افزایش مازوت‌سوزی با واردات خودرو برقی

افزایش مازوت‌سوزی با واردات خودرو برقی

افزایش مازوت‌سوزی با واردات خودرو برقی؛ برای خودروهای برقی که وارد می‌کنیم باید برق تولید کنیم و برای تولید و تامین برق کشور نیز چاره‌ای جز استفاده از مازوت نداریم

به گزارش ، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب به توضیح پاسخی درباره این پرسش که خروجی صنعت خودرو برای مردم ایران پس از 50 سال چه چیزی می‌تواند باشد؟، پرداخت.

جلال رشیدی کوچی در ادامه گفت: باید به این موضوع از دو بعد نگاه کرد که یک خروجی آن همین آلودگی هوای تهران و بسیاری از شهرهای دیگر کشور است که بین 60 تا 70 درصد عامل این آلودگی به‌دلیل تردد خودروهای عمومی و خصوصی است درحالی است هر سال حدود 7 تا 8 میلیارد دلار برای مقابله با آلودگی هوا در کشور هزینه می‌شود.

رشیدی کوچی افزود: دیگر اینکه برای تولید و تامین برق کشور مجبوریم مازوت بسوزانیم و از آن سو برای خودروهای برقی که وارد می‌کنیم نیز باید برق تولید کنیم و در این صورت چاره‌ای جز استفاده از مازوت برای تامین برق نداریم و همین موضوع نیز باعث آلودگی هوا می‌شود. اینها تناقضاتی است که در حوزه اجرا به وجود می‌آید و دلیل اینکه صنعت خودرو به این روز افتاده این است که در صنعت خودرو انحصار ایجاد شد و رقابت‌پذیر نبود و دخالت‌های دولت در آن زیاد بود و بازاری را برای برخی از افراد ایجاد کرد که دارای سود و منفعت برای آن افراد بود.

او که در نشست علمی – تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با عنوان «موانع و راهکارهای عملیاتی تولید باکیفیت در صنعت خودروسازی» سخن می‌گفت، ادامه داد: برخی بر این عقیده هستند که واردات خودرو باعث ایجاد آسیب به صنعت خودروسازی می‌شود اما حقیقت ماجرا این نیست و تجربه نشان داده که در طول سال‌های 1389 تا 1397 چیزی بین 160 هزار تا 170 هزار خودرو به داخل کشور وارد شد که منجر به ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو در داخل کشور شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما باید مازاد تقاضای خودرو در کشور را با افزایش واردات خودرو تأمین کنیم اما مسأله‌ای که درباره واردات خودرو مطرح می‌شود مالیات‌ها و سودهای بالایی است که از جانب دولت روی قیمت خودروهای وارداتی افزوده و باعث می‌شود یک خودرو با قیمت 15 هزار دلار، با قیمت 40 هزار دلار به مردم فروخته شود. نکته دوم اینکه ما زیرساخت واردات خودرو به داخل کشور را نداریم یعنی کشتی و کامیون حمل خودرو برای پخش کردن خودرو های وارداتی به سطح کشور را در اختیار نداریم.

وی ادامه داد: باید اجازه بدهیم تولیدکنندگان باهم در تولید خودرو رقابت داشته باشند؛ یعنی یک بازار رقابتی آزاد بین خودروسازان داخلی ایجاد شود و همچنین مالیاتی که برای واردات خودرو به داخل کشور دریافت می‌شود درنهایت 30 درصد باشد تا امکان رقابت خودروهای داخلی با خودروهای خارجی وجود داشته باشد. با ایجاد رقابت درست و منطقی است که صنعت خودروسازی به شکوفایی و پیشرفت خواهد رسید.

در ادامه رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان تاریخچه‌ای از صنعت خودروسازی در کشور گفت: ما هیچ تعریف و استراتژی مشخصی در صنعت خودرو نداریم و هنوز هم مردم با قرعه‌کشی و قیمت چندبرابر خودرو تهیه می‌کنند و در این قضیه عواملی چون نبود ثبات مدیریتی، نبود استراتژی مدون، تحمیل قوانین اجباری، دخالت 37 مرکز در صنعت خودرو و ... مؤثر هستند.

بنابر اعلام تسنیم، محمدحسن شجاعی‌فرد افزود: از همان سال‌های اولیه برخی از افراد به‌دنبال ایجاد رانت و مافیا در صنعت خودرو بودند که درصدد تبدیل صنعت خودروسازی از یک بنگاه صنعتی به یک بنگاه اقتصادی بودند و به جای ارائه طرح‌های توسعه محصول برای صنعت خودروسازی به‌دنبال خرید و سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی بودند که هیچ ارتباطی به صنعت خودرو نداشت. بنابراین مافیای خودرو بحث کوچکی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

شجاعی‌فرد خاطرنشان کرد: موضوع دیگر اینکه ما زیرساخت لازم برای واردکردن و تولید خودروهای برقی در کشور نداریم و باید طوری در این زمینه حرکت کنیم که ابتدا خودروهای برقی جایگزین خودروهای قدیمی و فرسوده شود. در وهله دوم قیمت خودرو برای مردم به‌صرفه و قابل‌خرید شود و همچنین زیرساخت‌های لازم برای ورود این‌گونه خودروها به کشور فراهم شود.


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...