کالاهای متروکه گمرک تعیین تکلیف شد

کالاهای متروکه گمرک تعیین تکلیف شد

در پی اقدامات انجام‌شده همه باقیمانده از سال 1396 از سوی کارشناسان گمرک ارزیابی و اظهارنامه آنها به سازمان فروش اموال تملیکی تحویل شد.

به گزارش به نقل از تسنیم، ابوالفضل اکبرپور، ناظر گمرکات هرمزگان با اشاره به اینکه با یک اقدام مهم همه کالاهای متروکه باقیمانده از قبل از سال 96 تا پایان سال 1400 تعیین تکلیف شد، گفت: بعد از دستور تأکیدی سران قوا درباره تعیین تکلیف فوری تعداد قابل‌توجهی اظهارنامه مربوط به هزاران کانتینر کالای متروکه باقیمانده از سال‌های گذشته، سرانجام با اقدامات صورت‌گرفته تمام اظهارنامه‌های متروکه تا پایان سال قبل تعیین وضعیت شد.

اکبرپور افزود: باتوجه به اینکه تعداد کانتینرهایی که برای ارزیابی در هر انبار جابه‌جا می‌شوند، محدود است و همه‌روزه تعداد زیادی از کانتینرهایی که در رویه‌های مختلف ازجمله واردات، صادرات، ترانزیت و... اظهار می‌شوند، باید ارزیابی شوند؛ امکان جابه‌جایی و‌ مهیا کردن تعداد زیاد کانتینرهای مهلت‌منقضی با سرعت و‌ در یک بازه زمانی کوتاه وجود نداشت.

در نتیجه با عنایت به اینکه تعداد زیادی از کانتینرهای سال‌های قبل برای ارزیابی جابه‌جا نشده بود، با هماهنگی و همکاری اداره ‌کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در روزهای پایانی سال 1400 و تعطیلات نوروز 1401 که پیش‌بینی شده بود انجام تشریفات گمرکی با حجم خیلی کم انجام شود، دستور لغو‌ مرخصی پایانی سال تعداد زیادی از همکاران صادر و با یک برنامه مدون و دقیق همه کانتینرها و ردیف‌های باقیمانده سنواتی جابه‌جا، ارزیابی و تعیین تکلیف شد.

وی اضافه کرد: در این اقدام جهادی تعداد 2243 ردیف کالای کانتینری و 205 ردیف کالای فله در سه گروه و در دو شیفت کاری توسط ارزیابان و کارشناسان گمرک شهید رجایی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت و پس از تکمیل تشریفات قانونی، اظهارنامه آنها به سازمان فروش اموال تملیکی تحویل شد، با این اقدام کالاهای متروکه کانتینری و فله سنواتی تا پایان سال 1400 تعیین تکلیف و برای فروش مهیا شد.

اکبرپور در تشریح اقدامات صورت‌گرفته در جهت تعیین تکلیف کالاهای متروکه موجود در گمرکات هرمزگان، گفت: کالاهای مهلت‌منقضی بلاتکلیف در انبارهای منطقه ویژه مربوط به سنوات 97-96 تعداد 65 ردیف، باقیمانده کالاهای مهلت‌منقضی بلاتکلیف در انبارها مربوط به سنوات 99ـ98، تعداد 518 و باقیمانده کالاهای مهلت‌منقضی بلاتکلیف در انبارهای منطقه مربوط به سال 1400 تعداد 1677 ردیف بوده که با تلاش و کوشش همکاران این گمرک و تعامل و همکاری بین گمرک و اداره‌کل بنادر استان، تشریفات گمرکی متروکه این دسته از کالاها نیز تکمیل و اظهارنامه‌های مربوط به مدیریت سازمان جمع‌آوری و فروش ارسال شد.

ناظر گمرکات هرمزگان خاطرنشان کرد: برابر آخرین اعلام اداره‌کل استان باقیمانده کالاهای مهلت‌منقضی فله و غیرکانتینری مربوط به سنوات گذشته تا سال 1400 تعداد 230 ردیف بوده که تشریفات گمرکی متروکه این کالاها انجام و اظهارنامه‌های مربوطه به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ارسال شده است.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...