مدارس آینده با برکت می‌شوند

مدارس آینده با برکت می‌شوند

مدارس آینده با برکت می‌شوند؛ بنیاد برکت که اساس و بنیانش از ابتدا بر ساخت مدرسه استوار شده است، خود را برای برگزاری نخستین رویداد ملی «مدارس آینده» در مهرماه امسال آماده می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، مدیرعامل بنیاد برکت با بیان این مطلب در نشست خبری مشترک با مهراله رخشانی‌مهر، رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با موضوع «نخستین رویداد ملی مدارس آینده» بر دو محور ساخت‌وساز با فناوری‌های نوین و گسترش عدالت آموزشی در ساخت مدارس آینده توسط بنیاد برکت تأکید کرد.

محمد ترکمانه با اشاره به طرح‌های ارسالی پیشنهادی برای ساخت این نوع مدارس، این روش را حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان برشمرد و افزود: بنیاد برکت درراستای اجرایی کردن شعار سال ۱۴۰۱ و برمبنای اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در نظر دارد نخستین رویداد ملی مدارس آینده را با مشارکت سازمان نوسازی مدارس و با محوریت نقش فناوری‌های نو در فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی در مهرماه امسال برگزار کند.

او شناسایی فناوری و دانش روز در ساخت فضاهای آموزشی و استخراج ایده‌های اصلی و نوآورانه مرتبط با حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار را از اهداف این رویداد دانست و اظهار داشت که شرکت‌های دانش‌بنیان، مشاوران، محققان و صاحبان ایده می‌توانند طرح‌های خود را به نخستین رویداد ملی مدارس آینده ارائه دهند تا در صورت تایید هیات داوران با حمایت مالی بنیاد برکت به مرحله تولید برسند.

140 طرح پیشنهاد شد

در ادامه رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از ارائه 140 طرح پیشنهادی با موضوع مدارس آینده تاکنون خبر داد و با تصریح اینکه نمی‌دانیم این‌گونه مدارس چگونه خواهند بود، گفت: جنس این رویداد از جنس نوآوری باز است و برای طراحی آنها از الگوهای رایج در دنیا استفاده و درنهایت بومی‌سازی می‌شود.
مهراله رخشانی‌مهر در پاسخ به این پرسش صنعت‌صنف که اگر نمی‌دانید این مدارس چه هستند و چگونه خواهند بود، پس چگونه و بر چه مبنایی قرار است طرح‌ها را ارزیابی و داوری کنید، تصریح کرد: در اصل می‌خواهیم ایده‌ها استخراج شود و داوری این طرح‌ها برعهده متخصصان و دانشگاهیان بوده و سازمان در آن دخالتی ندارد.

رخشانی‌مهر در ادامه پاسخ خود هدف از این رویداد را ورود دانشگاهیان برای استفاده از ایده‌های آنها جهت آموزش‌های نوین و به‌کارگیری فناوری‌های نوین دانست و افزود: فراخوان دریافت ایده‌ها از اردیبهشت امسال جاری اعلام و طرح‌ها در حال ارسال به دبیرخانه است که اختتامیه آن در مهرماه برگزار خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: جامعه هدف در این رویداد ملی دانشگاهیان کشور هستند که حوزه‌های مختلف معماری مدارس در استان‌های کشور را ارائه می‌دهند به طوری‌که متناسب با نیازهای کشور، ایده‌ها استخراج و متناسب با ظرفیت و اقلیم آب و هوایی هر منطقه، طرح‌ها به اجرا در خواهد آمد. 

رخشانی‌مهر خاطرنشان کرد: اسناد بالادستی ازجمله سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش را ملزم کرده که آموزش، ساخت و تجهیز مدارس به شیوه نوین را در دستور کار قرار دهد.

او اولویت آموزش و پرورش را جلوگیری از بازماندگی دانش‌آموزان از تحصیل برشمرد و با بیان اینکه در حال حاضر سرانه فضای آموزشی در کشور 5.2 مترمربع است و با سرانه استاندارد 8.4 مترمربعی در سند تحول بنیادین فاصله دارد، تصریح کرد: استان‌های تهران، البرز و آذربایجان شرقی در وضعیت حادتری قرار دارند که با دوشیفت کردن برخی مدارس درصدد تامین فضای آموزشی دانش‌آموزان هستیم.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به پرسشی درباره مدارس کپری یادآور شد: من هم اهل استان سیستان و بلوچستان هستم و در همین مدارس کپری درس خوانده‌ام؛ ما نباید این مدارس را حذف و معماری منطقه و اقلیم را از بین ببریم بلکه باید آنها را با مصالح جدید بسازیم. 

مدیرعامل بنیاد برکت هم در ادامه این سخنان، اظهار داشت: بنیاد در بشاگرد نوکپرها را اجرا کرده است.   

آمادگی بنیاد برای ساخت مدرسه آینده در هر نقطه از ایران 
 
سپس مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه بهره‌گیری از اینترنت اشیاء، تجهیزات نوین آموزشی، تکنولوژی هایتک و سازه‌های مقاوم و سبک در ساخت و تجهیز مدارس آینده اولویت دارد، گفت: هر کدام از متقاضیان شرکت در این رویداد می‌توانند در محورهای هفت‌گانه که در فراخوان آمده است، بدون محدودیت در تعداد محورهای انتخابی و از طریق سامانه https://future.dres.ir برای ثبت‌نام اقدام کنند.

ترکمانه ادامه داد: شرکت‌ در قالب تیم‌های حقیقی حداکثر پنج نفره و یا حقوقی صورت خواهد پذیرفت و در صورت تایید کمیته داوران درباره عملیاتی و اجرایی بودن طرح‌ها، امکان نمایش برای هر طرح در نمایشگاه فن‌بازار وجود خواهد داشت. همچنین ایده‌ها در نهایت در اختیار مشاوران قرار خواهد گرفت تا طرح‌ها به پروژه تبدیل شوند.

وی با تاکید بر راه‌اندازی نهضت مدرسه‌سازی در مناطق محروم و روستایی کشور گفت: بنیاد برکت تاکنون 1835 مدرسه با 20 هزار کلاس درس برای 250 هزار دانش‌آموز در کشور ساخته است و ساخت ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه را در دستور کار دارد. 

وی با اشاره به همکاری 14 ساله بنیاد برکت و سازمان نوسازی مدارس درباره تأمین فضای آموزشی دختران خاطرنشان کرد: 20 شاخص برای ساخت مدرسه داریم که برای ساخت مدارس دخترانه 5 امتیاز ویژه در نظر گرفته‌ایم و ساخت مدارس در مناطق محروم و کم‌برخوردار از مأموریت‌های بنیاد برکت است.

ترکمانه در پاسخ به این پرسش که آیا برای ساخت مدارس براساس طرح‌های مدارس آینده، استان یا شهری به‌عنوان پایلوت در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: بنیاد برکت در این مسیر، حامی و سرمایه‌گذار است و همین جا اعلام می‌کنم در 31 استان کشور آمادگی داریم تا هر طرحی که زودتر آماده شود و در هر نقطه‌ای که تأیید شود آن را اجرا کنیم.

                                                   ساخت مدارس برکت

عنوان توضیح
مدارس دارای قرارداد ساخت 2600 
تعداد کلاس درس 14000
مدارس تکمیل و افتتاح شده 1800
تعداد کلاس بهره‌برداری شده 10000
ظرفیت پذیرش دانش‌آموز 250000
روستاهای تحت پوشش 3750 
کل مبلغ سرمایه‌گذاری 4.050.000.000.000 تومان
سهم بنیاد برکت 1.250.000.000.000 تومان
سهم دستگاه 2.800.000.000.000 تومان

 


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...