رانت سنگین مجریان نمایشگاه

رانت سنگین مجریان نمایشگاه

رانت سنگین مجریان نمایشگاه؛ چند برگزارکننده محدود، برگزاری نمایشگاه‌ها را در دست دارند و به‌دلیل برخورداری از یک رانت سنگین اقدام به دریافت مجوز برگزاری نمایشگاه می‌کنند.

به گزارش ، معاون استاندار تهران با اشاره به تداخلی که میان برگزاری نمایشگاه‌های استانی و نمایشگاه‌های بین‌المللی ایجاد شده است، گفت: استانداری تهران برای آنکه چنین تداخلی ایجاد نشود، طوری برنامه‌ریزی کرده که نمایشگاه‌های استانی حدود چهار ماه پس از نمایشگاه‌های بین‌المللی در خیابان سئول برگزار شود.

محمد علی‌مهری که در نود و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران سخن می‌گفت با انتقاد از اینکه چند برگزارکننده محدود، برگزاری نمایشگاه‌ها را در دست دارند، ادامه داد: در برگزاری این نمایشگاه‌ها به ذی‌نفعان و خواسته‌های آنها توجهی نشده و برگزاری این رویدادها از پایین به بالا نیست.

او اضافه کرد: درواقع، مجریان به‌دلیل برخورداری از یک رانت سنگین اقدام به دریافت مجوز برگزاری نمایشگاه می‌کنند. در حالیکه ذی‌نفعان باید این مجوز را دریافت کنند. افزون بر این، برگزاری این نمایشگاه‌ها توسط مجریان هزینه‌های سنگینی را برای ذی‌نفعان به همراه دارد که اغلب آنها اساساً توان شرکت در‌ این نمایشگاه‌ها را نخواهند داشت و این‌گونه است که استقبالی از نمایشگاه‌ها نمی‌شود. این مدل برگزاری نمایشگاه به جایی نمی‌رسد و ضرورت تجدی نظر در‌آن وجود دارد.

محمدرضا شاکری، نماینده انجمن ملی صنایع پلیمر، نیز به نمایشگاه ایران‌پلاست اشاره کرد و از رئیس سازمان توسعه تجارت خواست تا مجوز برگزاری این نمایشگاه سالانه به شورای سیاست‌گذاری این بخش که شامل نمایندگانی از تشکل‌های صنعت پلیمر است، واگذار شود.

داود رنگی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و از اعضای هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور نیز پیشنهاد برگزاری جداگانه نمایشگاه دام و نمایشگاه طیور را مطرح کرد و خواستار واگذاری مجوز برگزاری نمایشگاه طیور به فدراسیون طیور ایران شد.

رييس اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران هم گفت که در دولت گذشته امکان ملاقات با رئیس سازمان توسعه تجارت دست‌کم دوبار در سال وجود داشت اما اکنون این امکان فراهم نمی‌شود.

حجت شفايي با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه توسط مجریان در بخشنامه‌ای به امضای هیات وزیران قید شده است، گفت که برای اصلاح این رویه باید بخشنامه اصلاح شود.

او همچنین خواستار آن شد که در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی، نماینده‌ای از اتاق بازرگانی نیز عضویت داشته باشد.

‌رئیس انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی ایران، هم با بیان اینکه صادرات دارای سه رکن فروشنده، خریدار و بانک است، عنوان کرد پس از 44 سال، صادرکنندگان نمی‌دانند که ارزشان را چگونه باید وارد کشور کنند.

مصطفی طالقانی با اشاره به اینکه ظرفیت صادراتی کشور بیش از ارقام فعلی و هدف‌گذاری‌های اعلام شده است، گفت که مسئولان باید از گفتاردرمانی پرهیز کرده و عمیق‌تر به موضوع صادرات بنگرند.

از سوی دیگر دبير انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان تجهيزات و ملزومات پزشكي، دندانپزشكي، آزمايشگاهي و دارويی به برخی مشکلات این صنعت در برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و گفت که این انجمن 11 مکاتبه با سازمان توسعه تجارت برای تقویت ارتباطات در زمینه برگزاری نمایشگاه داشته است که پاسخی برای آن‌ها دریافت نکرده است.

مريم قاسمي با اعلام این درخواست که نمایشگاه‌های «ایران هلث» و «ایران مد» تلفیق شده و در شهر نمایشگاهی آفتاب برگزار شود، گفت: نامه‌نگاری‌هایی برای اعلام تخلفات مجری برگزاری برخی نمایشگاه‌ها صورت گرفته است که به این مکاتبات توجهی نشده و مجری هم به کار خود ادامه داد. ما همچنان در انتظار جلسه‌ای مشترک با مدیران سازمان توسعه تجارت هستیم تا انتظارات خود را بیان کنیم.

ابوالفتح صانعی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران هم گفت که کار تامین، تولید و واردات تجهیزات پزشکی برعهده بخش خصوصی است و این فعالان اقتصادی انتظار دارند که بتوانند در برگزاری نمایشگاه‌ها نیز اعمال نظر کنند.

 او افزود: نمایشگاه واقع شده در خیابان سئول مطابق نیازهای گذشته طراحی شده و اکنون نیاز است که ظرفیت به‌روزتری مورد استفاده قرار گیرد که شهر نمایشگاهی آفتاب ‌می‌تواند گزینه خوبی باشد. از این رو شایسته است که برگزاری نمایشگاه در این منطقه مورد توجه قرار گیرد.
 

در تهران نمایشگاه ملی و استانی نداریم

بنابر اعلام اتاق بازرگانی تهران، در ادامه این جلسه و پس از اظهارنظر فعالان اقتصادی و نمایندگان تشکل‌ها، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، ابتدا در واکنش به گفته‌های معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران در رابطه با ایجاد رانت مجوزدهی برگزاری نمایشگاه‌ها در تهران به عده‌ای خاص و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، این اظهارنظرها را ناشی از عدم آشنایی وی به سوابق گذشته در این حوزه عنوان کرد و گفت: در تهران چیزی به عنوان نمایشگاه ملی و استانی نداریم.

مهدی ضیغمی با بیان اینکه استانداری تهران در رابطه با برگزاری نمایشگاه‌ها در تهران، مداخله درستی صورت نداد، گفت: درباره برگزاری نمایشگاه خودرو در تهران، استانداری تهران اقدام به صدور مجوز کرد و شورای ترافیک نیز آن را تایید کرد در حالی که سازمان توسعه تجارت با آن موافق نبود، کاش این اتفاق در استانداری تهران رخ نمی‌داد که دو نظر و رویکرد مخالف در این خصوص بیان شود. درنهایت ما مجبور شدیم مجوز برگزاری نمایشگاه خودرو را به دلیل مشکلاتی که ایجاد شده بود، ابطال کنیم.

معاون وزیر صمت سپس با بیان اینکه توافق خوبی میان سازمان توسعه تجارت و شهرداری تهران صورت گرفته، افزود: ما هیچ اصراری نداریم که شهرداری تهران بخواهد در سایت نمایشگاه‌های بین‌المللی واقع در خیابان سئول، نمایشگاه برگزار کند و برای سال آینده، برگزاری 35 عنوان نمایشگاه را به شهر آفتاب واگذار کرده‌ایم.

معاون وزیر صمت سپس با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران‌مَد در شهر آفتاب، گفت: اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی این اشتباه را کردند که برخلاف نظر ما در سازمان توسعه تجارت، با گروه‌های دیگری برای برپایی این نمایشگاه توافق و اقدام به انتخاب مجری برگزاری نمایشگاه کردند درحالی که سازمان توسعه تجارت مخالف اجرای این نمایشگاه از سوی مجری انتخابی اتحادیه تجهیزات پزشکی بود و در نهایت نیز به دلیل اختلافاتی که سه تشکل این صنعت با یکدیگر پیدا کردند، برگزاری نمایشگاه تجهیزات پزشکی با چالش مواجه شد.

ضیغمی سپس با اشاره به اینکه معاونت علمی ریاست‌جمهوری از وزیر صمت درخواست کرد که پارک پردیس سیاست‌گذار نمایشگاه و نه مجری آن باشد، افزود: سازمان توسعه تجارت از انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی برای برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط، حمایت می‌کند اما معتقدیم که باید از راه و روش درست وارد شوند و بدون درنظر گرفتن نظر سازمان توسعه تجارت و گروهی که در برگزاری نمایشگاه‌های تجاری تخصص دارند، نمی‌توان موفقیتی به دست آورد.

وی افزود: مجریانی که نمایشگاه‌ها را در سایت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌کنند، سابقه بیش از 20 سال فعالیت در برگزاری نمایشگاه دارند و در دوره‌ای که اتحادیه و تشکلی وجود نداشت، آنها نمایشگاه‌های تخصصی را برپا می‌کردند و امروز نباید آنان را با ادبیات نادرست خطاب قرار داد.

ضیغمی در ادامه گفت که ای کاش متناسب با قوانین حمایتی در بخش واردات، حمایت‌هایی هم از صادرات صورت می‌گرفت.

او افزود: سازمان یک سال است که روی امتیازهای صادراتی کار می‌کند و اگر نهایی شود، مسایل صادرات خشکبار، زعفران و محصولات های‌تک برطرف شده و صادرات این محصولات ارزش واقعی خود را نشان خواهد داد.

رئیس سازمان توسعه تجارت هم‌چنین تاکید کرد که که در اتاق او در سازمان توسعه تجارت به روی فعالان اقتصادی بخش خصوصی باز است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...