توافق بلندمدت با روسیه برای تأمین امنیت غذایی کشور

توافق بلندمدت با روسیه برای تأمین امنیت غذایی کشور

معاون وزیر و‌‌ رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تراز تجاری در سال گذشته و رشد صادرات غیرنفتی گفت: در سال ۱۴۰۰، صادرات غیر نفتی کشور ۴۸ میلیارد دلار و واردات۵۳ میلیارد بود و تراز تجاری به بیش از ۱۰۳ میلیارد دلار رسید.

به گزارش صنعت‌صنف، علیرضا پیمان‌پاک با اشاره به رشد صادرات به بازار کشورهای همسایه، از رشد ۶۵ درصدی صادرات به عمان و‌ رشد۱۴۰درصدی صادرات به ترکیه خبر داد.

پیمان‌پاک با اشاره به فرصت‌های جدید صادراتی ایجاد شده براساس تغییرات و بحران‌های جهانی و رشد صادرات به بازارهای جدید، از رشد ۷۰درصدی صادرات به اندونزی، رشد ۱۵۰درصدی صادرات به غنا و رشد ۵۰۰درصدی صادرات به آفریقای جنوبی خبر داد.

وی با اشاره به رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: در سال ۹۹، میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی، ۴۸۰میلیون دلار بود که در سال ۱۴۰۰ این میزان به بیش از ۲.۳ میلیارد دلار رسید و در سال ۱۴۰۱ نیز افزایش صادرات این بخش به واسطه قراردادهای جدید ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر صمت با اشاره به احیای اداره کل خدمات فنی و مهندسی گفت: بیش از ۲۰ میلیارد دلار هدفگذاری صادرات خدمات فنی و مهندسی صورت گرفته که اگر منابع صندوق توسعه ملی و همراهی دیگر دستگاه‌ها لحاظ شود‌، امسال ۵/۶میلیارد دلار صادرات این بخش را خواهیم داشت.

پیمان‌پاک افزود: تلاش داریم پروژه‌های جذاب اقتصادی در این بخش را معرفی می‌کنیم و‌ از شرکت‌ها در زمینه مسائل تضمینی و‌ حقوقی حمایت کنیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به فعال شدن کریدورهای تجاری ازجمله کریدور شمال/جنوب و‌ شرق به غرب با همراهی وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی گفت: به واسطه فعال شدن این کریدورها و‌ ایجاد فرصت‌های تجارت خارجی، درآمد کشور از این بخش در سال گذشته ۲.۵برابر شد که لازم است همچنان افزایش یابد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه رفع موانع تجارت خارجی گفت: در زمینه برگشت ارز، گمرکات، حمایت از تجار در خارج از کشور، حضور فعال‌تر وزارت امور خارجه، روادید و پشتیبانی‌ها، محور قرار دادن مسائل تجارت خارجی در کمیسیون‌های مشترک،  موافقت‌نامه‌های تجاری و قوانین و مقررات، تسهیلاتی صورت گرفت و تلاش شد حمایت از تجارت خارجی در بحث کلان سیاست‌های کشور مورد توجه و حمایت ویژه قرار گیرد.

وی با اشاره به توسعه صادرات کالاها با ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی و توسعه و‌ تکمیل زنجیره ارزش گفت: در این زمینه تلاش کردیم با تغییر ادبیات صادراتی‌ به بازارهای هدف نفوذ کنیم و در تجارت با کشورها، با استفاده از فرصت  پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های B2C و و ارتباط با شبکه‌های توزیع و خرده‌فروشی‌ها که ارزش افزوده بیشتری تولید می‌کند، سود صادرات را بیشتر کنیم.

حمایت ویژه از صادرات دانش‌بنیان

پیمان‌پاک با تاکید بر کنسرسیوم‌سازی و همکاری با آی تی سی با توجه به این رویکرد گفت: تغییر جهت‌دهی تولید به سمت تولید صادرات‌محور با حمایت‌های دولتی، آینده پژوهی و تحقیقات و تحلیل بازار با همراهی بخش‌های مختلف تولیدی در این زمینه دنبال می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از فرصت‌های تجاری در کشورهای اطراف گفت: در حوزه اوراسیا، با حمایت نهادهای بالادستی برای ایجاد جهش صادراتی اقدامات مناسبی طی ماه‌های گذشته صورت گرفت. 

پیمان‌پاک افزود: در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز با توجه به فضای سیاسی خوبی که ایجاد شده، فرصت مناسبی برای توسعه صادرات فراهم است. در حوزه کشورهای آفریقا نیز فرصت‌های تجاری زیادی وجود داشت که مغفول واقع شده بود و تلاش کردیم با فعال کردن اداره کل آفریقا، برنامه‌ریزی جامعی برای جهش صادراتی داشته باشیم.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سیاست‌های حمایت از تولید دانش‌بنیان گفت: تلاش داریم در سال ۱۴۰۱ مشوق‌های صادراتی را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان سوق دهیم.

پیمان‌پاک با اشاره به اینکه اولویت مشوّق‌های صادراتی در حوزه دانش‌بنیان‌ها است گفت: در روسیه، عمان و اندونزی توافقات خوبی در حوزه توسعه تجاری دانش‌بنیان‌ها انجام شده است؛ با کمک معاونت علمی برنامه‌ریزی خوبی در این بخش انجام شده است.

وی افزود: یکی از بهترین رایزن‌های ایران، رایزن ما در کشور عراق است. در مسائل بیمه‌ای ترانزیتی و بیمه‌ای موفقیت‌های خوبی در عراق حاصل شده است. ان‌شاءالله سفیر جدید عراق هم سفیر فعالی است.

پیمان‌پاک با تاکید بر استفاده از شیوه‌های نواورانه در تجارت خارجی‌گفت: توسعه فعالیت‌های تجاری در فضای مجازی، توسعه صنایع خلاق، استفاده از سامانه‌های B2B و‌ فعالیت در حوزه رمزارز و متاورس و گذار از  تجارت سنتی به تجارت مدرن در این مسیر دنبال می‌شود.

توافق بلندمدت برای تأمین امینت غذایی

پیمان‌پاک در پاسخ به پرسشی درباره چالش‌های تجاری پس از بحران اوکراین گفت: پیش‌بینی می‌کنیم جنگ روسیه طولانی شده و تحریم‌های دامنه‌داری در این حوزه تحمیل خواهد شد. در این رابطه بحث امنیت غذایی، تأمین روغن، گندم و جو اولویت‌بندی شد و در این راستا توافق بلندمدتی برای تأمین این اقلام در دستور کار قرار گرفت و از این لحاظ اقدامات لازم در هماهنگی با طرف روس انجام شده است. در این زمینه سفر هیئت ایرانی به روسیه موفقیت‌آمیز ارزیابی می‌شود. در این سفرها حدود 40 نشست انجام شده و بیش از 2022 توافقنامه تجارت آزاد با 6 کشور عضو اورآسیا امضا خواهد شد.

وی افزود: بعد از توافق با طرف روسیه گمرکات بندر استراتژیک ماخاچکالا بازگشایی شد که این موضوع منافع قابل توجهی برای جهش صادراتی به روسیه خواهد داشت.

پیمان‌پاک با بیان اینکه به زودی توافق دو جانبه بین ایران و آذربایجان امضا خواهد شد، گفت: ایران مازاد تولید داخل را صادر می‌کند و این موضوع چالش‌زا است. دولت تأکید کرده بود ممنوعیت صادراتی ایجاد نمی‌کند و فقط به وضع عوارض اکتفا کرده است. این نخستین بار است که عوارض به صورت فرمول‌بندی‌شده و پویا و قابل برگشت لحاظ شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر همانند وزارت جهاد کشاورزی، با وضع عوارض آب مجازی به شدت مخالف هستیم. یعنی کسی که هندوانه صادر می‌کند و کسی که محصول صادراتی از قِبَل یک گلخانه هیدروپونیک دارد، یک عوارض پرداخت می‌کند که این شرایط ناعادلانه است.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...