همه مردم کمک معیشتی می‌گیرند/ دارو، نان و بنزین گران نمی‌شود

همه مردم کمک معیشتی می‌گیرند/ دارو، نان و بنزین گران نمی‌شود

همه دهک‌های درآمدی اول تا دهم، یارانه می‌گیرند اما سه دهک اول، ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم به بعد مبلغ ۳۰۰ هزار تومان ماهانه دریافت می‌کنند.

به گزارش ، رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم درباره جزئیات طرح اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی گفت: این یارانه تا امروز در زنجیره تامین و توزیع به واردکننده پرداخت می‌شد که مشکلاتی ایجاد کرد و همه به این مشکلات واقف هستند. در این طرح یارانه باید به آخر زنجیره یعنی مصرف‌کننده پرداخت شود تا او خودش سفره‌اش را مدیریت کند.

سیدابراهیم رئیسی افزود: درواقع به جای عنوان حذف ارز ترجیحی باید بگوییم این طرح نوعی مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه کالاهای اساسی است و نه حذف.

رئیسی درباره اینکه با اجرای طرح کمک معیشتی قرار است به هر فرد چه میزان پرداختی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه این موضوع را کارشناسی کرده و پیشنهادی که داده این است که به 3 دهک اول، نفری 400 هزار تومان یعنی یک خانواده 5 نفره بالغ‌بر 2 میلیون تومان در ماه و به دهک‌های چهارم به بعد هم 300 هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت خواهد شد.

نان و دارو و بنزین گران نمی‌شود

وی تاکید کرد: در این طرح همه مردم بدون استثناء از یارانه نان و دارو برخوردار هستند و به هیچ عنوان قیمت نان، دارو و بنزین افزایش پیدا نمی‌کند.

رئیس جمهور در پاسخ به اینکه آیا اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی در نرخ نان تغییر ایجاد می‌کند؟ گفت: نان سنتی با قیمت سابق به دست همه مردم خواهد رسید. دارو در پوشش بیمه‌ای می‌رود و قیمت آن هم تغییر نمی‌کند و زیرساخت‌های اینکار نیز تکمیل و آماده می‌شود.

رئیسی در تشریح نحوه پرداخت ارز ترجیحی به دارو افزود: یارانه‌ای که الان واردکنندگان این بخش دریافت می‌کنند، به بیمه‌ها پرداخت می‌شود و بیمه‌ها دارو را با قیمتی که الان وجود دارد به دست مردم می‌رسانند.

وی با تاکید دوباره بر اینکه با اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی تغییری در قیمت نان سنتی، دارو و بنزین نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های فنی برای کالابرگ الکترونیک آماده شود که احتمالا یک یا دو ماه باشد، کمک معیشتی به صورت نقدی پرداخت خواهد شد و هر وقت کالابرگ الکترونیک آماده شد، تناسب میزانی که به عنوان کمک معیشتی پرداخت می‌شود، کاملاً با مردم در میان گذاشته خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: عنوان این اقدام حمایت معیشتی است چراکه در ابتدای سال یک تغییر قیمتی در برخی از کالاهای اساسی وجود دارد که باید در قبال آن از مردم حمایت شود.

رئیسی اظهار داشت: فعلاً برنامه‌ریزی شده که برای 2 ماه آینده بدین شکل حمایت صورت گیرد و سپس طبق برنامه دولت تبدیل به کالابرگ الکترونیک شود. کالابرگ الکترونیک، برابر قانون و به عدالت نزدیک‌تر است و توانایی تبدیل شدن به گرانی را ندارد تا در این میدان مردم تنها نمانند و مشکلی خصوصاً برای خانواد‌ه‌های نیازمند نخواهد بود.

یارانه پرداختی فعلا امکان برداشت ندارد

وی درباره زمان پرداخت کمک‌های معیشتی به مردم گفت: ما دولت صادق‌الوعدی هستیم و به آنچه که گفتیم عمل خواهد شد و حتماً قبل از اینکه قیمت‌ها افزایش یابد این کمک معیشتی پرداخت می‌شود. منتها در نحوه برداشت آن طبیعتاً اگر 2 ماه در حساب‌شان قرار بگیرد، ماه اول امکان پرداخت‌اش است و ماه دوم زمانی که برسد طبیعتاً امکان برداشت‌اش هست. این اعتبار در حساب مردم قرار داده می‌شود و بعد دولت و ستاد تنظیم بازار اعلام می‌کنند که چه زمانی و چگونه امکان برداشت خواهد داشت.

رئیسی افزود: نحوه و زمان برداشت این اعتبار و نیز نحوه تنظیم قیمت کالاها با ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده است. ممکن است اعتراضات و شکایاتی نسبت به دسته‌بندی افراد در دهک‌های مختلف باشد، بنابراین این امکان دیده شده است که اعتراضات مورد بررسی قرار گیرد. هرگونه اعتراض یا شکایتی چه در دهک‌ها و چه در ارتباط با حذف نام افراد از سامانه‌ها سریعا از سوی وزارت رفاه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور در پاسخ به اینکه آیا یارانه جدید جدای از یارانه‌هایی است که پیش از این برای افراد واریز می‌شد؟ گفت: عنوان مبالغ واریزی جدید به حساب افراد، کمک معیشتی برای حمایت از مردم است تا در این گرانی‌ها مشکلی برایشان ایجاد نشود. البته برابر پیش‌بینی‌ها در مدت 2 ماه این روش به کالابرگ الکترونیکی تغییر خواهد یافت. اگر در این مدت به هر دلیلی مشکلی یا اخلالی پیش بیاید، حتماً مسئولان مربوطه یا بنده خودم آن را با مردم در میان می‌گذاریم که مردم در جریان نحوه کار قرار بگیرند تا بتوانند زندگی‌شان را با این کمک معیشتی که به آنها داده می‌شود و قیمت کالاها تنظیم کنند.

رئیسی افزود: از سوی دیگر اینگونه نیست که بازار رها شود و هرکسی در هر جایی هر کالایی را بتواند با هر قیمتی بفروشد. به هیچ عنوان این اجازه داده نخواهد شد. سازمان حمایت موظف است قیمت کالاها را اعلام کند و بخش‌های نظارتی به طور جدی بر این رویه نظارت خواهند داشت.

جلوی چشم مردم فساد رخ می‌دهد

رئیس جمهور با اشاره به اینکه موفقیت‌های دولت در عرصه‌هایی نظیر واکسیناسیون عمومی، بازگشایی مراکز آموزشی و توفیقات دیگر همه در پرتو مشارکت و همراهی مردم بوده است، اظهار داشت: یقین دارم که در این قضیه هم اگر مشارکت همه مردم را به همراه داشته باشیم، حتماً دولت موفق خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه برخی ما را نصیحت کردند که چرا در سال اول خودتان را در معرض حرف و حدیث قرار می‌دهید، تصریح کرد: من از همه اهل فن و دلسوزان می‌پرسم که چه کنیم! وقتی به مشکلی بر می‌خوریم آیا باید مشکل را حل کنیم یا از آن عبور کنیم و بگذاریم مردم در این مشکلات بسوزند و بسازند! راه چیست؟

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد، برای آنکه اسم و رسم‌مان در میان مردم بماند و یک وقتی کسی به ما نگوید که بالای چشم‌تان ابروست، مردم در مواجهه با مشکلات‌شان در عرصه جان و نان و سفره و اقتصادشان بلاتکلیف بمانند. بنده طلبه خدمتگزار شأنی جز خدمتگزاری ندارم.

رئیسی ادامه داد: امروز یارانه‌ها جلوی چشم مردم هدر می‌رود، جلوی چشم مردم در این زمینه فساد رخ می‌دهد و تبعیض اتفاق می‌افتد؛ آیا باید بگذاریم این مسایل باقی بماند! چه کسی قرار است این مسائل را حل کند! دولت در این رابطه خود را مسئول می‌داند. مسئولیت‌پذیری یکی از تعهدات بسیار مهم این دولت است.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...