حوزه گردشگری

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...