افزایش 200 درصدی تورم کالاهای وارداتی با ارز 4200

افزایش 200 درصدی تورم کالاهای وارداتی با ارز 4200

تورم کالاهای اساسی که ارز 4200 تومانی به آنها داده شده و قیمتشان باید ثابت می‌ماند در سه سال اخیر بالغ‌بر 200 درصد افزایش داشته است.
به گزارش صنعت‌صنف به نقل از رادیو گفت‌وگو، در برنامه «گفتگوی اقتصادی» مصوبه مجلس مبنی بر حذف ارز ترجیحی و صدور کالابرگ الکترونیکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حسین محمودی‌اصل، کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه در این‌باره گفت: شاخص تورم از زمان تخصیص ارز 4200 تومانی یعنی از اسفند 1396 تا اردیبهشت 1400 حدود 177 درصد رشد کرده و جالب اینکه تورم کالاهای اساسی که ارز 4200 به آنها داده شده و قیمتشان باید ثابت می‌ماند در این مدت 200 درصد رشد کرد.
محمودی‌اصل با بیان اینکه با دادن کالابرگ الکترونیکی این مشکلات و مسائل را نخواهیم داشت، افزود: متاسفانه در سیاست تخصیص ارز 4200 تومانی، منابع به دست مردم نرسید و دلالان حدود 500 تا 600 هزار میلیارد تومان سود کردند.
این کارشناس اقتصادی حذف ارز 4200 تومانی را به نفع مردم دانست و گفت: این منابع باید به صورت نقدی یا کالابرگ به دست مردم برسد.
وی بر این باور است که در صورت ادامه وضعیت موجود، بالای 25 درصد تورم را خواهیم داشت اما در صورت حذف ارز، تورم به مراتب کمتر خواهد شد و از طرفی مجلس هم نمی‌خواهد زیر بار روانی افزایش احتمالی قیمت‌ها ناشی از حذف ارز 4200 تومانی برود به همین دلیل اختیار حذف یا عدم حذف را به دولت واگذار کرده است.
این کارشناس اقتصادی پیشنهاد کرد که قابلیت انتخاب سبد خرید هم به کالابرگ الکترونیکی اضافه شود تا افرادی که مازاد مصرف ندارند بتوانند مابه‌التفاوت آن را به صورت ریالی دریافت کنند.
نگذارید ارز ترجیحی دست دلالان بیفتد
همچنین موسی‌الرضا ثروتی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در این برنامه گفت: رئیس جمهور همان ابتدا یک لایحه دو فوریتی داد که ارز ترجیحی حذف شود اما متاسفانه طرح دو فوریتی و حتی یک فوریتی هم در مجلس تصویب نشد.
ثروتی با بیان اینکه 18 میلیارد دلار تا به الان برای کالاهای اساسی، دارو و گندم هزینه شده افزود: رئیس جمهور بعد از این موضوع از مقام معظم رهبری کسب اجازه کردند تا پایان 1400 به همان روش قبلی ارز 4200 ادامه پیدا کند اما رئیس مجلس برخلاف نظر رئیس جمهور اعلام کرد که در بودجه 1400 اختیار را به دولت داده بودیم و اگر دولت می‌خواست می‌توانست اصلاحیه بودجه ارائه می داد نه طرح دو فوریتی.
ثروتی خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق بودجه حذف ارز را نپذیرفت و 9 میلیارد دلار هم برای کالاهای اساسی اختصاص داد اما نماینده دولت در این جلسه از مجلس تقاضا کرد که به حذف ارز ترجیحی رأی دهد.
نماینده ادوار مجلس تأکیدکرد: اگر دولت قادر به کنترل ارز 4200 تومانی باشد بطوریکه به دست دلالان نیفتد مشکلی ایجاد نخواهد شد در غیر این صورت باید سهمیه مردم را به شکل نقدی یا کالابرگ بپردازد.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...