ایران به 7 میلیون تن گندم و 25 میلیون تن غلات وارداتی نیاز دارد

ایران به 7 میلیون تن گندم و 25 میلیون تن غلات وارداتی نیاز دارد

خشکسالی شرایطی را به وجود آورده که ایران در سال منتهی به مارس 2023 به واردات حداقل 7 میلیون تن گندم نیاز دارد.

به گزارش ، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران در این‌باره اظهار داشت: این دومین سال با واردات بالای گندم بوده که عمده دلیل آن خشکسالی و کاهش تولید داخلی است.

کاوه زرگران در دومین کنفرانس بین‌المللی غلات (ایران‌گرین) تصریح کرد پیش‌بینی می‌شود که ایران در سال جاری در مجموع باید 25 میلیون تن غلات، کنجاله و دانه‌های روغنی وارد کند.

زرگران‌ با اعلام این ارزیابی‌ها از میزان نیاز ایران به غلات توضیح داد: انجمن غلات ایران تخمین می‌زند که کشور در سال گذشته تا اسفند 1400 رکورد 7 میلیون تن واردات گندم را زده است. تولید گندم داخلی ایران بسته به میزان بارندگی می‌تواند متفاوت باشد و کشور در برخی سال‌ها در تامین غلات خودکفا بوده است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تامین‌کنندگان غلات کشور در ادامه با اشاره به روند واردات غلات و دانه‌های روغنی نظیر جو و ذرت گفت: حدود 80 درصد روغن مصرفی کارخانجات روغن‌کشی ایران وارداتی است و باتوجه به ارزان بودن کالاهای اساسی در ایران که یکی از سیاست‌های اجرایی دولت به‌منظور افزایش سطح رفاه عمومی مردم است، بخشی از کالاهای اساسی ازجمله روغن تولیدی، از طریق استان‌های مرزی به دیگر کشورها قاچاق شود. در واقع قیمت پایین این کالا، حباب کاذبی در تولید روغن به وجود آورده که به نظر می‌رسد پس از اصلاح قیمتی که از سوی رییس‌جمهور اعلام شده، میزان تولید نیز به جایگاه اصلی خود برخواهد گشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران از دولت خواست تا با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌دهد، وفور کالا و زمینه‌سازی برای بالا رفتن ذخایر کالایی کشور را رقم بزند؛ به‌ویژه اینکه در دنیا همه کشورها در حال افزایش سطح ذخایر کالاهای اساسی خود هستند که بر این اساس پشتیبانی از تامین‌کنندگان می‌تواند امنیت غذایی کشور را تامین کند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...