کلاه گشاد خرید تضمینی بر سر تولیدکنندگان کلزا

کلاه گشاد خرید تضمینی بر سر تولیدکنندگان کلزا

وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا را  ۲۳ هزار تومان و سویا را ۲۱ هزار تومان اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت‌صنف، همان‌گونه که بیش از یک ماه پیش «صنعت‌صنف» پیش‌بینی کرده بود، نرخ خرید تضمینی کلزا به‌رغم اعلام نرخ اولیه و وتوی آن از سوی وزیر جهاد کشاورزی در شورای قیمتگذاری بیش از 8 هزار تومان نسبت به قیمت اعلام شده قبلی افزایش پیدا کرد.

علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت جدید این نهاده‌ها اظهار داشت: باتوجه به تداوم وضعیت کم‌آبی در نقاط مختلف کشور به‌ویژه در استان خوزستان و به‌منظور تشویق کشاورزان به کشت محصولات اساسی، قیمت خرید تضمینی کلزا به 23 هزار تومان برای هر کیلوگرم افزایش یافت و نرخ خرید تضمینی سویا نیز 21 هزار تومان تعیین شد.

وی افزود: کنجد نیز که با اصلاح بذر و تولید گونه مقاوم به ریزش، قابلیت برداشت با کمباین یافته، به قیمت هر کیلوگرم 40 هزار تومان توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به عنوان مباشر خرید، خریداری می‌شود.

مهاجر تصریح کرد: در صورتی که نرخ بازار آزاد بیشتر از این باشد، کشاورز می‌تواند محصول خود را به بخش خصوصی بفروشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره چگونگی تعیین نرخ 23 هزار تومان برای هر کیلوگرم کلزا اظهار داشت: از آنجا که برداشت گندم در هر هکتار تقریبا دو برابر کلزا است،  قیمت کلزا نیز معمولا دو برابر گندم تعیین می‌شود تا تعادل ایجاد شود، از همین رو و باتوجه به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم 11 هزار و 500 تومان است، قیمت کلزا نیز حدود دو برابر این رقم، یعنی 23 هزار تومان تعیین شده است.

در این‌باره بیشتر بخوانید: وزیر کشاورزی قیمتگذاری خرید تضمینی کلزا را وتو کرد

به گزارش ، در اوایل اردیبهشت‌ماه امسال و باتوجه به اینکه شورای قیمتگذاری طبق قانون موظف به تعیین قیمت محصولات خرید تضمینی براساس قانون خرید تضمینی است، کشاورزان منتظر بودند قیمت کلزا و دانه‌های روغنی نیز متناسب با قیمت گندم افزایش پیدا کند اما چنین نشد.

تا آن زمان هیچ یک از جلسات قیمتگذاری برگزار نشد و سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی برای جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت کلزا، جلسات شورا را وتو کرد.

در هفته نخست اردیبهشت، کشاورزان کلزا و دانه‌های روغنی که هزینه‌های تولید محصولشان بالا است باید به قیمت هر کیلوگرم 15 هزار تومان سال گذشته، محصول را به دولت بفروشند در حالیکه دلال‌های استانی، کلزا و دانه‌های روغنی را کیلویی 18 هزار تومان یعنی کیلویی سه هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب دولتی پارسال از کشاورزان می‌خریدند.

آنچه روشن است اینکه وتو کردن جلسات قیمتگذاری و عدم افزایش قیمت کلزا و دانه‌های روغنی سبب خواهد شد تا کشاورزان محصولاتشان را به ثمن بخس به دولت بفروشند و دلالان نیز در این میان سرمایه ایشان را به تاراج ببرند تا پس از اتمام فصل برداشت، قیمت نهایی که به‌طور قطع بالاتر از قیمت سال گذشته خواهد بود تعیین شود و در این میان تنها فرد یا افرادی که سود خواهند برد، مافیای این بخش از کشاورزی هستند که اجازه نداده‌اند قیمت کلزا و دانه‌های روغنی به نفع کشاورزان زحمتکش افزایش پیدا کند.

اکنون این اتفاق افتاده و از آنجا که اغلب کشاورزان محصولات خود را پیش‌فروش کرده‌اند در حال حاضر نفعی از این افرایش قیمت نمی‌برند و بازهم دلالان و سلف‌خران با بی‌تدبیری وزارت جهاد کشاورزی توانستند در هر کیلوگرم متناسب با مابه‌التفاوت نرخ قبلی خرید تضمینی و نرخ آزاد یک ماه پیش بالغ‌بر 5 هزار تومان در هر کیلوگرم سود کنند. 

گفتنی تا پیش از اعلام نرخ جدید، کشاورزان مناطقی که فصل برداشت کلزا در آنجا زودتر است، محصول خود را به قیمت هر کیلوگرم 15 هزار تومان به شرکت بازرگانی دولتی می‌فروختند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...